Milli Değerler Kazanımında Sosyal ve Kültürel Faaliyetler; Halk Oyunlarının Etkisi
Year 2024,
Volume: 10 Issue: 1, 31 - 42, 30.06.2024
Ebru Olcay Karabulut
,
Taner Bozkuş
Abstract
Bu çalışmada Milli değerler kazanımında sosyal ve kültürel faaliyetlerden halk oyunlarının etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada nicel bir araştırma yöntemi olan genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada çalışma grubunun evrenini, 2023-2024 yılı minikler halk oyunları müsabakalarına katılan 9-13 yaş arası halk oyuncular oluşturmaktadır. Örneklemini ise müsabakaya katılan ve gönüllülük esasıyla araştırmaya katılan 226 kadın, 116 erkek toplam 342 halk oyuncu oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu ile beraber Koç ve Budak (2021) tarafından hazırlanan ve geçerlik-güvenirliği yapılan “Milli Değerlerin Kazanımında Sosyal ve Kültürel Faaliyetlerin Etkisi Ölçeği (MDKSKFEÖ)” kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin homojen dağılım sergiledikleri tespit edildikten sonra parametrik analizlerden t-Testi ve Anova testi, yaş değişkeni için ise korelasyon analizi uygulanmıştır. Analizlerde anlamlılık düzeyi 0.05 olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak, halk oyuncuların milli değerler bilincinin yüksek olduğu, cinsiyet ve baba eğitim düzeyi değişkenlerinin milli değerler kazanımlarını etkilemediği, ailede halk oyunu oynayan fertlerin oluşu, ekonomik durum ve anne eğitim düzeyi değişkenlerinin ise etkilediği ayrıca yaş ilerledikçe kazanımların da arttığı tespit edilmiştir.
References
- Artun, E. (2009). Türk Halkbilimi. 5. Baskı. İstanbul: Kitabevi.
- Aydın, M. Z., Akyol-Gürler, Ş. (2018). Okulda Değerler Eğitimi. (5. basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Başaran, T. E. (1992). Yönetimde İnsan İlişkileri. Ankara: Gül Yayınevi.
- Bilgin, K. E. (2020). Halk oyunları oynayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve sosyal bütünleşme düzeyleri arasındaki ilişki, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Yöneticiliği Ana Bilim Dalı, Konya
- Bradshaw, Y., Healey, J. F., Smith, R. (2001). Sociology for a New Century. Pine Forge Presss.
- Çetinkaya, F. Ç., Durmaz, M. (2020). Çeviri resimli çocuk kitaplarının kültür aktarımı açısından incelenmesi stili. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2), 945-959. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-567554
- Epçaçan, C., Kayhan, B. (2022). Türkçe ders kitaplarında halk oyunlarının ortaya çıkış hikayelerinden yararlanma üzerine bir durum çalışması. Yenisey Uluslararası Dil, Edebiyat ve Eğitim Dergisi, 3(1), 1-24. DOI: 10.29228/yenisey.64285
- Eren, D.İ., Arslan S. (2022). Beden eğitimi ve spor dersinin değerler eğitimine katkısının incelenmesi. International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES), 8(1), 29-43. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2447824
- Hacıcaferoğlu, S. (2014). Halk oyunları branşına katılan sporcuların sosyo ekonomik profillerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2014, 1(1), 14-24. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/92188
- Karacan-Doğan, P., Yetim, A. (2011). Halk oyunlarının sosyal bütünleşmeye etkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 27-48. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/292514
- Karaman, E. (2019). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi (Erzurum il örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
- Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar-İlkeler-Teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kasa-Ayten. B., Gültekin, M. (2019). İlkokul dördüncü sınıf türkçe dersinde kültürel değerler ve eğitimi: bir durum çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3), 1735-1773. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/898638
- Koç, A., Budak, Y. (2021). Milli değerlerin kazanımında sosyal ve kültürel faaliyetlerin etkisi ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 54(54), 54-74. https://doi.org/10.15285/maruaebd.817305
- Kurt, B. (2016). Birlik ve beraberlik oyunları: yakın dönem dans sahnesinde (sıradan) milliyetçi semboller ve temalar. Folklor/Edebiyat, 22(88), 69-82. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/542482
- Kuter, F. Ö., Kuter, M. (2012). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3(6), 75-94. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/210603
- Öngel, H. B., Hacıbekiroğlu, E. (1996). Türk Halk Oyunları Yöre Oyunları Öğreticisi Yetiştirme Kursu. Halk Oyunları Öğretim Yöntemleri Ders Notları. Ankara: M.E.B. Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü Kurslar Şubesi.
- Öter, Z., Ünal, E. (2017), Contribution of Intangible Cultural Heritage and Tourism Interaction to Local Economy in Beypazarı District. 8th International Turkish Folk Culture Congress, 21-24 November 2011, İzmir, Ministry of Culture and Tourism Publications: 3519, Research and Education General Directorate: 378, C: 1, pp: 229-246, Ezgi Ofset Printing, Ankara.
- Özbek, E. (2022). Halk oyunların kültürel ve sosyal entegrasyona katkısı ölçeğinin güvenirlik ve geçerlik çalışması. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 40-50.
- Öztürkmen, A. (1998). Türkiye'de folklor ve milliyetçilik. İstanbul: İletişim Yayınevi.
- Paşaoğlu, S. (2009). Müzik Kültüründe Sözlü ve Yazılı Aktarım. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 143-159.
- Sapsağlam, Ö., Ömeroğlu, E. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin eğitim programlarında değerler eğitimine yer verme düzeylerinin belirlenmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 6(21), 244-264.
