BibTex RIS Cite

WORKAHOLIC TENDENCIES AND JOB SATISFACTION OF SCHOOL ADMINISTRATORS IN VARIOUS EMPLOYEE TYPES

Year 2015, Issue: 5, 225 - 236, 01.08.2015

Abstract

The purpose of this study is to determine the workaholic tendencies and job satisfaction of school administrators in various employee types. The study is designed in survey model. The sample of the study consists of 616 school administrators working at Muğla province of Turkey. Data was collected through the application of Workaholism Scale and Job Satisfaction Scale. Descriptive statistics, clustering analysis, Kruskall Wallis H test, and Mann Whitney U Test were used to analyze the data. According to the findings, more than half of the school administrators participating in the study display workaholic tendencies. The level of job satisfaction of the school administrators is not high. There are differences among the job satisfaction levels of school administrators in various employee types. Relaxed workers without workaholic tendencies have the highest job satisfaction. The level of job satisfaction of school administrators with workaholic tendencies in enthusiastic addict and work enthusiast employee type is high, while the level of job satisfaction of school administrators in work addict employee type is low.

References

  • Akın, U. ve Oğuz, E. (2010). Öğretmenlerin işkoliklik ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 63, 309-327.
  • Akyüz, Z. (2012). İşkoliklik ve tükenmişlik arasındaki ilişki: Hukukçular ve öğretim elemanları üzerinde bir saha araştırması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2012). Ortaöğretim okullarında değerlerle yönetim, örgütsel adalet ve iş doyumu arasındaki ilişki. Sakarya University Journal of Education, 2 (4), 50-68.
  • Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2014). Öğretmenlerin mesleki profesyonelliği ile iş doyumları arasındaki ilişki. Sakarya University Journal of Education, 4 (2), 57-71
  • Altun-Dilek, S. (2015). Öğretmenlerin işkoliklik eğilimleri ile iş-yaşam dengeleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Andreassen, C. S., Ursin, H., Eriksen, H. R. ve Pallesen, S. (2012). The relationship of narcissism with workaholism, work engagement, and professional position. Social Behavior and Personality, 40 (6), 881-890.
  • Balducci, C., Cecchin, M., Fraccaroli, F. ve Schaufeli, W. B. (2012). Exploring the relationship between workaholism and workplace aggressive behaviour: The role of job-related emotion. Personality and Individual Differences, 53, 629-634.
  • Bardakçı, S. ve Baloğlu, M. (2012). İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri. Eğitim ve Bilim, 37 (164), 45-56.
  • Brady, B. R., Vodanovich, S. J. ve Rotunda, R. (2008). The impact of workaholism on work- family conflict, job satisfaction, and perception of leisure activities. The Psychologist- Manager Journal, 11, 241-263.
  • Buelens, M. ve Poelmans, S. A. Y. (2004). Enriching the Spence and Robbins’ typology of workaholism: Demographic, motivational and organizational correlates. Organizational Change Management, 17 (5), 440-458.
  • Burke, R. J. (1999). Workaholism in organizations: Gender differences. Sex Roles, 41, 333-345.
  • Burke, R. J. (2000). Workaholism in organizations: The role of personal beliefs and fears. Anxiety, Stress & Coping, 13 (1), 53-64.
  • Burke, R. J. (2001). Workaholism components, job satisfaction, and career progress. Journal of Applied Social Psychology, 31 (11), 2339-2356.
  • Burke, R. J., Mattiesen S. B. ve Pallesen S. (2006). Personality correlates of workaholism. Personality and Individual Differences, 40, 1223-1233.
  • Gümüşeli, A. İ. (2004). İlköğretim okulu müdürlerinin çatışma yönetimi stilleri ile öğretmenlerin iş doyumları arasındaki ilişki. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1), 30-36.
  • Hackman, J. R. ve Oldman, G. R. (1975). Development of the job diagnostic survey. Journal of Applied Psychology, 60 (2), 159-170.
  • Harpaz, I. ve Snir, R. (2003). Workaholism: Its definition and nature. Human Relations, 56 (3), 291-319.
  • Johnstone, A. ve Johnston, L. (2005).The relationship between organizational climate, occupational type and workaholism. New Zealand Journal of Psychology, 34 (3), 181-188.
  • Kart, M. E. (2005). Reliability and validity of the Workaholism Battery (Work-Bat): Turkish form. Social Behavior and Personality, 33 (6), 609-618.
  • McKay, J. (2004). Workaholism: Praised or the plague of school administrators? Journal of Scholarship & Practice, 1 (2), 6-9.
  • McMillan, L. H. W., O’Driscoll, M. P. ve Brady, E. C. (2004). The impact of workaholism on personal relationships. British Journal of Guidance & Counseling, 32, 171-186
  • Naktiyok, A. ve Karabey, C. N. (2005). İşkoliklik ve tükenmişlik sendromu. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19 (2), 179-198.
  • Robinson, B. E. (2000). A typology of workaholics with implications for counselors. Journal of Addictions & Offender Counseling, 21 (1), 34-48.
  • Robinson, B. E. ve Post, P. (1997). Risk of addiction to work and family functioning. Psyhological Reports, 81, 91-95.
  • Scott, K. S., Moore, K. S. ve Miceli, M. P. (1997). An exploration of the meaning and consequences of workaholism. Human Relations, 50 (3), 287-314.
  • Silah, M. (2002). Sanayi işletmelerinde önemli ve çağdaş bir gereksinim: süreç danışmanlığı uygulamaları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26 (1), 143-168.
  • Snir, R. ve Harpaz, I. (2004). Attitudinal and demographic antecedents of workaholism. Journal
  • of Organizational Change Management, 17 (5), 520-536.
  • Spence, J. T. ve Robbins, A. S. (1992). Workaholism: Definition, measurement, and preliminary results, Journal of Personality Assessment, 58 (1), 160-178.
  • Taşdan, M. (2008). Kamu ve özel ilköğretim okullarında görevli öğretmenlerin değer, iş doyumu ve öğretmene mesleki sosyal destek ile ilgili görüşleri (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Vardi, Y. ve Weitz, E. (2004). Misbehavior in organizations: Theory, research and management. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Yılmaz, K., Altınkurt, Y. ve Kesim, E. (2014). The relationship between school climate and the workaholism tendencies of teachers. Anthropologist, 18 (2), 277-288.

