Çizgi
filmler, 2. Dünya Savaşında Müttefik Devletler Bloğu'nda yer alan Amerika
Birleşik Devletleri tarafından, Nazi Almanyası'na karşı propaganda aracı olarak
kullanıldı.Bu amaçla,ABD'nin en popüler medya şirketi olan Walt Disney,
Amerikan propagandasında aktif olarak rol aldı. Bu süreçte Walt Disney çizgi
filmlerinde Nazilerin Alman halkını tıpkı Harold Lasswell’in Hipodermik İğne
Modeli’n de belirttiği gibi propaganda yoluyla etkilediği anlatıldı. Nitekim,çizgi
filmler Alman halkının zihinlerinin tamamen Nazilerin kontrolü altına girdiğini
vurguladı. Bu çalışmada, Listverse'nin belirlediği en ünlü 10 Nazi karşıtı Walt
Disney yapımı çizgi film içerisinden amaçlı örneklem metodu kullanılarak
belirlenen üç çizgi filminde,ABD propagandasının Harold Lasswell'in Hipodermik
İğne Modeli bağlamında Nazileri ne yönde sunduğu incelendi. Çalışma kapsamında
incelenen çizgi filmler,nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan göstergebilimsel
analiz metodu kullanılarak, Fransız Dil Bilimci Roland Barthes'ın düzanlam
(detonation) ve yananlam (connotation) boyutunda analiz edildi. Elde edilen
bulgular ışığında, propaganda amaçlı kullanılan çizgi filmlerde; Nazilerin
kitle iletişim araçlarını etkin bir şekilde kullanarak Alman halkı üzerinde
tahakküm kurduğu ve nihayetinde propagandanın etkisiyle Almanların Hitler’in
her dediğini yaptığı ortaya çıkarıldı.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | March 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 1 |
İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.