The purpose of this research is to
analyse the question of correctness, reactions towards and consequences of the
determination that “Ottoman/Turkish music is an artificial, imitation of
Byzantine music and not has Turkish national elements, therefore it can not
seen as a resource to create of our national music” which was said by Ziya
Gökalp in his work “The Essentials of Turkism” under the title “National
music”.
Besides the purpose of this research is
to reveal that wherein the Contemporary Turkish Music affected by national
music establishment policies which constituted that result of these
determinations.
In this research, literature review
method was used, the knowledges that acquired has been commented on the basis
of historical realities and resources.
In this research Ziya Gökalp’s ideas on
national music and mistakes in these ideas analysed in addition to the ideas of
those against him and support him and the correct knowledges has been
introduced.
Atatürk’s aim to execute the policies
under those ideas on music revolution with their mistakes has been explicated
by basing on the conditions of that time, his personal preferences and his
statesman personality, reached an objective conclusion with confirmation of
resources.
Atatürk Ziya Gökalp National Music Contemporary Turkish Music
Bu çalışmanın amacı, Atatürk’ün ilke ve inklaplarına temel
oluşturan kaynaklardan biri olan Ziya Gökalp’in “Türkçülüğün Esasları” adlı
eserinde, “Milli Musıki” başlığı altında dile getirdiği, Osmanlı/Türk müziğinin
Bizans taklidi ve Türk unsurlarını taşımayan sun’i bir müzik olduğu ve bundan
dolayı milli müziğimizi oluşturmak için bir kaynak olamayacağı tespitinin ne
derece doğru olduğunu, doğurduğu sonuçları ve tepkileri incelemek ve Çağdaş
Türk Müziğinin, bu tespitler sonucu oluşan var edilme politikalarından ne
şekilde etkilendiğini ortaya çıkartmaktır.
Çalışmada literatür taraması yöntemi kullanılmış, elde
edilen veriler tarihsel gerçeklere ve kaynaklara dayanılarak yorumlanmıştır.
Bu çalışmada Ziya Gökalp’in milli müzik konusunda ortaya
koyduğu fikirler ve buradaki yanlışlıklar, onunla karşıt fikirde olanlar ve onu
destekleyenlerin dile getirdikleri düşüncelerle birlikte incelenmiş ve bunların
karşılığındaki doğru bilgiler sunulmuştur. Mustafa Kemal Atatürk’ün, bu
fikirleri, içerdiği yanlışlıklarla birlikte musıki inkılabında uygulamaktaki
amacı da, zamanın gerektirdiği koşullar, kendi kişisel tercihleri ve devlet
adamı kişiliği baz alınarak irdelenmiş, kaynakların desteğiyle objektif bir
sonuca varılmıştır.
Atatürk Ziya Gökalp Milli Müzik Musıki İnkılabı Çağdaş Türk Müziği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |
İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.