Bu çalışmanın temel
amacı Interbrand tarafından hazırlanan dünyanın en yeşil markaları listesinde
yer alan markaların sürdürülebilirlik faaliyetleri hakkında kurumsal bir
iletişim gerçekleştirmek için sosyal medya platformlarını nasıl kullandıklarını
ortaya koymaktır. Çalışmanın evrenini Interbrand En İyi Küresel Yeşil Markalar
listesinde yer alan 50 marka oluşturmaktadır. Çalışmanın analiz birimi, bu
markalara ait Türkiye’deki resmi Facebook ve Twitter hesaplarındaki
paylaşımlardır. Bu markalar, sosyal medya aracı olarak seçilen Türkiye resmi
Facebook ve Twitter hesaplarındaki yeşil paylaşımları doğrultusunda
incelenmiştir. Araştırma kapsamında içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Araştırma sonuçları markaların sosyal medyayı çoğunlukla çevre dostu ürün ve
hizmetlerine yer vermek, yapılan çevre dostu, doğal yaşamı destekleyici
etkinliklerini duyurmak, ilgili özel gün ve haftalara dair paylaşımlarda
bulunmak ve müşterilerle etkileşim kurmak amacı ile kullandığını
göstermektedir. Yeşil markaların Türkiye’deki resmi sosyal medya hesaplarında
yapmış oldukları yeşil paylaşımlara dayalı sıralama ile Interbrand En İyi Yeşil
Marka listesindeki sıralamalar paralellik göstermemektedir. Markaların
Twitter’da yaptığı paylaşımlar Facebook’tan daha fazladır. Genel olarak, yeşil
mesaj verirken görsel kullanımı oldukça yaygındır. Markalar yeşil paylaşımlar
yaparken kendi ürün ve hizmetlerini öne çıkarmaları yanında bunu kendilerini
tanıtma ve reklam yapma fırsatı olarak görmektedirler. Sosyal medyadaki
paylaşımların sektörlere göre anlamlı farklılıklar gösterdiği tespit edilmiştir.
Interbrand
En İyi Yeşil Marka listesinde yer alan markaların hibrid araçlar, rüzgâr
tribünleri, güneş enerjisi panelleri, geri dönüşümden elde edilen ürünler,
akıllı sensörler, kaçak avcılığı önlemek için geliştirilen güvenlik sistemleri,
emisyon azaltımı, çevre kirliliği gibi konularda birçok paylaşım yaptığı
görülmüştür. Markalar en çok çevre dostu ürün ve hizmetleri ile ilgili
paylaşımlar yapmaktadırlar. Neredeyse paylaşımların hepsinde video,
fotoğraf/resim/gif veya linke eşlik eden bir yazı bulunmaktadır. Paylaşımların
çoğunda fotoğraf, resim veya gif yer almaktadır. Paylaşımların yaklaşık
yarısında link verilmiştir. Video formatı ise en az kullanılan paylaşım
türüdür. Video üretmek daha zor olduğundan diğer görsel medyalar daha fazla
kullanılmıştır. Genel olarak, yeşil mesaj verirken görsel kullanımı oldukça
yaygındır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |