Research Article
BibTex RIS Cite

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ VE BİLİMSEL ARAŞTIRMAYA YÖNELİK KAYGI DÜZEYLERİ

Year 2023, Volume: 11 Issue: 2, 1631 - 1643, 10.06.2023
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1169670

Abstract

Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ve bilimsel araştırmaya yönelik kaygı düzeylerini belirlemektir. Kesitsel tipte planlanan araştırmanın evrenini, 2019-2020 öğretim yılında bir hemşirelik fakültesinde öğrenimini sürdüren ve “Hemşirelikte Araştırma Süreci” derslerini almış olan (N=567) öğrenciler oluşturmuştur. Örneklem seçimi yapılmadan, araştırmaya gönüllü katılan öğrencilerden veriler toplanmıştır (n=308), evrenin %54.32’sine ulaşılmıştır. Verilerin toplanmasında, problem çözme becerisi konusunda bireylerin sübjektif algılarını değerlendiren “Problem Çözme Envanteri” (PÇE), araştırmaya yönelik kaygı düzeylerini ölçmek için “Araştırmaya Yönelik Kaygı” (AYK) ölçeği kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin %82.5’i kadındır. Öğrencilerin %56.8’i olgu ya da durumlara eleştirel gözle bakabildiğini belirtirken, %48.4’ü kendi problem çözme becerisini “orta düzeyde” değerlendirmektedir. Öğrencilerin PÇE puan ortancası100.50’dir (min=32, maks=192). AYK ölçeği madde puan ortancası38.00’dir (min=12, maks=60). İki ölçek arasında ters yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki vardır (r=-0.424, p˂0.01). Öğrencilerin problem çözme becerilerine yönelik algıları, genel ölçek ortalamasına yakın bir puanla yetersiz bulunurken, araştırma yapmaya yönelik kaygıları da orta düzeydedir. Öğrencilerin problem çözme becerisi artıkça araştırma yapma konusunda daha az kaygılandıkları söylenebilir. Geleceğin hemşire adaylarının problem çözme becerilerinin aldıkları mesleki eğitim sürecinde geliştirilmesiyle hemşirelik uygulamalarında bakımın kalitesinin artacağı gerçeğinden hareketle, hem problem çözme hem de araştırma yapma becerilerinin gelişimini destekleyecek eğitim içeriklerine, hemşirelik eğitim müfredatında ayrıntılı bir şekilde yer verilmesi önerilir.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

Thanks

Çalışmaya katılan tüm öğrencilerimize teşekkür ederiz.

