The purpose of this study is to describe self-efficacy and success/failure attributions of prospective teachers undergoing education in the same university, and to comparatively address variation of these by years. The study is a descriptive research as it is intended to comparatively analyse the variation of selfefficacy and success/failure attributions of prospective teachers by years. It is a longitudinal study as comparisons are based on data collected during education of the same groups in 2nd and 4th grades. The data of the study were collected from the groups in the sample with an interval of two years (2nd and 4th grades) (n=296). The data were collected by means of Teacher Self-Efficacy Scale and Success/Failure Attributions Scale. As a consequence of the study, it was seen that self-efficacy perceptions of prospective teachers increased, while their success and failure attributions decreased, and self-efficacy perceptions of senior students were rather positive
Bu araştırmanın amacı, aynı üniversitede öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının öz-yeterlik ve başarı/başarısızlık
yüklemelerini betimlemek ve yıllara göre değişimini karşılaştırmalı olarak ele almaktır. Bu nedenle araştırmanın yöntemi
betimseldir. Ancak, karşılaştırmalar aynı grupların 2. ve 4. sınıftaki öğrenimleri sırasında toplanan verilere dayandığından
araştırma aynı zamanda boylamsal bir araştırmadır. Çalışma için veriler Öğretmen Öz-yeterlik ve Başarı/başarısızlık
Yüklemeleri Ölçekleriyle örneklemde yer alan gruplardan iki yıl arayla (2. ve 4. sınıf, n=296) toplanmıştır. Yapılan
analizlerin sonucunda, öğretmen adaylarının 2. sınıftan 4. sınıfa öz-yeterlik algılarının yükseldiği, başarı ve başarısızlık
yüklemelerinin ise düştüğü, son sınıf öğrencilerinin öğretmenlik öz-yeterlik algılarının daha olumlu olduğu ayrıca, söz
konusu farkların cinsiyete göre değişmediği fakat öğretmen adaylarının devam etmiş oldukları bölümlerine göre anlamlı
farklılıklar gösterdiği bulgusuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 2, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 14 Issue: 3 |