Dijital çağımızın en önemli araçlarından biri olan internetin bilinçsiz kullanımı, hareketsizliği ve sağlıksız beslenmeyi arttıran bir unsur olarak dikkat çekmektedir. Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin internet bağımlılığı düzeyleri ile beslenme alışkanlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılan bu çalışmada katılımcıların cinsiyet, sınıf, bölüm, anne-baba eğitim durumu, aktif spor yapma durumu ve spor branş türü değişkenleri durumları dikkate alınarak incelenmiştir. Genel tarama yöntemi ile yapılan çalışmada Hahn ve Jerusalem tarafından geliştirilen, Şahin ve Korkmaz tarafından Türkçeye uyarlanan “İnternet Bağımlılığı Ölçeği” ve Tekkurşun Demir ve Cicioğlu tarafından geliştirilen “Sağlıklı Beslenmeye İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmaya Muş Alparslan Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenimine devam eden 231 erkek, 93 kadın olmak üzere toplamda 324 katılımcı gönüllü olarak iştirak etmiştir. Verilerin tanımlayıcı istatistiği ile iki ve ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında sırasıyla t-Testi ve One Way ANOVA testleri SPSS 22.0 paket programı aracılığı ile yapılmış ve anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Katılımcıların cinsiyet değişkenine göre internet bağımlılığı ve sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumlarında anlamlı bir farklılık bulunmazken, sınıf düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılıklar tespit edilmiştir (p<0,05). 4. Sınıf öğrencilerinin beslenme hakkındaki bilgilerinin diğer sınıflara kıyasla daha fazla olduğu görülmüştür. Ayrıca 1. sınıftaki öğrencilerin kötü beslenme alışkanlıklarının diğer sınıflara kıyasla daha yüksek olduğu görülmüştür. Kişilerin beslenmeye yönelik bilgi düzeylerinin ve aktif spor yapma durumlarının olumlu etkiler oluşturduğu görülmektedir. İnternet bağımlılığı ve sağlıklı beslenme ilişkin yapılan korelasyon testi sonuçları da daha fazla online kalan bireylerin kötü beslenme alışkanlığı ve sosyal ilişkilerinin olumsuzluk düzeyinin arttığı görülmüştür. Bu bağlamda kişilere aktif spor yapmanın faydalarının anlatılması, spora teşvik edici projeler düzenlenmesinin ve benzer araştırmaların arttırılmasının önemli olduğu düşünülmektedir.
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu
1919B012201097 (2209-A Kapsamında kabul edilmiştir)
1919B012201097 (2209-A Kapsamında kabul edilmiştir)
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research |
Authors | |
Project Number | 1919B012201097 (2209-A Kapsamında kabul edilmiştir) |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 2 |