Tüzel kişilik kavramı ve kurumu özü itibariyle Batı
Avrupa Hukuku’na aittir. İslam ve Osmanlı vakıflarının tüzel kişiliği ise
literatürde yeterince irdelenmiş değildir. Bu çalışmada, vakıfların
vakfiyelerine göre yönetilmesi, mütevellileri yoluyla kendi gelir-giderlerini
idare etmesi, davalı ve davacı olabilmesi, malvarlığına sahip olması, borçlu ve
alacaklı olabilmesi gibi kriterler dikkate alınarak; genel anlamda Osmanlı vakıflarının,
İslam Hukuku’na göre, tüzel kişiliğe sahip olduğu kabul edilmiştir. Ancak
Osmanlı vakıflarının tüzel kişilikleri, devletin sıkı denetimi veya doğrudan
yönetime müdahalesi sebebiyle, fiiliyatta Avrupa’daki muadillerine nazaran
zayıf kalmaktadır. Bunların yanında, vakıfların tüzel kişilikleri tartışılırken
vakıf türlerinin göz önüne alınması gerekir. Bilhassa bu konuya yoğunlaşan çalışmada,
sultan vakıfları ile büyük çaplı vakıfların de facto tüzel kişiliklerinin,
küçük çaplı vakıflar ile aile vakıflarının tüzel kişiliklerine kıyasla daha zayıf
olduğu sonucuna varılmıştır. Mülhak vakıfların tüzel kişiliğinin olduğu;
mütevellileri olmayan ve doğrudan Evkaf Nezareti tarafından yönetilen mazbut
vakıfların ise tüzel kişiliklerinin olmadığı öne sürülmüştür. Ayrıca çalışmada,
vakıfların tüzel kişiliği ile iktisadi gelişme arasındaki teorik ilişkiye
değinilmiştir.
The concept and institution of juristic personality
is inherently owned by Western European Law. The juristic personality of the
Islamic and Ottoman waqfs is not adequately examined in the literature. In this
study, according to the Islamic Law, it is accepted that Ottoman waqfs have a
juristic personality in general, taking into account the criteria such as
managing waqfs according to their waqfiyyas, managing them with their own
revenueexpenses, being a defendant-plaintiff and a debtor-creditor, and
possessing assets. However, the juristic personality of the Ottoman waqfs is,
in fact, weaker than the similar ones in Europe, due to strict control or
direct intervention of the state in the waqf administration. Besides these, while the juristic personality of the waqfs are discussed, it is necessary
to consider the types of the waqfs. For instance, de facto juristic personality
of the sultanic waqfs and large waqfs are weaker than the juristic personality
of small waqfs and family waqfs. In addition, “mülhak waqfs” have a juristic
personality, but “mazbut waqfs” not. Because, none of “mazbut waqfs” have own
organ, and are administrated by Ministry of Awqaf. The study also addresses the
theoretical relationship between the juristic personality of waqfs and economic
development
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 19 |