Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE EN ÇOK ZİYARET EDİLEN PAZARYERİ WEB SİTELERİNİN GÖRSEL TASARIM SÜRECİ

Year 2023, Volume: 8 Issue: 1, 107 - 131, 31.05.2023
https://doi.org/10.47107/inifedergi.1151122

Abstract

21. yüzyıldan itibaren teknolojik gelişmelerin sanal reklam ortamlarını değiştirdiği gözlemlenmiştir. Sanal reklam ortamları ile dijital iletişim ortam koşullarının artması evrensel nitelikte bir etkileşim kavramının da hayatımıza girmesine neden olmuştur. Özellikle www (Wold Wide Web) kısaltmasıyla başlayan web ortamları, sosyal kültürel ve ekonomik yaşama bağlantının can alıcı bileşeni haline gelmiştir. Bu nedenle günümüzde milyonlarca kullanıcı, özellikle her gün ve her an pazaryeri alanı olarak web sitelerini ziyaret etmekte ve global bir çok işletme, ticaret alanı olarak web sitelerini yapılandırmaktadır. Bu bağlamda görsel-işitsel ve teknolojik iletişim kanalları olarak bilinen web ortamlarında görselliğin ön plana çıkmasının ve işlevselliği arttırmada görsel tasarım unsurlarının kullanımı önem kazanmıştır. Çalışmada, sanal reklam alanında etkili ve işlevsel bir web sitesi tasarımının nasıl bir görsel dile sahip olması ve görsel ileti çerçevesinde görsel unsurların nasıl yapılanması gerektiği açıklanmaya çalışılmıştır. Çünkü birçok web ortamı tasarlanırken, tasarım üzerinde yeterince düşünülmediği ve gereken özenin gösterilmediği gözlemlenmiştir. Çalışmada nicel içerik analiz yöntemi kullanılmış, 2022 yılında uluslararası bilgi teknolojileri şirketlerinden olan “similarweb” raporlarına göre Türkiye’nin en çok ziyaret edilen popüler web sitesi, örneklem olarak seçilerek incelenmiştir. Çalışma, web tasarımında tasarımı yapılandırmaya yönelik görsel unsurların etkili bir biçimde işe koşulması ve tasarımcıların tasarım anlayışlarını dinamik bir yapı içerisinde sürdürebilmesi açısından önem taşımaktadır.

