Bu çalışmada, 20. yüzyıl müziğinin en
önemli bestecilerinden biri olan Francis Poulenc’in Klarnet ve Piyano için Sonat’ı, klarnet icracılığı yönünden
incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı klarnet icracılarının bu eseri
daha rahat ve kolayca yorumlamalarına yardımcı olmak ve klarnet eğitimine katkı
sağlamaktır.
Poulenc’in Klarnet ve Piyano için Sonat’ı, 20.
yüzyıl klarnet eğitim repertuvarının en önemli eserleri arasında yer alıp hem
derslerde hem de konserlerde sıklıkla icra edilmektedir. Bestecinin 20.
yüzyılda bestelediği bu eser dönemin stil özelliklerinin aktarılması açısından
önemli bir yere sahiptir. Eser klarnet ailesinin soprano grubunun bir üyesi
olan si bemol klarnet için yazılmıştır ve 3 bölümden oluşmaktadır. Birinci
bölümü Allegro Tristamente /Allegretto, ikinci bölümü Romanza/Très calme ve
üçüncü bölümü Allegro Con Fuoco/Très anime’dir. Eserin birinci bölümü çabuk
temponun yanı sıra hüzünlü anlatımı da içermektedir. İkinci bölümü ağırca bir
tempoda Romans’tır. Üçüncü bölümü ise ateşli ve çabuk tempoda bir Final’dir.
Bu çalışmada ilk olarak
bestecinin müzikal kimliği hakkında genel bilgilere yer verilmiş, ardından
klarnetli yapıtlarına kısaca değinilmiştir. En sonunda Poulenc’in Klarnet ve Piyano için Sonat’ının klarnet
icracılığı yönünden incelenmesi yapılarak teknik ve müzikal açıdan zorluk
teşkil edebilecek yerler belirlenmiş ve bu zorlukları azaltmaya yönelik çalışma
önerilerinde bulunulmuştur. Elde edilen bu bilgiler ışığında eserin rahat ve
kolayca yorumlanabilmesi için günümüz ve gelecek kuşak klarnet icracılarına
yeni bir bakış açısı teşkil edeceği düşünülmektedir.
In this study, Sonata for Clarinet and Piano by Francis Poulenc, who is one of the
most important composers of the 20th century, is examined in terms of clarinet
performance. The aim of this study is to help clarinet players perform the work
with more ease and contribute to clarinet education.
Poulenc's Sonata for Clarinet and Piano is among the most important works of
the clarinet education repertoire, and is frequently performed both in lessons
and concerts. This work, which the composer had written in the 20th century,
holds an important place with regards to conveying the stylistic
characteristics of the era. The work is written for the Bb clarinet, which is a
member of the soprano group of the clarinet family, and is in three movements.
First movement is Allegro
Tristamente/Allegretto, second movement is Romanza/Très calme and the third movement is Allegro Con Fuoco/Très anime.
The first movement of the work, besides its quick tempo, includes a somber
expression. The second movement is a slow tempo Romance. The third movement is a Finale in a quick and fiery tempo.
In this study, first of all, general
information about the composer's musical identity is provided, then his works
including clarinet are mentioned. Lastly, the sections of the Sonata for Clarinet and Piano, which
include technical and musical challenges in clarinet performance are
determined, and suggestions for overcoming these challenges are provided. This
way, it is intended to provide current and future generation clarinet players
with a new perspective for this work to be performed with ease in the light of
the information provided.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | April 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 1 |
İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.