FARKLI ÇALIŞAN TİPİNDEKİ OKUL YÖNETİCİLERİNİN İŞKOLİKLİK EĞİLİMLERİ VE İŞ DOYUMLARI

Year 2015, Issue: 5, 225 - 236, 01.08.2015

Abstract

Bu araştırmada, farklı çalışan tipindeki okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimlerinin ve iş doyumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelindeki araştırmanın örneklemi, Muğla ilinde görev yapan 616 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Veriler, “İşkoliklik Ölçeği” ve “İş Doyumu Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, kümeleme analizi, Kruskall Wallis H Testi ve Mann Whitney U Testi ve kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, araştırmaya katılan okul yöneticilerinin yarısından daha fazlası işkolik eğilimler göstermektedir. Okul yöneticilerinin iş doyumu düzeyleri yüksek değildir. Farklı çalışan tipindeki okul yöneticilerinin iş doyum düzeylerinde farklılıklar bulunmaktadır. En yüksek iş doyumuna işkolik eğilim göstermeyen rahat çalışanlar sahiptir. İşkolik eğilim gösteren hevesli bağımlı ve iş meraklısı çalışan tipindeki okul yöneticilerinin iş doyumları yüksekken, iş bağımlısı tipindeki okul yöneticilerinin iş doyumları düşüktür.

