Tarihsel süreç içerisinde teknik ile teknoloji
insan yaşamının ve iletişim süreçlerinin dönüşümünde başat role sahip olmuştur.
İnsanlık tarihinin önemli bir boyutunu teknoloji tarihi oluşturmaktadır.
Teknoloji insan yaşamını kolaylaştırmanın yanı sıra iletişim kurma yollarını ve
biçimlerini doğrudan etkilemektedir. Geleneksel medya ve yeni medya insanın
yaşamında önemli dönüm noktalarına işaret etmektedir. Yüz yüze iletişimden
farklı olarak araçlarla aracılanan iletişim, çeşitli yönleri ile insanın
kullanımında ön plana çıkarken farklı uygulama örnekleri sunmaktadır. Özellikle
günümüz dünyasında insanlar, gündelik pratiklerini ve resmi faaliyetlerini
yürütürken yeni iletişim teknolojilerini yoğun olarak kullanmaya
başlamışlardır. İletişim süreçlerindeki bu tarz aracılanmış iletişime dayalı
dönüşüm, bireyler arası etkileşimin doğasını, sıklığını ve biçimlerini de
farklılaştırmaktadır. Öyle ki, sosyal medya, gerek özel yaşam gerekse iş
yaşamında kullanım amacı ve yaygınlığı bakımından ele alındığında adeta esas
iletişim aracı haline gelmiştir. Çalışma kapsamında yeni iletişim araçları
arasında kullanım yaygınlığına sahip olan ve görsel iletişim ağırlıklı bir
yapıyı temsil eden sosyal medya örneği olarak Instagram ortamının ele alınarak
incelenmesi amaçlanmaktadır. Böylesine bir çalışma benzeri kitle iletişim
araçları açısından da önemli veriler sunmaktadır. Bu çalışmada ilişki yönetimi
bağlamında değerlendirmelerde bulunulabilmesi için Instagramın fiziksel yapısı
ve sunduğu olanakların yanı sıra kullanıcıların şahsi paylaşımları da -kullanım
esnekliği ve bireysel farklılıkları ortaya koyması açısından- detaylı olarak
ele alınmaktadır. Instagramın bir ortam olarak kullanıcılara sunduğu hizmetler
bağlamında kullanım özellikleri içerisinde kullanıcı adı, takipçileri, takip
ettikleri, paylaşılan özel/şahsi ve/veya tekrarlanan gönderi biçimindeki
görseller, hikayeler, söylemler, beğeniler ve yorumlar analiz edilmiştir. Esas
olarak bu çalışmada, ilişki kurma ve yönetme süreçleri çözümlenmeye çalışılmıştır.
İnceleme dönemini oluşturan iki haftalık (5-18 Şubat 2018) süre içerisinde basit
rastlantısal olarak seçilmiş olan Instagram hesapları (kurumsal ve bireysel
olan 5’er hesap) aynı zamanda kullanıcıların takipçilerinin değerlendirmeleri
açısından da ele alınmıştır. Bu inceleme ve elde edilen bulgular sayesinde yeni
ilişki geliştirme/yönetme tarz(lar)ı tespit edilerek analiz edilmiş; bu
doğrultuda yeni yaklaşımlar ortaya konulmuştur. Birey sosyal medya üzerinden
özellikle dil ve üslup olarak yeni ilişki tarzları geliştirmekte, ilişki
yönetimi sürecinde farklı stratejilere başvurmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |