Yapay zekâ insan hayatına entegre olarak birçok yeniliğin ve kolaylığın kapısını aralamaktadır. Bankacılık, tıp, eğitim, pazarlama gibi farklı alanlarda kullanılan yapay zekâ medya alanında da kullanılmakta ve önemli avantajlar sağlamaktadır. Özellikle daha basit ve sayısal verilere dayalı işlerin insan gücünden ziyade yapay zekâ aracılığıyla gerçekleştirilebilmesi, böylece zamandan tasarruf sağlanması ve işleyişe hız kazandırması gibi sebepler yapay zekâ araçlarının kullanımını yaygınlaştırmaktadır. Ancak yapay zekanın neleri yapıp neleri henüz hakkıyla yapamayacağını tespit etmek zaman alacak gibi gözükmektedir. Bu bağlamda kamu yararı ekseninde büyük öneme sahip olan haber yazımı konusunda yapay zekânın ne kadar kabiliyetli olduğunun belirlenmesi önem arz etmektedir. Araştırmanın amacı, haber üretimi kapsamında alanında uzman gazeteciler tarafından yazılan haberler ile yapay zekâ teknolojilerinden biri olan ChatGPT tarafından yazılan haberlerin karşılaştırması yapılarak ne oranda benzerlik gösterdiklerini ve bu bağlamda yapay zekâ teknolojisinin doğru haber üretimine ne kadar yaklaştığını/katkı sağladığını belirlemeye çalışmaktır. Örneklem, 10 uzman gazeteci, 10 gazetecilik 2. sınıf öğrencisi ve 10 normal kullanıcı olmak üzere toplam 30 kişiden oluşmaktadır. Araştırma nitel bir çalışma olup örneklem grubu amaçlı örneklem yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Çalışmada trafik kazası, yangın ve cinayet haberi olmak üzere 3 ayrı kategoride uzman gazetecinin ve yapay zekâ uygulamasının ayrı ayrı yazdığı haberlere ilişkin veriler anket yöntemiyle toplanmıştır. Veriler, -10 uzman gazeteci, 10 gazetecilik 2. sınıf öğrencisi ve 10 okuyucu-kullanıcıdan oluşmak üzere- toplam 30 katılımcıdan derinlemesine görüşme yöntemi ile elde edilmiştir. Çalışmadan elde edilen temel bulgulara göre, yapay zekâ tarafından yazılan haberlerde, 5N1K kuralına uyulmadığı, haberde yorum yapıldığı, noktalama işaretlerinin yanlış kullanıldığı, ifadelerin haber formatından oldukça uzak olduğu tespit edilmiştir.
Artificial intelligence (AI) has integrated into human life and brought many innovations and conveniences. AI, which is used in many different fields, is also used in the media field and provides significant advantages. Especially tasks that are simpler and based on numerical data are done through AI rather than human power. Thus, AI saves time and speeds up the process. However, it is still unclear what and how well AI does. In this context, it is significant to determine how successful AI is in news writing. The research aims to compare news written by expert journalists with those written by ChatGPT. The study aims to determine the extent of similarity between the two types of news and, in this context, assess how closely AI contributes to accurate news production. The study sample consists of 30 individuals, including 10 expert journalists, 10 second-year journalism undergraduates, and 10 regular users. The research is a qualitative study, and the purposive sampling method was employed to determine the sample group. In the study, data related to news written separately by expert journalists and ChatGPT in three different categories: traffic accidents, fires, and murders, were collected through a survey method. The data were obtained through in-depth interviews with participants. In conclusion, it was observed that news written by AI didn’t adhere to the 5W1H rule, included commentary, had incorrect use of punctuation marks, and expressions were significantly distant from the news format.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Journalism, Journalism Studies, Communication Technology and Digital Media Studies, New Communication Technologies, New Media |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2024 |
Submission Date | February 13, 2024 |
Acceptance Date | May 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 20 |
Intermedia International E-journal
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.