- Şiraz, M., (2008). Türk halk oyunlarıyla ilgilenen bireylerin halk oyunlarına yöneliş sebepleri (Konya ili örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- Taş, H. (2016). Mesnevî destekli değerler eğitiminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin tutumlarına etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
- TDK (2020), https://www.tdk.gov.tr, Erişim Tarihi:15.01.2024.
- Yaman, H., Taflan, S., Çolak, S. (2009). İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(18), s.107-120.
- Yıldırım, Y. (2019). Okul dışı etkinlik temelli değerler eğitimi programının öğrencilerin etkin vatandaşlık değerlerine etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Yiğittir, S., Öcal, A. (2011). Lise tarih öğretmenlerinin değerler ve değerler eğitimi konusundaki görüşleri. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(20), 117-124.
Year 2024,
Volume: 10 Issue: 1, 31 - 42, 30.06.2024
Ebru Olcay Karabulut
,
Taner Bozkuş
References
- Artun, E. (2009). Türk Halkbilimi. 5. Baskı. İstanbul: Kitabevi.
- Aydın, M. Z., Akyol-Gürler, Ş. (2018). Okulda Değerler Eğitimi. (5. basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Başaran, T. E. (1992). Yönetimde İnsan İlişkileri. Ankara: Gül Yayınevi.
- Bilgin, K. E. (2020). Halk oyunları oynayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve sosyal bütünleşme düzeyleri arasındaki ilişki, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Yöneticiliği Ana Bilim Dalı, Konya
- Bradshaw, Y., Healey, J. F., Smith, R. (2001). Sociology for a New Century. Pine Forge Presss.
- Çetinkaya, F. Ç., Durmaz, M. (2020). Çeviri resimli çocuk kitaplarının kültür aktarımı açısından incelenmesi stili. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2), 945-959. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-567554
- Epçaçan, C., Kayhan, B. (2022). Türkçe ders kitaplarında halk oyunlarının ortaya çıkış hikayelerinden yararlanma üzerine bir durum çalışması. Yenisey Uluslararası Dil, Edebiyat ve Eğitim Dergisi, 3(1), 1-24. DOI: 10.29228/yenisey.64285
- Eren, D.İ., Arslan S. (2022). Beden eğitimi ve spor dersinin değerler eğitimine katkısının incelenmesi. International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES), 8(1), 29-43. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2447824
- Hacıcaferoğlu, S. (2014). Halk oyunları branşına katılan sporcuların sosyo ekonomik profillerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2014, 1(1), 14-24. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/92188
- Karacan-Doğan, P., Yetim, A. (2011). Halk oyunlarının sosyal bütünleşmeye etkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 27-48. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/292514
- Karaman, E. (2019). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi (Erzurum il örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
- Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar-İlkeler-Teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kasa-Ayten. B., Gültekin, M. (2019). İlkokul dördüncü sınıf türkçe dersinde kültürel değerler ve eğitimi: bir durum çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3), 1735-1773. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/898638
- Koç, A., Budak, Y. (2021). Milli değerlerin kazanımında sosyal ve kültürel faaliyetlerin etkisi ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 54(54), 54-74. https://doi.org/10.15285/maruaebd.817305
- Kurt, B. (2016). Birlik ve beraberlik oyunları: yakın dönem dans sahnesinde (sıradan) milliyetçi semboller ve temalar. Folklor/Edebiyat, 22(88), 69-82. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/542482
- Kuter, F. Ö., Kuter, M. (2012). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3(6), 75-94. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/210603
- Öngel, H. B., Hacıbekiroğlu, E. (1996). Türk Halk Oyunları Yöre Oyunları Öğreticisi Yetiştirme Kursu. Halk Oyunları Öğretim Yöntemleri Ders Notları. Ankara: M.E.B. Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü Kurslar Şubesi.
- Öter, Z., Ünal, E. (2017), Contribution of Intangible Cultural Heritage and Tourism Interaction to Local Economy in Beypazarı District. 8th International Turkish Folk Culture Congress, 21-24 November 2011, İzmir, Ministry of Culture and Tourism Publications: 3519, Research and Education General Directorate: 378, C: 1, pp: 229-246, Ezgi Ofset Printing, Ankara.
- Özbek, E. (2022). Halk oyunların kültürel ve sosyal entegrasyona katkısı ölçeğinin güvenirlik ve geçerlik çalışması. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 40-50.
- Öztürkmen, A. (1998). Türkiye'de folklor ve milliyetçilik. İstanbul: İletişim Yayınevi.
- Paşaoğlu, S. (2009). Müzik Kültüründe Sözlü ve Yazılı Aktarım. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 143-159.
- Sapsağlam, Ö., Ömeroğlu, E. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin eğitim programlarında değerler eğitimine yer verme düzeylerinin belirlenmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 6(21), 244-264.
- Şiraz, M., (2008). Türk halk oyunlarıyla ilgilenen bireylerin halk oyunlarına yöneliş sebepleri (Konya ili örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- Taş, H. (2016). Mesnevî destekli değerler eğitiminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin tutumlarına etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
- TDK (2020), https://www.tdk.gov.tr, Erişim Tarihi:15.01.2024.
- Yaman, H., Taflan, S., Çolak, S. (2009). İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(18), s.107-120.
- Yıldırım, Y. (2019). Okul dışı etkinlik temelli değerler eğitimi programının öğrencilerin etkin vatandaşlık değerlerine etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Yiğittir, S., Öcal, A. (2011). Lise tarih öğretmenlerinin değerler ve değerler eğitimi konusundaki görüşleri. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(20), 117-124.