References

  • Akın, U. ve Oğuz, E. (2010). Öğretmenlerin işkoliklik ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 63, 309-327.
  • Akyüz, Z. (2012). İşkoliklik ve tükenmişlik arasındaki ilişki: Hukukçular ve öğretim elemanları üzerinde bir saha araştırması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2012). Ortaöğretim okullarında değerlerle yönetim, örgütsel adalet ve iş doyumu arasındaki ilişki. Sakarya University Journal of Education, 2 (4), 50-68.
  • Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2014). Öğretmenlerin mesleki profesyonelliği ile iş doyumları arasındaki ilişki. Sakarya University Journal of Education, 4 (2), 57-71
  • Altun-Dilek, S. (2015). Öğretmenlerin işkoliklik eğilimleri ile iş-yaşam dengeleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Andreassen, C. S., Ursin, H., Eriksen, H. R. ve Pallesen, S. (2012). The relationship of narcissism with workaholism, work engagement, and professional position. Social Behavior and Personality, 40 (6), 881-890.
  • Balducci, C., Cecchin, M., Fraccaroli, F. ve Schaufeli, W. B. (2012). Exploring the relationship between workaholism and workplace aggressive behaviour: The role of job-related emotion. Personality and Individual Differences, 53, 629-634.
  • Bardakçı, S. ve Baloğlu, M. (2012). İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri. Eğitim ve Bilim, 37 (164), 45-56.
  • Brady, B. R., Vodanovich, S. J. ve Rotunda, R. (2008). The impact of workaholism on work- family conflict, job satisfaction, and perception of leisure activities. The Psychologist- Manager Journal, 11, 241-263.
  • Buelens, M. ve Poelmans, S. A. Y. (2004). Enriching the Spence and Robbins’ typology of workaholism: Demographic, motivational and organizational correlates. Organizational Change Management, 17 (5), 440-458.
  • Burke, R. J. (1999). Workaholism in organizations: Gender differences. Sex Roles, 41, 333-345.
  • Burke, R. J. (2000). Workaholism in organizations: The role of personal beliefs and fears. Anxiety, Stress & Coping, 13 (1), 53-64.
  • Burke, R. J. (2001). Workaholism components, job satisfaction, and career progress. Journal of Applied Social Psychology, 31 (11), 2339-2356.
  • Burke, R. J., Mattiesen S. B. ve Pallesen S. (2006). Personality correlates of workaholism. Personality and Individual Differences, 40, 1223-1233.
  • Gümüşeli, A. İ. (2004). İlköğretim okulu müdürlerinin çatışma yönetimi stilleri ile öğretmenlerin iş doyumları arasındaki ilişki. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1), 30-36.
  • Hackman, J. R. ve Oldman, G. R. (1975). Development of the job diagnostic survey. Journal of Applied Psychology, 60 (2), 159-170.
  • Harpaz, I. ve Snir, R. (2003). Workaholism: Its definition and nature. Human Relations, 56 (3), 291-319.
  • Johnstone, A. ve Johnston, L. (2005).The relationship between organizational climate, occupational type and workaholism. New Zealand Journal of Psychology, 34 (3), 181-188.
  • Kart, M. E. (2005). Reliability and validity of the Workaholism Battery (Work-Bat): Turkish form. Social Behavior and Personality, 33 (6), 609-618.
  • McKay, J. (2004). Workaholism: Praised or the plague of school administrators? Journal of Scholarship & Practice, 1 (2), 6-9.
  • McMillan, L. H. W., O’Driscoll, M. P. ve Brady, E. C. (2004). The impact of workaholism on personal relationships. British Journal of Guidance & Counseling, 32, 171-186
  • Naktiyok, A. ve Karabey, C. N. (2005). İşkoliklik ve tükenmişlik sendromu. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19 (2), 179-198.
  • Robinson, B. E. (2000). A typology of workaholics with implications for counselors. Journal of Addictions & Offender Counseling, 21 (1), 34-48.
  • Robinson, B. E. ve Post, P. (1997). Risk of addiction to work and family functioning. Psyhological Reports, 81, 91-95.
  • Scott, K. S., Moore, K. S. ve Miceli, M. P. (1997). An exploration of the meaning and consequences of workaholism. Human Relations, 50 (3), 287-314.
  • Silah, M. (2002). Sanayi işletmelerinde önemli ve çağdaş bir gereksinim: süreç danışmanlığı uygulamaları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26 (1), 143-168.
  • Snir, R. ve Harpaz, I. (2004). Attitudinal and demographic antecedents of workaholism. Journal
  • of Organizational Change Management, 17 (5), 520-536.
  • Spence, J. T. ve Robbins, A. S. (1992). Workaholism: Definition, measurement, and preliminary results, Journal of Personality Assessment, 58 (1), 160-178.
  • Taşdan, M. (2008). Kamu ve özel ilköğretim okullarında görevli öğretmenlerin değer, iş doyumu ve öğretmene mesleki sosyal destek ile ilgili görüşleri (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Vardi, Y. ve Weitz, E. (2004). Misbehavior in organizations: Theory, research and management. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Yılmaz, K., Altınkurt, Y. ve Kesim, E. (2014). The relationship between school climate and the workaholism tendencies of teachers. Anthropologist, 18 (2), 277-288.
There are 32 citations in total.

