Bu çalışma, Cumhuriyet dönemi Türk modernleşmesinin halka aktarılması sürecinin en önemli unsurlarından olan Cumhuriyet öğretmeni imgesini odağa almaktadır. Yaptığımız çalışmanın temel amacı; erken Cumhuriyet dönemi bağlamında Türk modernleşme sürecinin ülkenin en ücra köşelerindeki temsilcileri ve tatbik edicileri olan “Cumhuriyet öğretmenleri” gerçekliğini sorunsallaştırmak, bu dönemin öğretmen imgesinin oluşumunu anlamaya çalışmak ve bu imgenin içerimlerini ortaya koymaktır. Bu kapsamda çalışma nitel araştırma yöntemi çerçevesinde tasarlanmış ve çalışma verileri oldukça geniş bir alandan toplanmaya çalışılmıştır. Çalışma bu kapsamda giriş ve sonuç kısımları dışında üç ana başlıktan oluşmaktadır. Birinci başlıkta, Cumhuriyet dönemi Türk modernleşmesinin ideolojik ve politik temelleri takip eden başlıkta Cumhuriyet öğretmeni kimliğinin devlet söyleminden öğretmen dergilerine hangi özelliklerle inşa edildiği, son başlıkta ise Cumhuriyet öğ- retmeninin siyasal işlevleri tartışmaya açılmaktadır. Yapılan araştırma, toplumun yüzde sekseninin köylerde yaşadığı bir dönemde, modernleşme sürecinin en önemli unsurları olarak öğretmenlerin vazifelendirildiğini göstermektedir. Dönemin az sayıdaki öğretmen kadrosunu artırmak ve onları toplumu dönüştürme isteğiyle ülkenin en ücra köşelerine gönderebilmek ise zor bir hedeftir. Bu kapsamda, etkileri günümüze değin sürecek mefkûreci Cumhuriyet öğretmeni kimliğinin ön plana çıkarıldığı görülmektedir. Devlet söyleminde inşa edilen bu kimlik, dönemin öğretmenleri tara- fından da sahiplenilmiş, yeniden üretilmiş, idealize edilmiş bir kimlik özelliği göstermektedir.
The present study focuses on the republic teacher image as one of the most important elements in trans- ferring Republican era Turkish modernization to the public. The primary aim of our study was to problematize the “republic teachers” reality as the representatives and implementors of the Turkish modernization process within the context of early Republic era; try to understand the formation of the teacher image of this period and to put forth the implications of this image. In this scope, the study was designed within the framework of the qualitative research method and study data were tried to be collected from a wide range. As such, the present study is comprised of three main headings apart from the introduction and conclusion sections. The first heading focuses on the ideological and political foundations of the Republic era Turkish modernization, followed by the characteristics with which the identity of republic teachers has been built from state discourse to teacher magazines and the final heading opens the political functions of the republic teachers for discussion. Our study shows that teachers were appointed as the most important elements of the modernization period during a time when eighty percent of the society lived in villages. It is a very difficult goal to increase and try to send the small number of teacher staff members to the most distant regions of the country in an effort to transform the society. In this scope, it is observed that the identity of the idealist republican teacher has been put forward with its effects ongoing until today. This identity that was built as part of the state discourse was also embraced and regenerated by the teachers of the era and displays characteristics of an idealized identity.
National education ideology teacher early period Turkish Republic Turkish modernization Kemalism.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 1 |