ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İNTERNET KULLANIMLARININ AİLE İLİŞKİLERİ VE SORUMLULUKLARINI YERİNE GETİRMELERİNDEKİ ETKİSİ
Year 2018,
Volume: 6 Issue: 2, 1 - 8, 24.12.2018
Zehra Deniz Çırak
,
Gülsüm Yetiş
,
Perihan Gürbüz
Abstract
İnternet; birçok bilgisayar sisteminin birbirine bağlı
olduğu, dünya çapında yaygın olan ve sürekli büyüyen bir iletişim ağıdır. İnternet
ile ilgili tüm tanımların ortak noktaları arasında bilgiye ulaşım, paylaşım ve
kullanım kavramları bulunmaktadır. İnsan olmanın gereği sosyal
sorumluluklarımızın da olduğu hayatımızda internet kullanımı günlük hayatımızı
etkilemektedir. Aile ilişkilerinin internet kullanım alışkanlıkları ile etkilendiği
bilinmektedir. Bu çalışmada İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek
Yüksekokulu 2017-2018 öğretim yılı öğrencilerinin internet kullanımlarının aile
ilişkileri ve sorumluluklarını yerine getirmelerine etkisi araştırılmıştır. Sonuç olarak internet bağımlılığı skorlarının; ailesi ile
vakit geçirmekten zevk alan, sorunlarını aileleri ile paylaşan, sorumluluk
almaktan mutlu olan ve sorumluluklarına öncelik veren öğrencilerde daha düşük
olduğu görülmüştür.
References
- Aslan, S. (2011). Akademisyenlerde internet bağımlılık düzeyleri ve buna bağlı oluşabilecek sağlık sorunları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi.
- Chaffey, D. (2016). Global social media research summary 2016. Smart Insights, 8.
- Demir, Ü. (2016). Sosyal Medya Kullanimi Ve Aile İletişimi: Çanakkale'de Lise Öğrencileri Üzerine Bir Araştirma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(2), 27-50.
- Demir, Y., & Kutlu, M. (2016). The Relationship between Loneliness and Depression&58; Mediation Role of Internet Addiction. Educational Process: International Journal, 5(2), 97-105.
- Demirel, M., Yörük, M., & Özkan, O. (2012). Çocuklar İçin Güvenli İnternet: Güvenli İnternet Hizmeti ve Ebeveyn Görüşleri Üzerine Bir Araştırma-Safe Internet For Children: A Study on Safe Internet Service and Parental Views. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 54-68.
- Günlü, A., & Ceyhan, A. A. (2017). Investigating Adolescents’ Behaviors on the Internet and Problematic Internet Usage ADDICTA. The Turkish Journal of Addictions., 4(1), 75-117. doi: 10.15805/addicta.2017.4.1.0016Hazar, M. (2011). Sosyal Medya Bagimliligi-Bir Alan Çalişmasi. Journal of Communication Theory & Research/Iletisim Kuram ve Arastirma Dergisi, 2011(32).
- Kim, J., Hong, H., Lee, J., & Hyun, M.-H. (2017). Effects of time perspective and self-control on procrastination and Internet addiction. Journal of behavioral addictions, 6(2), 229-236.
- Kutlu, M., Savci, M., Demir, Y., & Aysan, F. (2016). Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formunun Türkçe uyarlaması: Üniversite öğrencileri ve ergenlerde geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Derg, 17(Supplement 1), 69-76.
- Kuzu, A. (2011). İnternet ve Aile. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 27(27), 9-32.
- Meeker, M. (2015). Internet trends 2015-code conference. Glokalde, 1(3).
- ODTÜ-TİB. (2011). Çocukların Sosyal Paylaşım Sitelerini Kullanım Alışkanlıkları Araştırması Raporu. In U. B. İ. Kurulu (Ed.). Ankara.
- Pawlikowski, M., Altstötter-Gleich, C., & Brand, M. (2013). Validation and psychometric properties of a short version of Young’s Internet Addiction Test. Computers in Human Behavior, 29(3), 1212-1223. Romiani, N., Miresmaili, B. S., Kamal, A., & Borjalilu, S. (2016). Exploring the Relationships between Internet Usage and Family Values of College Students. Iranian journal of public health, 45(10), 1381.
- Savcı, M. (2017). Ergenlerin Sosyal Zekâ, Sosyal Kaygı, Akran İlişkileri, İnternet Bağımlılığı Ve Sosyal Bağlılık Düzeyleri Arasındaki İlişkiler. (Doktora Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Şen, B. G., Sevim, Y., & Artuç, S. (2015). İlköğretim Çağindaki Çocuklarin İnternet Kullanimlarinin Ebeveyn Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1).
- Şimşek, N., Akça, N. K., & Şimşek, M. (2015a). Lise öğrencilerinde umutsuzluk ve internet bağımlılığı. TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(1), 7-14.
- Şimşek, N., Akça, N. K., & Şimşek, M. (2015b). Lise öğrencilerinde umutsuzluk ve internet bağımlılığı. TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(1).
- Wu, X., Chen, X., Han, J., Meng, H., Luo, J., Nydegger, L., & Wu, H. (2013). Prevalence and factors of addictive Internet use among adolescents in Wuhan, China: interactions of parental relationship with age and hyperactivity-impulsivity. PloS one, 8(4), e61782.
- Yan, W., Li, Y., & Sui, N. (2014). The relationship between recent stressful life events, personality traits, perceived family functioning and internet addiction among college students. Stress and Health, 30(1), 3-11.
