Küreselleşen dünyada kapitalist dizgenin sonuçlarından biri olan popüler kültürün toplumu etkilediği alanlardan biri kuşkusuz modadır. Moda, bireylerde popülerliği amaçladığı gibi onlara farklı yaşam tarzlarını sunarak da onları bu kültürün bir parçası konumuna getirmektedir. Bu yolla bireyleri sürekli tüketime teşvik eden moda onlara kendi düşüncelerini yansıtan birtakım kodlarla birlikte sunulmaktadır. Birey ise kendi ruhuna ve düşüncesine uygun giysiyi tüketmekte ve kendisi hakkında sözlü ya da yazılı iletişim kurmadan modanın görselliğini kullanarak duruşunu çevresine çoğu zaman böylesi bir yolla iletmeyi tercih etmektedir. Bu durumu anlamak için de birtakım görsel kodları çözümlemek gerekmektedir.
Bu çalışmada, insanların neden özellikle bazı giysileri ve renkleri tercih ettikleri, renklerin altında yatan iletilerin neler olduğu saptanarak giysilerin neden düşünseli somut kılan araçlar oldukları tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla moda dünyasındaki giysiler iletişim bağlamında modelleri, renkleri ve aksesuarlarına göre görsel kodları açımlayabilmek adına göstergebilimsel çözümleme yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Bunun için moda blogları, fotoğraf paylaşım siteleri ve televizyonlarda yayınlanan moda uzantılı popüler programlar çalışmanın ana evrenini oluşturmuştur. Bu çerçevede elde edilen bulguların değerlendirilmesi yalnızca araştırma kapsamındaki sonuçları ortaya koymak adına gereklidir. Çalışmanın sonucunda, giysilerin modanın bir parçası olarak özünde çeşitli düşüncelerle kodlandıkları, giysilerdeki ayrıntıların dahi topluma bir anlam ilettikleri tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Popüler Kültür, Moda, İletişim, Kodlar, Giyim Tüketimi.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 4, 2016 |
Submission Date | January 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 3 Issue: 4 - Volume: 3 Issue: 4 |
Intermedia International E-journal
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.