References

  • Aichner. T., Jacop, F. (2015). Measuring the degree of corporate social media use. International Journal of Market Research. 57 (2), 257-275.
  • Alsadi, M., Akadal, E., Çelik, S., Selçukcan Erol, Ç. ve Gülseçen, S. (2017). Bir web sayfası bileşenlerinin yerleşiminin kısa süreli hafıza kapasitesi üzerine etkisi. AB2017. Aksaray Üniversitesi XIX. Akademik Bilişim Konferansı Bildiri Kitabı, 04-11 Şubat 2017, İstanbul: Bilgi Kitapevi.
  • Avgerakis, G. (2004). Digital animation bible: Creating professional animation with 3Ds Max, Ligtwave and Maya. USA: The McGraw-Hill Companies, Inc.
  • Bayter, M. (2009). Web sitelerinin kimliklenmesi: Üstveri (metadata). İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Becer, E. (2009). İletişim ve grafik tasarım. Ankara: Dost Yayınevi.
  • Bedir Erişti, S.D. (2019). Yeni medya ve görsel iletişim tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bennet, J. G. (2013). Design fundamentals for new media. ABD: Cengage Learning.
  • Birol, E. (2022). Görsel kültür alanı olan dijital yayıncılık reklamlarında kadın imgesinin cinsel obje ve cinsiyet eşitlikçi kullanımının karşılaştırmalı analizi. Yeni Medya, 2022(12), 182-204.
  • Birol, M. (2021). Müzikte bedenin kullanımı: Pop şarkıcıların klipleri̇ üzerinden bir görsel okuma. Moment Dergi- Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 8(1), 168-187.
  • Çalışkan, S. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal medyada içerik üretimi üzerine bir çalışma. R&S - Research Studies Anatolia Journal, 2(4), 31-54.
  • Çekiç Akyol, A., Akyol, M., Kılınç, Ö. (2019). Toplumsal rollerdeki çatışmanın televizyon reklamlarında kullanımı: Gelin-kaynana çatışmasının reklamlardaki sunumu üzerine bir değerlendirme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(1), 131-154.
  • Gait, J. (1985). An aspect of aesthetics in human–computer communications: pretty windows. IEEE Transactions on Software Engineering. 11 (8), 714–717.
  • Gélinas-Chebat, C., Chebat, J-C. (1996). Voice and advertising: Effects of intonation and intensity of voice on source credibility, attitudes towards the advertised service and the intent to buy. Perceptual and Motor Skills, 83(1), 243-262.
  • İslamoğlu, A. H. (2013). Pazarlama yönetimi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Lavie, T., Tractinsky, N. (2004). Assessing dimensions of perceived visual aesthetics of web sites. İnternational Journal of Human-Computer Studies, 60(3), 269-298.
  • Kavak, B. (2013). Pazarlama ve pazar araştırmaları tasarım ve analiz. İstanbul: Detay Yayıncılık.
  • Kavuran, T., Yeşil, A. (2019). İnteraktif medyada youtuber’ların iletişim dili: enes batur oyun videoları örneği. International Journal of Social Science (INJOSS), Ek Sayı, 45-62.
  • Ketenci, H. F., Bilgili, C. (2006). Yongaların 1000 yıllık gizemli dansı görsel iletişim ve grafik tasarımı. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kırcova, İ. (2002). İnternette pazarlama. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kress, G., Leeuwen, T. (2006). Reading images: The grammar of visual design. Canada: Routledge.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. London: Sage.
  • Odabaşı, F., Erişti, S.D. (2011). Okulöncesinde materyal geliştirme sürecinde görsel mesaj düzenleme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Rae, N., Brennan, M. (1998). The relative effectiveness of sound and animation in web banner advertisements, Marketing Bulletin, 9(1), 76-82.
  • Sarıkavak, N. K. & Sarıkavak, A. (2022). Grafik ve görsel iletişim tasarımında tipografinin gerekliliği ve önemi. Modular Journal, 5 (1) , 112-134.
  • Süar, A. (2017). Sosyal medyanın geleneksel reklam araçlarına göre hedef kitle belirlemedeki avantajları. AJIT-e: Akademice Journal of Information Technology, 8(28), 21-44.
  • Teker, Ulufer (2003). Grafik tasarım ve reklam. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Toruk, İ. (2008). 22 Temmuz 2007 Genel seçimlerinde siyasal partilerin internet sitelerine bir bakış. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5(2), 219-234.
  • Turancı, E. (2010). Risk iletişiminde kitle iletişim araçlarının kullanımı ve “risk” içerikli mesajların oluşturulması sürecine yönelik bir değerlendirme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (14), 87-104
  • Uzkurt, C., Özmen, M. (2006). Pazarlama yöneticileri için yeni bir fırsat: Sanal topluluklar. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 23-40.
  • Weber, R. P.(1989). Basic content analysis. London: Sage.
  • Chip (2022). İlk banner reklamı, https://www.chip.com.tr/haber/iste-internetin-ilk-banner-reklami_38692.html Erişim Tarihi: 18.02.2022.
  • Marketting Türkiye (2022). Türkiye’nin en çok tercih edilen alışveriş sitesi belli oldu, https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/favori-alisveris-sitesi/ Erişim Tarihi: 25.05.2022.
  • Similarweb (2022). July 2022 Website Analysis/official measure of the digital world, https://pro.similarweb.com/#/digitalsuite/websiteanalysis/trafficengagement/*/999/3m/?webSource=Total&selectedWidgetTab=Visits&key=trendyol.com%2Chepsiburada.com%2Cn11.com%2Cgittigidiyor.com%2Csahibinden.com Erişim Tarihi: 4.06.2022.
  • Türk Dil Kurumu Genel Türkçe Sözlük (2022). Reklam, https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 12.02.2022.
  • Trendyol Güncel Logosu (2022). https://tr.wikipedia.org/wiki/Dosya:Trendyol_logo.svg Erişim Tarihi: 6.05.2022.
  • Trendyol web sitesi (2022). https://www.trendyol.com/ Erişim Tarihi: 10.06.2022.

THE VISUAL DESIGN PROCESS OF THE MOST VISITED MARKETPLACE WEBSITES IN TURKEY

Year 2023, Volume: 8 Issue: 1, 107 - 131, 31.05.2023
https://doi.org/10.47107/inifedergi.1151122

