Addressing teacher leadership within the context of teacher training and development in the 21st century is considered as a significant issue in terms of the contribution of the same to the issue of training qualified teachers and education system. The contemporary educational leadership, which focuses on learning and self-improvement, is bringing about the leadership of the teacher with the understanding that every teacher is a leader today. Teacher leaders, who tend to learn and develop themselves constantly under the leadership of teacher, transfer good practices to the other teachers. ’the objective of this study is to analyze the perspective/view point of teachers of school administrators on teacher leadership within our education system. The study group of the research consists of 15 school administrators. Semi-structured interview technique was used as data collection method. In the analysis of qualitative data, content analysis was done and categories and themes were created. As a result of the analysis of qualitative findings, school administrators' perceptions and thoughts about teacher leadership were analyzed. As a result of the content analysis of the data obtained working, three themes were reached. These themes are called Personal and Professional Development, Management and Training Manager and School and Environment Interaction.
Teacher Leadership Teacher Leader Personal and Professional Development Management and Training
21. Yüzyılda Öğretmen liderliğini öğretmen eğitimi ve geliştirilmesi bağlamında ele almak, nitelikli öğretmen yetiştirme düşüncesine ve eğitim sistemine sağlayacağı katkı açısından önemli bir konu olarak görülmektedir. Öğrenme ve kendini geliştirme üzerine odaklanan çağdaş eğitim liderliği günümüzde her öğretmenin bir lider olduğu anlayışı ile öğretmen liderliğini gündeme getirmektedir. Öğretmen liderliğinde, öğrenme ve kendilerini sürekli geliştirmeye yönelen öğretmen liderler, iyi uygulamaları diğer öğretmenlere aktarırlar. Bu çalışmanın amacı okul yöneticilerinin eğitim sistemimiz içerisinde öğretmen liderliğine ilişkin bakış açılarını analiz etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 15 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Veri toplama yöntemi olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi yapılarak kategoriler ve temalar oluşturulmuştur. Nitel bulguların analizi sonucunda okul yöneticilerinin öğretmen liderliğine yönelik algı ve düşüncelerinin analizi yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen verilerin içerik analizi sonucunda üç temaya ulaşılmıştır. Bu temalar Kişisel ve Mesleki Gelişim, Yönetim ve Eğitim Yöneticisi ve Okul ve Çevre Etkileşimi olarak isimlendirilmiştir.
Öğretmen Liderliği Öğretmen Lider Kişisel ve Mesleki Gelişim Yönetim ve Eğitim Yöneticisi Okul-Çevre Etkileşimi.
Other ID | JA95NS56BA |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 14 |