Research Article
BibTex RIS Cite

Adalet Ağaoğlu’nun Dar Zamanlar Üçlemesinde İlkokullarda Eğitim

Year 2024, , 174 - 183, 14.11.2024
https://doi.org/10.58648/inciss.1473187

Abstract

Bireylerin yetişmesinde aileden sonraki en önemli unsur okuldur. Verdiği eğitimle gelecek nesilleri yetiştiren okullar, bir toplumun yaşantısını şekillendirir. Türk edebiyatındaki birçok tahkiye edici eserde eğitim unsuru göze çarpar. Adalet Ağaoğlu’nun Dar Zamanlar üçlemesinde ilk yıllarından 1980’li yıllara kadar Türkiye Cumhuriyeti’nin geçirdiği değişim üç kardeş Aysel, Tezel ve İlhan üzerinden anlatılır. Bu roman kişilerinin aldıkları eğitimler, büyüdüklerinde yaptıkları meslekler, siyasi görüşleri halkın farklı yönlerini yansıtır. Özellikle Aysel’in ilkokulda yaşadıkları bu çalışmanın temel çerçevesini oluşturmaktadır. Dar Zamanlar üçlemesinde ele alınan ilkokul dönemi Atatürk’ün son yılları ile Millî Şef Dönemi’nin ilk yıllarını ele alır. Bu açıdan yeni rejimin eğitim anlayışının yansımaları ve toplumun bu yeni eğitim anlayışına uyum gösterme/gösterememe ilgili romanlarda görülebilmektedir.

Ethical Statement

“Adalet Ağaoğlu’nun Dar Zamanlar Üçlemesinde İlkokullarda Eğitim” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir.

References

  • Ağaoğlu, A. (1984). Bir düğün gecesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ağaoğlu, A. (2014). Hayır... İstanbul: Everest Yayınları.
  • Ağaoğlu, A. (2015). Ölmeye yatmak. Everest Yayınları: İstanbul.
  • Akyüz, Y. (1981). Atatürk öğretmenlere dedi ki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 14(1), 9-15.
  • Akyüz, Y. (2001). Başlangıçtan 2001'e Türk eğitim tarihi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Andaç, F. (2000). Adalet Ağaoğlu kitabı sen Türkiye'nin en güzel kazasısın. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Aytaç, K. (1984). İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 17(1), 237- 248.
  • Celkan, Hikmet Yıldırım. (2022). Türk Eğitim sistemi ve düşünürleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Doğan, İ. (2018). Türk eğitim tarihi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Ergin, O. (1977). Türkiye maarif tarihi (Cilt 5). İstanbul: Eser Matbaası.
  • Ergün, M. (2021). Atatürk Devri Türk eğitimi. Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları.
  • Gök, F. (1999). 75 yılda insan yetiştirme eğitim ve devlet. 75 Yılda Eğitim (s. 1-8). içinde İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Kapluhan, E. (2014, Nisan-Ekim). 1921 Maarif Kongresi'nin Türk eğitim tarihindeki yeri ve önemi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi(8), 123-134. 10 3, 2021 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/801077 adresinden alındı
  • Sakaoğlu, N. (2003). Osmanlı'dan günümüze eğitim tarihi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • San, İ., & Güleryüz, H. (2004). Yaratıcı eğitim ve çoklu zekâ uygulamaları. Ankara: Artım Yayınları.
  • TDK Türkçe Sözlük. (tarih yok). 10 5, 2023 tarihinde sozluk.gov.tr. adresinden alındı
  • Toprak, B. (2003). Cumhuriyet ansiklopedisi 1923-1940. 1. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Topses, G. (1999). Cumhuriyet Dönemi eğitiminin gelişimi. 75 Yılda Eğitim (s. 9-19). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Ziya Gökalp. (1976). Türkçülüğün esasları. (Düzenleyen M. Kaplan), İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.

Education in Elementary Schools in Adalet Ağaoğlu's Dar Zamanlar Trilogy

Year 2024, , 174 - 183, 14.11.2024
https://doi.org/10.58648/inciss.1473187

Abstract

School is the most important element after the family in the upbringing of individuals. Schools, which raise future generations with the education they provide, shape the life of a society. The element of education is prominent in many narrative works in Turkish literature. In Adalet Ağaoğlu’s trilogy “Dar Zamanlar” (Narrow Times), the changes that the Republic of Turkey undergoes from its first years until the 1980s are narrated through three siblings Aysel, Tezel and İlhan. The education these novel characters receive, their professions when they grow up, and their political views reflect different aspects of the people. Especially Aysel’s experiences in primary school constitute the basic framework of this study. The primary school period in the trilogy of Narrow Times deals with the last years of Atatürk and the first years of the National Chief Period. In this respect, the reflections of the new regime's understanding of education and the society's adaptation/non-adaptation to this new understanding of education can be seen in the related novels.

References

  • Ağaoğlu, A. (1984). Bir düğün gecesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ağaoğlu, A. (2014). Hayır... İstanbul: Everest Yayınları.
  • Ağaoğlu, A. (2015). Ölmeye yatmak. Everest Yayınları: İstanbul.
  • Akyüz, Y. (1981). Atatürk öğretmenlere dedi ki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 14(1), 9-15.
  • Akyüz, Y. (2001). Başlangıçtan 2001'e Türk eğitim tarihi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Andaç, F. (2000). Adalet Ağaoğlu kitabı sen Türkiye'nin en güzel kazasısın. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Aytaç, K. (1984). İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 17(1), 237- 248.
  • Celkan, Hikmet Yıldırım. (2022). Türk Eğitim sistemi ve düşünürleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Doğan, İ. (2018). Türk eğitim tarihi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Ergin, O. (1977). Türkiye maarif tarihi (Cilt 5). İstanbul: Eser Matbaası.
  • Ergün, M. (2021). Atatürk Devri Türk eğitimi. Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları.
  • Gök, F. (1999). 75 yılda insan yetiştirme eğitim ve devlet. 75 Yılda Eğitim (s. 1-8). içinde İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Kapluhan, E. (2014, Nisan-Ekim). 1921 Maarif Kongresi'nin Türk eğitim tarihindeki yeri ve önemi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi(8), 123-134. 10 3, 2021 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/801077 adresinden alındı
  • Sakaoğlu, N. (2003). Osmanlı'dan günümüze eğitim tarihi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • San, İ., & Güleryüz, H. (2004). Yaratıcı eğitim ve çoklu zekâ uygulamaları. Ankara: Artım Yayınları.
  • TDK Türkçe Sözlük. (tarih yok). 10 5, 2023 tarihinde sozluk.gov.tr. adresinden alındı
  • Toprak, B. (2003). Cumhuriyet ansiklopedisi 1923-1940. 1. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Topses, G. (1999). Cumhuriyet Dönemi eğitiminin gelişimi. 75 Yılda Eğitim (s. 9-19). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Ziya Gökalp. (1976). Türkçülüğün esasları. (Düzenleyen M. Kaplan), İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Modern Turkish Literature in Turkiye Field
Journal Section Research Article
Authors

Gülben Üzümcü 0000-0002-2573-9552

Early Pub Date November 13, 2024
Publication Date November 14, 2024
Submission Date April 24, 2024
Acceptance Date October 24, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Üzümcü, G. (2024). Adalet Ağaoğlu’nun Dar Zamanlar Üçlemesinde İlkokullarda Eğitim. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 9(2), 174-183. https://doi.org/10.58648/inciss.1473187