Details

Other ID JA75VS27RS
Journal Section Research Article
Authors

Kürşad Yılmaz

Yahya Altınkurt This is me

Publication Date August 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Issue: 5

Cite

APA Yılmaz, K., & Altınkurt, Y. (2015). FARKLI ÇALIŞAN TİPİNDEKİ OKUL YÖNETİCİLERİNİN İŞKOLİKLİK EĞİLİMLERİ VE İŞ DOYUMLARI. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(5), 225-236.
AMA Yılmaz K, Altınkurt Y. FARKLI ÇALIŞAN TİPİNDEKİ OKUL YÖNETİCİLERİNİN İŞKOLİKLİK EĞİLİMLERİ VE İŞ DOYUMLARI. INES Journal. August 2015;(5):225-236.
Chicago Yılmaz, Kürşad, and Yahya Altınkurt. “FARKLI ÇALIŞAN TİPİNDEKİ OKUL YÖNETİCİLERİNİN İŞKOLİKLİK EĞİLİMLERİ VE İŞ DOYUMLARI”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, no. 5 (August 2015): 225-36.
EndNote Yılmaz K, Altınkurt Y (August 1, 2015) FARKLI ÇALIŞAN TİPİNDEKİ OKUL YÖNETİCİLERİNİN İŞKOLİKLİK EĞİLİMLERİ VE İŞ DOYUMLARI. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 5 225–236.
IEEE K. Yılmaz and Y. Altınkurt, “FARKLI ÇALIŞAN TİPİNDEKİ OKUL YÖNETİCİLERİNİN İŞKOLİKLİK EĞİLİMLERİ VE İŞ DOYUMLARI”, INES Journal, no. 5, pp. 225–236, August 2015.
ISNAD Yılmaz, Kürşad - Altınkurt, Yahya. “FARKLI ÇALIŞAN TİPİNDEKİ OKUL YÖNETİCİLERİNİN İŞKOLİKLİK EĞİLİMLERİ VE İŞ DOYUMLARI”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 5 (August 2015), 225-236.
JAMA Yılmaz K, Altınkurt Y. FARKLI ÇALIŞAN TİPİNDEKİ OKUL YÖNETİCİLERİNİN İŞKOLİKLİK EĞİLİMLERİ VE İŞ DOYUMLARI. INES Journal. 2015;:225–236.
MLA Yılmaz, Kürşad and Yahya Altınkurt. “FARKLI ÇALIŞAN TİPİNDEKİ OKUL YÖNETİCİLERİNİN İŞKOLİKLİK EĞİLİMLERİ VE İŞ DOYUMLARI”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, no. 5, 2015, pp. 225-36.
Vancouver Yılmaz K, Altınkurt Y. FARKLI ÇALIŞAN TİPİNDEKİ OKUL YÖNETİCİLERİNİN İŞKOLİKLİK EĞİLİMLERİ VE İŞ DOYUMLARI. INES Journal. 2015(5):225-36.