Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“KIŞ UYKUSU” FİLMİNDE GÜÇ İSTENCİ VE YALNIZLIK

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 1, 208 - 215, 30.06.2021

Öz

İnsanoğlu temel gereksinimlerinin ötesinde güçlü olma isteğiyle güdümlüdür. Modernizm sonrasında
değer bunalımına giren birey, Tanrı’nın ölümünü izlemekle kalmamış güç istencinin bir göstergesi olarak
kendi iktidar alanlarını yaratmaya çalışmıştır. Bu iktidar alanı bazen metropolden kaçarak kendini güçlü
hissedebileceği ilksel eve dönüşle bazen de kendini ve ötekini aşmaya çalışacağı bir düzlemde
seyretmektedir. Nietzsche’ye göre ahlak ve değer yargıları, günün koşullarının ve düzenin içindeki güçlü
ya da zayıf kişilerin arzuları, içgüdüleri tarafından belirlenmektedir. Bu bakışla yaşamın temel özünü güçlü
ve egemen olup yönetmek içgüdüsü oluşturmaktadır. Güçlü ve egemen olmak isteyen modern birey, eğer
metropolde aradığını bulamaz ya da kendini yeterince güçlü bulmazsa, kendini güçlü hissedeceği, ilk yere
dönme eğilimi gösterir. O ilk yer anne rahmini andıran güvenli bölge, ilk yuva, doğduğu topraklardır.
Nuri Bilge Ceylan’ın eseri “Kış Uykusu”nun (2014) ana karakteri Aydın ilksel evine dönen, güçlü
olabileceği, sözünün geçebileceği bir erk alanı yaratmaya çalışan emekli bir tiyatro oyuncusudur. Aydın,
eşi Nihal ve kız kardeşi Necla ile miras yoluyla kalan bir otelin işletmeciliğini yapmaktadır. Bu çalışmada,
Kış Uykusu filmindeki karakterler güç istenci kavramından hareketle içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir.

Kaynakça

  • Referans1 Adanır, O. (2003). Sinemada anlam ve anlatım. İstanbul: Alfa.
  • Referans2 Nietzsche, F. (2001). Tarih üzerine. (Çev: N. Bozkurt). İstanbul: Say.
  • Referans3 Nietzsche, F. (1991). Gezgin ile gölgesi. (Çev: İ. Z. Eyüboğlu). İstanbul: Broy.

THE WILL TO POWER AND LONELINESS IN THE MOVIE “WINTER SLEEP”

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 1, 208 - 215, 30.06.2021

Öz

Human being is motivated with being powered beyond its fundamental needs. An individual who has
entered a depression of value after Modernism, not only did watch the death of the God, but also created
his/her own area of potency as a sign of will power. This area of potency is sometimes maintained withİnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 10, Sayı 1, (2021), http://dergipark.gov.tr/inijoss
209
returning to primary house where one could feel oneself strong by running away from metropolis, or
sometimes on a level where the one trying to overcome oneself or another. According to Nietzsche,
morals and value judgements are determined by desires and instincts of strong or weak people who are
from the conditions or order of the day. With this sight we could state that, fundamental essence of life
is formed by the instinct of being dominant and then managing. If an individual who wants to be powerful
and dominant does not find what he/she wants from Metropolis or does not find himself/herself strong
enough, he/she shows a tendency of returning to the first place where he/she feels powerful. That first
place which resembles the mother’s uterus, the safety place, the first home is the land where one was
born. Aydın, who is the protagonist of Nuri Bilge Ceylan’s immortal piece “Winter Sleep”, is a retired
theatre player who is trying to create an area of power where he makes himself obeyed. Aydın runs a
hotel which was inherited, with his wife Nihal and his sister Necla. In this study, coming from the concept
of Nietzsche’s will to power; semiotics of the will power of characters in this movie and paradox of
modernism will be examined with the approach of loneliness path of criticizing discourse

Kaynakça

  • Referans1 Adanır, O. (2003). Sinemada anlam ve anlatım. İstanbul: Alfa.
  • Referans2 Nietzsche, F. (2001). Tarih üzerine. (Çev: N. Bozkurt). İstanbul: Say.
  • Referans3 Nietzsche, F. (1991). Gezgin ile gölgesi. (Çev: İ. Z. Eyüboğlu). İstanbul: Broy.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Radyo-Televizyon
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Baki 0000-0001-5160-0856

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 24 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Baki, Z. (2021). “KIŞ UYKUSU” FİLMİNDE GÜÇ İSTENCİ VE YALNIZLIK. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 208-215.

İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.