- Yang, S., Lu, Y., Wang, B., & Zhao, L. (2014). The benefits and dangers of flow experience in high school students’ internet usage: The role of parental support. Computers in Human Behavior, 41, 504-513.
- Yılmaz, E., Şahin, Y. L., Haseski, H. İ., & Erol, O. (2014). Lise öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Balıkesir ili örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi–Journal of Educational Sciences Research, 4(1).
- Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & behavior, 1(3), 237-244.
- Zorbaz, O., & Dost, M. T. (2014). Lise öğrencilerinin problemli internet kullanımının cinsiyet, sosyal kaygı ve akran ilişkileri açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-1).
Year 2018,
Volume: 6 Issue: 2, 1 - 8, 24.12.2018
Zehra Deniz Çırak
,
Gülsüm Yetiş
,
Perihan Gürbüz
References
- Aslan, S. (2011). Akademisyenlerde internet bağımlılık düzeyleri ve buna bağlı oluşabilecek sağlık sorunları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi.
- Chaffey, D. (2016). Global social media research summary 2016. Smart Insights, 8.
- Demir, Ü. (2016). Sosyal Medya Kullanimi Ve Aile İletişimi: Çanakkale'de Lise Öğrencileri Üzerine Bir Araştirma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(2), 27-50.
- Demir, Y., & Kutlu, M. (2016). The Relationship between Loneliness and Depression&58; Mediation Role of Internet Addiction. Educational Process: International Journal, 5(2), 97-105.
- Demirel, M., Yörük, M., & Özkan, O. (2012). Çocuklar İçin Güvenli İnternet: Güvenli İnternet Hizmeti ve Ebeveyn Görüşleri Üzerine Bir Araştırma-Safe Internet For Children: A Study on Safe Internet Service and Parental Views. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 54-68.
- Günlü, A., & Ceyhan, A. A. (2017). Investigating Adolescents’ Behaviors on the Internet and Problematic Internet Usage ADDICTA. The Turkish Journal of Addictions., 4(1), 75-117. doi: 10.15805/addicta.2017.4.1.0016Hazar, M. (2011). Sosyal Medya Bagimliligi-Bir Alan Çalişmasi. Journal of Communication Theory & Research/Iletisim Kuram ve Arastirma Dergisi, 2011(32).
- Kim, J., Hong, H., Lee, J., & Hyun, M.-H. (2017). Effects of time perspective and self-control on procrastination and Internet addiction. Journal of behavioral addictions, 6(2), 229-236.
- Kutlu, M., Savci, M., Demir, Y., & Aysan, F. (2016). Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formunun Türkçe uyarlaması: Üniversite öğrencileri ve ergenlerde geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Derg, 17(Supplement 1), 69-76.
- Kuzu, A. (2011). İnternet ve Aile. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 27(27), 9-32.
- Meeker, M. (2015). Internet trends 2015-code conference. Glokalde, 1(3).
- ODTÜ-TİB. (2011). Çocukların Sosyal Paylaşım Sitelerini Kullanım Alışkanlıkları Araştırması Raporu. In U. B. İ. Kurulu (Ed.). Ankara.
- Pawlikowski, M., Altstötter-Gleich, C., & Brand, M. (2013). Validation and psychometric properties of a short version of Young’s Internet Addiction Test. Computers in Human Behavior, 29(3), 1212-1223. Romiani, N., Miresmaili, B. S., Kamal, A., & Borjalilu, S. (2016). Exploring the Relationships between Internet Usage and Family Values of College Students. Iranian journal of public health, 45(10), 1381.
- Savcı, M. (2017). Ergenlerin Sosyal Zekâ, Sosyal Kaygı, Akran İlişkileri, İnternet Bağımlılığı Ve Sosyal Bağlılık Düzeyleri Arasındaki İlişkiler. (Doktora Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Şen, B. G., Sevim, Y., & Artuç, S. (2015). İlköğretim Çağindaki Çocuklarin İnternet Kullanimlarinin Ebeveyn Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1).
- Şimşek, N., Akça, N. K., & Şimşek, M. (2015a). Lise öğrencilerinde umutsuzluk ve internet bağımlılığı. TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(1), 7-14.
- Şimşek, N., Akça, N. K., & Şimşek, M. (2015b). Lise öğrencilerinde umutsuzluk ve internet bağımlılığı. TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(1).
- Wu, X., Chen, X., Han, J., Meng, H., Luo, J., Nydegger, L., & Wu, H. (2013). Prevalence and factors of addictive Internet use among adolescents in Wuhan, China: interactions of parental relationship with age and hyperactivity-impulsivity. PloS one, 8(4), e61782.
- Yan, W., Li, Y., & Sui, N. (2014). The relationship between recent stressful life events, personality traits, perceived family functioning and internet addiction among college students. Stress and Health, 30(1), 3-11.
- Yang, S., Lu, Y., Wang, B., & Zhao, L. (2014). The benefits and dangers of flow experience in high school students’ internet usage: The role of parental support. Computers in Human Behavior, 41, 504-513.
- Yılmaz, E., Şahin, Y. L., Haseski, H. İ., & Erol, O. (2014). Lise öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Balıkesir ili örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi–Journal of Educational Sciences Research, 4(1).
- Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & behavior, 1(3), 237-244.
- Zorbaz, O., & Dost, M. T. (2014). Lise öğrencilerinin problemli internet kullanımının cinsiyet, sosyal kaygı ve akran ilişkileri açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-1).