References

  • Abaan, S. (2005). Hemşirelerde problem çözme becerileri: Öz değerlendirme sonuçlarının analizi. Hacettepe Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 62-76.
  • Altun, İ. (2003). The perceived problem-solving ability and values of student nurses and midwives. Nurse Education Today, 23, 575-584.
  • Ax, S. ve Kincade, E. (2001). Nursing students’ perceptions of research: usefulness, implementation and training. Journal of Advanced Nursing, 35(2), 161-170.
  • Barutcu, C. D., Yardımcı Gürel, T. ve Mert, H. (2021). Hemşirelik doktora öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik kaygı düzeylerinin incelenmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6 (3), 33-38.
  • Bayar, V., Bayar, A., Eğmir, E., Ödemiş, S. İ. ve Kayır, G. (2013). Lisansüstü eğitimi alan öğrencilerin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı düzeyleri. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayını, 6, 90-96.
  • Blischak, D. ve Cheek, M. (2001). A lot of work keeping everything controlled: a class research project. American Journal of Speech-Language Pathology, 10, 10–16
  • Burhan, G. (2019). Sağlik bilimleri fakültesi öğrencilerinin eleştirel düşünme seviyeleri ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sağlik Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 12, 453-464.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999) Araştırmaya yönelik kaygı ile cinsiyet, araştırma deneyimi ve araştırma başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 23(112), 29-34.
  • Can, H., Öner, Ö. ve Çelebi, E. (2009). Üniversite öğrencilerinde eğitimin sorun çözme becerisine etkisinin incelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(10), 35-58.
  • Ceyhan, G. (2014). Üniversite öğrencilerinin yansıtıcı düşünme düzeyleri ve araştırmaya yönelik kaygılarının çeşitli değişkenler açısından cart analizi ile incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Çelik, S., Önder, G., Durmaz, K., Yurdusever, Y. ve Uysal, N. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi, HSP, 1(2), 23-31.
  • Choi, H. (2004). The Effects of PBL (Problem Based Learning) on the metacognition, critical thinking and problem solving process of nursing students. Taehan Kanho Hakhoe Chi, 34(5), 712-721.
  • Çokluk, B. O. ve Yılmaz, K. (2005). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünmeye yönelik tutumları ile araştırma kaygıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 41, 47-67.
  • Erdoğan, S. (2014). Araştırmaya giriş ve araştırma süreci. S. Erdoğan, N. Nahcivan, M. Esin N (Ed.), Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik içinde (s.3-4). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Gültekin, A. (2006). Psikolojik danışmanlık ve rehberlik öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Gündoğar, H. S. (2019). Hemşirelerin yaşam boyu öğrenme durumları ile problem çözme becerilerinin incelenmesi.(Yüksek Lisans Tezi). Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Heppner, P. P. ve Petersen, C. H. (1982). The development and implications of a personal problem solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29(1), 66-75.
  • Kanbay, Y. (2013). Hemşirelik öğrencilerine verilen eleştirel düşünme eğitiminin problem çözme becerisi üzerine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Karagül, S. ve Aslan, C. (2016). Türkçe eğitimi programında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (38), 201-217.
  • Kelleci, M. ve Gölbaşı, Z. (2004). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8 (2), 1-8.
  • Keskin, G. ve Yıldırım, G. (2008). The evaluation of university students ın terms of problem solving, autonomy, multiple ıntelligences based on constructive approach norms. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 9(16), 67-88.
  • Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi; 22, 177-184.
  • Kring, A. M. ve Johnson, S. L. (2015). Anormal psikoloji. M. Şahin (Çev. Ed.), Ankara: Nobel.
  • Olgun, N., Öntürk, Z. K., Karabacak, Ü., Aslan, F. E. ve Serbest, Ş. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri: bir yıllık izlem sonuçları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (4), 188-194.
  • Onwuegbuzie, A. J. ve Wilson, V. A.(2003). Statistics anxiety: nature, etiology, antecedents, effects, and treatments-comprehensive review of the literature. Teaching in Higher Education, 8(2), 195-209.
  • Rezaei, M., ve Miandashti, N. (2013). The relationship between research self effıcacy, research anxiety and attitude toward research: A study of agricultural graduate students. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 3(4), 69-79.
  • Sahin, N., Sahin, N. H. ve Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of Turkish university students. Cogn Ther Res, 17, 379–396.
  • Saracaloğlu, A. S., Varol, S. R. ve Ercan, İ. E. (2005). Lisansüstü eğitim öğrencilerinin araştırma kaygıları, araştırma ve istatistiğe yönelik tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi; Özel Sayı 1, 187-199.
  • Saracaloğlu, A. S. (2008). Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 179-208.
  • Shamian, J. (2007). Effect of teaching decision analysis on student nurses’ clinical intervention decision making. Research in Nursing & Health, 14(1), 59-66.
  • Terzioglu, F. (2006). The perceived problem solving ability of nurse managers. Journal of Nursing Management, 14(5), 340-347.
  • Tezel, A., Arslan, S., Topal, M., Aydoğan, Ö., Koç, Ç. ve Şenlik, M. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ve depresyon düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(4), 1-10.
  • Ulupınar, S. (1999). Hemşireik eğitiminin öğrencilerin sorun çözme becerilerine etkisi. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu “Uluslararası Katılımlı” Çevik Matbaacılık, İstanbul.
  • Yenice, N. (2012). A review on learning styles and critically thinking disposition of pre-service science teachers in terms of miscellaneous variables. Asia-Pacific Forum on Science Learning & Teaching, 13(2), 2–31.
  • Yılmaz, E., Karaca F. ve Yılmaz E. (2009). Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(1), 38-48.

