The present study aimed to determine and compare the hidden curriculum of two institutions that provide undergraduate nursing education in two different regions of Türkiye. The descriptive and cross-sectional research was conducted with 319 nursing students. Data were collected with the Introductory Information Form and Hidden Curriculum Evaluation Scale in Nursing Education (HCES-N). While the mean score of the HCES-N total score of the nursing students attending the university in the West of Türkiye was 163.31 ± 21.69. The HCES-N total mean score of the nursing students attending in the East of Türkiye was calculated as 145.50 ± 25.81. While the HCES-N total score, school atmosphere, and professional achievement scores of the nursing students attending the university in the West of Türkiye were statistically higher than the nursing students attending the university in the east, the student-teacher-school interaction score was statistically lower. It was determined that the perceptions of the students participating in the study towards the hidden curriculum were moderate, while the perceptions of the students studying in the West of Türkiye were better. In line with these results, it is important to improve the physical conditions of schools in improving the hidden curriculum.
Bu çalışmada, Türkiye’nin iki farklı bölgesinde lisans düzeyinde hemşirelik eğitimi veren iki kurumun hemşirelik eğitiminde örtük programlarının belirlenmesi ve karşılaştırılması amaçlanmıştır. Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki araştırma, 319 hemşirelik öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Veriler Tanıtıcı Bilgi Formu, Hemşirelik Eğitiminde Örtük Program Değerlendirme Ölçeği (HEÖPDÖ) kullanılarak toplanmıştır. Türkiye' nin batısındaki üniversiteye devam eden hemşirelik öğrencilerinin HEÖPDÖ toplam puan ortalaması 163.31±21.69; Türkiye’nin doğusundaki üniversiteye devam eden hemşirelik öğrencilerinin HEÖPDÖ toplam puan ortalaması ise 145.50 ± 25.81 olarak hesaplanmıştır. Türkiye' nin batısındaki üniversiteye devam eden hemşirelik öğrencilerinin HEÖPDÖ toplam puanı, okul atmosferi ve mesleki kazanımlar puanları doğuda üniversiteye devam eden hemşirelik öğrencilerine göre istatistiksel olarak daha yüksek bulunurken, öğrenci-öğretmen-okul etkileşim puanı ise istatistiksel olarak daha düşük bulunmuştur. Çalışmaya katılan öğrencilerin örtük programa yönelik algılarının orta düzeyde olduğu, batıdaki üniversitenin örtük programa yönelik algılarının daha iyi olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda okulların fiziksel koşullarının iyileştirilmesinin örtük programı iyileştirilmesinde önem arz etmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | June 3, 2024 |
Publication Date | June 20, 2024 |
Submission Date | October 20, 2023 |
Acceptance Date | February 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 2 |