Bu çalışmanın amacı nefret söyleminin medyada nasıl inşa edildiğini açıklamaktır. Nefret söyleminin üretilmesi ve yaygınlaştırılmasında medya önemli bir araç konumundadır. Medya aracılığıyla üretilen her türlü ayrımcı ve dışlayıcı söylemsel pratikler bir yandan nefret söyleminin yaygınlaşmasına sebep olurken diğer yandan nefret söyleminin toplum içinde kanıksanmasına da neden olmaktadır. Nefret söylemi özellikle toplumsal, siyasal, ekonomik krizler döneminde daha çok tedavüle sokulurken hedef gösterilen grup bütün olumsuzlukların müsebbibi olarak kodlanmaktadır. Bu bağlamda bu çalışma bir nitel araştırma yaklaşımı olan söylem analizi yöntemi ile hazırlanmıştır. Veriler, 2021 yılından başlayarak Türkiye’de seyreden yüksek enflasyon ve döviz kuru döneminde Sözcü Gazetesinin Suriyeli göçmenlerle ilgili yaptığı internet üzerinden ulaşılabilen ekonomik içerikli haberlerden toplanmıştır. Sözcü gazetesinin iktidara muhalif bir gazete olması seçilmesinde etkili olmuştur. Çalışmanın özellikle ekonomik içerikli haberlerde nefret söyleminin nasıl kullanıldığını incelemesi bakımından özgün olduğu düşünülmektedir.
Çalışmada, incelenen dönem itibariyle, Sözcü Gazetesinin toplumda oluşan ekonomik kaygıları Suriyeli Göçmenlerin günlük ekonomik faaliyetleri üzerinden tahrik ettiği ve onları bu ekonomik durumun sorumlusu olarak gösterdiği görülmüştür. Sözcü Gazetesi bu haberlerde hedef kitleye karşı hikâyeler oluştururken, hikâyelerde referanslar ve saygın kaynaklara başvurarak haberlerini güçlendirmeye çalışmıştır. Ancak, zaman zaman haberin başlığı ile içeriğinde kullanılan referansların söylemleri örtüşmemiştir. Genellemelerin sıkça kullanıldığı haberlerde ekonomik durumun sebeplerine değinmeden Suriyeliler hedef gösterilmiştir.
Nefret Söylemi Eleştirel Söylem Analizi Suriyeli Göçmenler medya Sözcü Gazetesi
The purpose of this research is to explain how hate speech is constructed in the media. The media has a crucial role in the creation and spread of hate speech. All forms of discriminatory and exclusionary discursive practices propagated through the media, on the one hand, contribute to the spread of hate speech, but on the other hand, lead to the normalization of hate speech in society. While hate speech is increasingly prevalent, particularly during social, political, and economic crises, the targeted group is labelled as responsible for all the negativities. This study was prepared using the discourse analysis method, which is a qualitative research strategy. The data was obtained from Sözcü Newspaper's economic news regarding Syrian migrants, which were circulated during Turkey's high inflation and exchange rate period beginning from 2021 and can be accessed online. The fact that Sözcü was a dissident newspaper influenced its selection for the study’s purpose. The study is seen as distinctive in terms of investigating how hate speech is used, particularly in news with economic content.
The findings of the study demonstrate how Sözcü Newspaper provoked economic concerns in the society by highlighting the daily economic activities of Syrian migrants and holding them accountable for the current economic conditions. Sözcü Newspaper attempted to reinforce its news by referring to references and trustworthy sources in the articles while creating stories against the target group in this news. However, the title of the news and the discourses of the references used in its content did not always overlap. Syrians are targeted in the news, where broad generalizations are frequently used, without any mention of the reasons for the economic situation.
Hate Speech Critical Discouse Analysis Syrian Migrants Media Sözcü Newspaper
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 4 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 17 |
Intermedia International E-journal
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.