Anxiety, Nursing student, Problem solving skills, Scientific research

Year 2023, Volume: 11 Issue: 2, 1631 - 1643, 10.06.2023
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1169670

Abstract

The aim of this study is to determine the problem-solving skills and anxiety levels of nursing students towards scientific research. The population of the study, which was planned as a cross-sectional type, consisted of students (N=567) who continued their education in a nursing faculty and took the "Research Process in Nursing" courses in the 2019-2020 academic year. Data were collected from the students who voluntarily participated in the study, without making a sample selection (n=308), reaching 54.32% of the population. In data collection, the "Problem Solving Inventory" (PSI), which evaluates the subjective perceptions of individuals about problem solving skills, and the "Research-Oriented Anxiety" (ROS) scale to measure their anxiety levels towards research were used. 82.5% of the students participating in the research are women. While 56.8% of the students stated that they could look at facts or situations with a critical eye, 48.4% evaluated their problem-solving skills at "moderate" level. The median PSI score of the students is 100.50 (min=32, max=192). The median item score of the ROS scale is 38.00 (min=12, max=60). There is a moderately significant inverse relationship between the two scales (r=-0.424, p˂0.01). While students' perceptions of their problem solving skills were found to be insufficient with a score close to the general scale average, their anxiety about doing research is at a moderate level. It can be said that as students' problem solving skills increase, they worry less about doing research. Considering the fact that the quality of care in nursing practices will increase with the development of problem-solving skills of future nurse candidates during the vocational training they receive, it is recommended that training contents that will support the development of both problem-solving and research skills should be included in the nursing education curriculum in detail.