Abstract

References

  • Aichner. T., Jacop, F. (2015). Measuring the degree of corporate social media use. International Journal of Market Research. 57 (2), 257-275.
  • Alsadi, M., Akadal, E., Çelik, S., Selçukcan Erol, Ç. ve Gülseçen, S. (2017). Bir web sayfası bileşenlerinin yerleşiminin kısa süreli hafıza kapasitesi üzerine etkisi. AB2017. Aksaray Üniversitesi XIX. Akademik Bilişim Konferansı Bildiri Kitabı, 04-11 Şubat 2017, İstanbul: Bilgi Kitapevi.
  • Avgerakis, G. (2004). Digital animation bible: Creating professional animation with 3Ds Max, Ligtwave and Maya. USA: The McGraw-Hill Companies, Inc.
  • Bayter, M. (2009). Web sitelerinin kimliklenmesi: Üstveri (metadata). İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Becer, E. (2009). İletişim ve grafik tasarım. Ankara: Dost Yayınevi.
  • Bedir Erişti, S.D. (2019). Yeni medya ve görsel iletişim tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bennet, J. G. (2013). Design fundamentals for new media. ABD: Cengage Learning.
  • Birol, E. (2022). Görsel kültür alanı olan dijital yayıncılık reklamlarında kadın imgesinin cinsel obje ve cinsiyet eşitlikçi kullanımının karşılaştırmalı analizi. Yeni Medya, 2022(12), 182-204.
  • Birol, M. (2021). Müzikte bedenin kullanımı: Pop şarkıcıların klipleri̇ üzerinden bir görsel okuma. Moment Dergi- Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 8(1), 168-187.
  • Çalışkan, S. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal medyada içerik üretimi üzerine bir çalışma. R&S - Research Studies Anatolia Journal, 2(4), 31-54.
  • Çekiç Akyol, A., Akyol, M., Kılınç, Ö. (2019). Toplumsal rollerdeki çatışmanın televizyon reklamlarında kullanımı: Gelin-kaynana çatışmasının reklamlardaki sunumu üzerine bir değerlendirme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(1), 131-154.
  • Gait, J. (1985). An aspect of aesthetics in human–computer communications: pretty windows. IEEE Transactions on Software Engineering. 11 (8), 714–717.
  • Gélinas-Chebat, C., Chebat, J-C. (1996). Voice and advertising: Effects of intonation and intensity of voice on source credibility, attitudes towards the advertised service and the intent to buy. Perceptual and Motor Skills, 83(1), 243-262.
  • İslamoğlu, A. H. (2013). Pazarlama yönetimi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Lavie, T., Tractinsky, N. (2004). Assessing dimensions of perceived visual aesthetics of web sites. İnternational Journal of Human-Computer Studies, 60(3), 269-298.
  • Kavak, B. (2013). Pazarlama ve pazar araştırmaları tasarım ve analiz. İstanbul: Detay Yayıncılık.
  • Kavuran, T., Yeşil, A. (2019). İnteraktif medyada youtuber’ların iletişim dili: enes batur oyun videoları örneği. International Journal of Social Science (INJOSS), Ek Sayı, 45-62.
  • Ketenci, H. F., Bilgili, C. (2006). Yongaların 1000 yıllık gizemli dansı görsel iletişim ve grafik tasarımı. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kırcova, İ. (2002). İnternette pazarlama. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kress, G., Leeuwen, T. (2006). Reading images: The grammar of visual design. Canada: Routledge.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. London: Sage.
  • Odabaşı, F., Erişti, S.D. (2011). Okulöncesinde materyal geliştirme sürecinde görsel mesaj düzenleme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Rae, N., Brennan, M. (1998). The relative effectiveness of sound and animation in web banner advertisements, Marketing Bulletin, 9(1), 76-82.
  • Sarıkavak, N. K. & Sarıkavak, A. (2022). Grafik ve görsel iletişim tasarımında tipografinin gerekliliği ve önemi. Modular Journal, 5 (1) , 112-134.
  • Süar, A. (2017). Sosyal medyanın geleneksel reklam araçlarına göre hedef kitle belirlemedeki avantajları. AJIT-e: Akademice Journal of Information Technology, 8(28), 21-44.
  • Teker, Ulufer (2003). Grafik tasarım ve reklam. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Toruk, İ. (2008). 22 Temmuz 2007 Genel seçimlerinde siyasal partilerin internet sitelerine bir bakış. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5(2), 219-234.
  • Turancı, E. (2010). Risk iletişiminde kitle iletişim araçlarının kullanımı ve “risk” içerikli mesajların oluşturulması sürecine yönelik bir değerlendirme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (14), 87-104
  • Uzkurt, C., Özmen, M. (2006). Pazarlama yöneticileri için yeni bir fırsat: Sanal topluluklar. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 23-40.
  • Weber, R. P.(1989). Basic content analysis. London: Sage.
  • Chip (2022). İlk banner reklamı, https://www.chip.com.tr/haber/iste-internetin-ilk-banner-reklami_38692.html Erişim Tarihi: 18.02.2022.
  • Marketting Türkiye (2022). Türkiye’nin en çok tercih edilen alışveriş sitesi belli oldu, https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/favori-alisveris-sitesi/ Erişim Tarihi: 25.05.2022.
  • Similarweb (2022). July 2022 Website Analysis/official measure of the digital world, https://pro.similarweb.com/#/digitalsuite/websiteanalysis/trafficengagement/*/999/3m/?webSource=Total&selectedWidgetTab=Visits&key=trendyol.com%2Chepsiburada.com%2Cn11.com%2Cgittigidiyor.com%2Csahibinden.com Erişim Tarihi: 4.06.2022.
  • Türk Dil Kurumu Genel Türkçe Sözlük (2022). Reklam, https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 12.02.2022.
  • Trendyol Güncel Logosu (2022). https://tr.wikipedia.org/wiki/Dosya:Trendyol_logo.svg Erişim Tarihi: 6.05.2022.
  • Trendyol web sitesi (2022). https://www.trendyol.com/ Erişim Tarihi: 10.06.2022.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Makaleler
Authors

Emel Birol 0000-0001-8491-7585

Publication Date May 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Birol, E. (2023). TÜRKİYE’DE EN ÇOK ZİYARET EDİLEN PAZARYERİ WEB SİTELERİNİN GÖRSEL TASARIM SÜRECİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 8(1), 107-131. https://doi.org/10.47107/inifedergi.1151122