Social media, generated by advances in internet technology, are heavily used by individuals ofevery age and every class both in Turkey and all over the world. Social networking sites suchas Facebook, Twitter and Google+ make virtual societies possible, and enable ideas, opinions
and comments to be shared. This sharing of visual and auditory context without anylimitations has produced a more democratic platform. The democratic structure specific tosocial media enables them to be used for social and political purposes. In this study, a research is conducted on social/political use of social media in Turkey. Results of the research revealed that majority of the participants (46.6%) spend 2 to 4 hours on social media and 75.6% of the participants use smart phones for social media access. 11.2% of participants stated that they use social media for political and social purposes. 78.9% of the participants use Twitter and Facebook for political/social information sharing. 67.7% of participants frequently use Twitter for political/social purposes. In terms of political issues, participants prefer to use social media for domestic affairs rather than international affairs. The most controversial result was about the participants’ pessimistic attitude towards social media.
Some part of the participants think that social media will not change anything in Turkey, and the other part states that social media usage will divide up the society. Detailed analyses are given throughout the article.
İnternet teknolojisinin gelişim göstermesiyle hayat bulan sosyal medya gerek Türkiye’de gerekse de dünyada her yaştan her kesimden birey tarafından yoğun bir şekilde kullanılmaktadır. Facebook, Twitter, Google+…vb. gibi sosyal paylaşım ağları insanların sanal topluluklar oluşturmasına olanak vermekte, fikir, görüş ve düşüncelerin paylaşılmasını sağlamaktadır. Görsel, işitsel içeriklerin herhangi bir engelle karşılaşılmadan paylaşılabilmesi sosyal medyanın daha demokratik bir yapıya sahip olmasını sağlamıştır. Sosyal medyanın daha demokratik bir yapıya sahip olması, bu ağların toplumsal ve politik amaçlı kullanılabilmesini mümkün kılmıştır. Bu çalışmada, Türkiye'de sosyal medyanın toplumsal/politik amaçlı kullanımı araştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre katılımcıların büyük çoğunluğu (%46.6) sosyal medyada günde 2-4 saat vakit geçirmekte ve bu kullanıcıların %75.6'sı sosyal medya erişimi için akıllı telefon kullanmaktadır. Sosyal medyayı politik ve toplumsal amaçlar için kullandığını ifade eden katılımcı oranı ise %11.2'dir. Bu politik/toplumsal bilgi paylaşımının 78.9'u Facebook ve Twitter üzerinden gerçekleşmektedir. Katılımcıların %67.7'si Twitter'ı sıklıkla politik/sosyal amaçlar için kullanmaktadır. Kullanıcıların sosyal medyayı politik amaçlı kullanımı uluslararası politikaya nazaran iç politikada daha yoğundur. Araştırmanın en şaşırtıcı sonucu ise katılımcıların sosyal medya hakkındaki karamsar kanaatleridir. Katılımcıların bir kısmı sosyal medyanın Türkiye'de hiçbir şeyi değiştiremeyeceğine inanırken diğer bir kısmı sosyal medyanın toplumu böleceğine inanmaktadır. Analizler makale içerisinde detaylandırılmıştır
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 17, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume 2 - Issue 4 |