After cinema,
series are the most watched pieces by people all around the world in different
context apart from television. To gain the interest of the viewer, the series’
produces aesthetic concerns and series story and acting in each section, which
should provide visual interest for the audience. Visual expression includes
narration, which is an integral part of the codes of cinematography such as
camera usage, location selection, lighting, color, hair design, and make up,
which have to be in harmony with each other. For the work of art that takes
place in the past and the future, the visual products and codes of
cinematographic narration and usage of space will be examined in a series way
in this context. For this reason, this study questions the harmony between
space with the cinematographic narration of “Narcos,” a period sequence that is
followed all over the world. The purpose of the work is to find out how
important visual expression codes and the usage of space are in the success of
a visual product. In order to analyze location selection and usage as well as
cinematographic narration, as a whole and coherently, this study is limited to
the first two seasons of the Narcos series. The definition of cinematography,
visual expression, and location selection and their usage are examined through
Narcos.
Sinemadan
sonra insanların en fazla izlediği diziler, televizyon dışında tüm dünyada
farklı ortamlarda izlenen bir tür halini almıştır. İzleyicinin beğenisini
kazanmak için aynı sinema gibi estetik kaygılarla üretilmesi gereken diziler,
hikâyesi ve oyunculuklarının yanı sıra, her bir bölümünde görsel olarak
seyirciyi belli bir hazza ulaştırmalıdır. Sinematografinin görsel anlatım
kodları olan anlatım, kamera kullanımı, mekân seçimi, ışık, renk, kostüm, saç
tasarımı, makyaj gibi görsel ürünü oluşturan bu kodlar birbirleriyle uyum
içinde olmak zorundadır. Ortaya
konulacak işin geçmiş veya gelecek bir dönemde geçiyor olması bu görsel
ürünlerin, sinematografinin görsel kodlarını kullanma ve mekân kullanımı gibi
konularda daha titiz davranmasını kaçınılmaz hale getirmektedir. Bu nedenle
çalışma, tüm dünyada takip edilen bir dönem dizisi olan “Narcos” un bu kodlardan
olan “mekân” ile “sinematografik anlatım” arasındaki uyumu
sorunsallaştırmaktadır. Çalışmanın amacı görsel anlatım kodları ve mekân
kullanımının, bir görsel ürünün başarısında ne denli önemli olduğunun ortaya
çıkarılmasıdır. Mekân
seçimi, kullanımı ve sinematografik anlatımın tutarlı bir şekilde ve bir bütün
olarak incelenebilmesi için “Narcos” dizisinin ilk iki sezonundaki yirmi bölüm
çalışmanın sınırlılığı olarak belirlenmiş; sinematografi tanımı, görsel anlatım ve mekân seçimi ve kullanımı
örneklem olarak seçilen “Narcos” dizisi üzerinden incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Submission Date | November 16, 2018 |
Acceptance Date | December 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |
International Journal of Cultural and Social Studies