Project Number

yok

References

  • Abaan, S. (2005). Hemşirelerde problem çözme becerileri: Öz değerlendirme sonuçlarının analizi. Hacettepe Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 62-76.
  • Altun, İ. (2003). The perceived problem-solving ability and values of student nurses and midwives. Nurse Education Today, 23, 575-584.
  • Ax, S. ve Kincade, E. (2001). Nursing students’ perceptions of research: usefulness, implementation and training. Journal of Advanced Nursing, 35(2), 161-170.
  • Barutcu, C. D., Yardımcı Gürel, T. ve Mert, H. (2021). Hemşirelik doktora öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik kaygı düzeylerinin incelenmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6 (3), 33-38.
  • Bayar, V., Bayar, A., Eğmir, E., Ödemiş, S. İ. ve Kayır, G. (2013). Lisansüstü eğitimi alan öğrencilerin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı düzeyleri. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayını, 6, 90-96.
  • Blischak, D. ve Cheek, M. (2001). A lot of work keeping everything controlled: a class research project. American Journal of Speech-Language Pathology, 10, 10–16
  • Burhan, G. (2019). Sağlik bilimleri fakültesi öğrencilerinin eleştirel düşünme seviyeleri ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sağlik Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 12, 453-464.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999) Araştırmaya yönelik kaygı ile cinsiyet, araştırma deneyimi ve araştırma başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 23(112), 29-34.
  • Can, H., Öner, Ö. ve Çelebi, E. (2009). Üniversite öğrencilerinde eğitimin sorun çözme becerisine etkisinin incelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(10), 35-58.
  • Ceyhan, G. (2014). Üniversite öğrencilerinin yansıtıcı düşünme düzeyleri ve araştırmaya yönelik kaygılarının çeşitli değişkenler açısından cart analizi ile incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Çelik, S., Önder, G., Durmaz, K., Yurdusever, Y. ve Uysal, N. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi, HSP, 1(2), 23-31.
  • Choi, H. (2004). The Effects of PBL (Problem Based Learning) on the metacognition, critical thinking and problem solving process of nursing students. Taehan Kanho Hakhoe Chi, 34(5), 712-721.
  • Çokluk, B. O. ve Yılmaz, K. (2005). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünmeye yönelik tutumları ile araştırma kaygıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 41, 47-67.
  • Erdoğan, S. (2014). Araştırmaya giriş ve araştırma süreci. S. Erdoğan, N. Nahcivan, M. Esin N (Ed.), Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik içinde (s.3-4). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Gültekin, A. (2006). Psikolojik danışmanlık ve rehberlik öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Gündoğar, H. S. (2019). Hemşirelerin yaşam boyu öğrenme durumları ile problem çözme becerilerinin incelenmesi.(Yüksek Lisans Tezi). Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Heppner, P. P. ve Petersen, C. H. (1982). The development and implications of a personal problem solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29(1), 66-75.
  • Kanbay, Y. (2013). Hemşirelik öğrencilerine verilen eleştirel düşünme eğitiminin problem çözme becerisi üzerine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Karagül, S. ve Aslan, C. (2016). Türkçe eğitimi programında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (38), 201-217.
  • Kelleci, M. ve Gölbaşı, Z. (2004). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8 (2), 1-8.
  • Keskin, G. ve Yıldırım, G. (2008). The evaluation of university students ın terms of problem solving, autonomy, multiple ıntelligences based on constructive approach norms. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 9(16), 67-88.
  • Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi; 22, 177-184.
  • Kring, A. M. ve Johnson, S. L. (2015). Anormal psikoloji. M. Şahin (Çev. Ed.), Ankara: Nobel.
  • Olgun, N., Öntürk, Z. K., Karabacak, Ü., Aslan, F. E. ve Serbest, Ş. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri: bir yıllık izlem sonuçları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (4), 188-194.
  • Onwuegbuzie, A. J. ve Wilson, V. A.(2003). Statistics anxiety: nature, etiology, antecedents, effects, and treatments-comprehensive review of the literature. Teaching in Higher Education, 8(2), 195-209.
  • Rezaei, M., ve Miandashti, N. (2013). The relationship between research self effıcacy, research anxiety and attitude toward research: A study of agricultural graduate students. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 3(4), 69-79.
  • Sahin, N., Sahin, N. H. ve Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of Turkish university students. Cogn Ther Res, 17, 379–396.
  • Saracaloğlu, A. S., Varol, S. R. ve Ercan, İ. E. (2005). Lisansüstü eğitim öğrencilerinin araştırma kaygıları, araştırma ve istatistiğe yönelik tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi; Özel Sayı 1, 187-199.
  • Saracaloğlu, A. S. (2008). Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 179-208.
  • Shamian, J. (2007). Effect of teaching decision analysis on student nurses’ clinical intervention decision making. Research in Nursing & Health, 14(1), 59-66.
  • Terzioglu, F. (2006). The perceived problem solving ability of nurse managers. Journal of Nursing Management, 14(5), 340-347.
  • Tezel, A., Arslan, S., Topal, M., Aydoğan, Ö., Koç, Ç. ve Şenlik, M. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ve depresyon düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(4), 1-10.
  • Ulupınar, S. (1999). Hemşireik eğitiminin öğrencilerin sorun çözme becerilerine etkisi. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu “Uluslararası Katılımlı” Çevik Matbaacılık, İstanbul.
  • Yenice, N. (2012). A review on learning styles and critically thinking disposition of pre-service science teachers in terms of miscellaneous variables. Asia-Pacific Forum on Science Learning & Teaching, 13(2), 2–31.
  • Yılmaz, E., Karaca F. ve Yılmaz E. (2009). Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(1), 38-48.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Esin Ateş 0000-0003-0668-3423

Şafak Dağhan 0000-0003-3805-6416

Damla Ünal 0000-0001-9966-0436

Damla Ünsal 0000-0002-5337-7659

Ece Üzrek 0000-0002-3331-698X

Gülben Özyavuz 0000-0002-1841-627X

Project Number yok
Early Pub Date June 2, 2023
Publication Date June 10, 2023
Submission Date September 2, 2022
Acceptance Date April 27, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Ateş, E., Dağhan, Ş., Ünal, D., Ünsal, D., et al. (2023). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ VE BİLİMSEL ARAŞTIRMAYA YÖNELİK KAYGI DÜZEYLERİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 11(2), 1631-1643. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1169670