The aim of this study was to investigate perceived stress levels together with positive-negative moods of students in School of Physical Education and Sports.
200 students getting education from Department of Physical Education and Sports Teaching, Department of Coaching Education, Department of Sports Management and Department of Recreation Education in Mugla Sıtkı Kocman University, School of Physical Education and Sports voluntarily participated in the research. In order to determine perceived stress levels of participants, "Perceived Stress Scale" developed by Cohen, Kamarck and Mermelstein (1983) was used while "Positive and Negative Emotion Scale" developed by Watson et al., (1988) was used to indicate their positive and negative moods.
As a result; it was determined that a significant difference was found between sports age variable and negative mood of students participated in the research from School of Physical Education and Sports. Moreover, a significant relationship was also determined between perceived stress level and positive-negative emotion level.
Bu araştırmanın amacı, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin algılanan stres düzeyleri ile pozitif- negatif duygu durumlarının incelenmesidir. Araştırmaya Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda öğrenim gören Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü, Antrenörlük Eğitimi Bölümü, Spor Yöneticiliği Bölümü ve Rekreasyon Eğitimi Bölümlerinde öğrenim gören 200 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcıların algılanan stres düzeyini belirlemek için Cohen, Kamarck ve Mermelstein (1983) tarafından geliştirilen “Algılanan Stres Ölçeği” pozitif ve negatif duygu durumlarını belirlemek için Watson ve ark.(1988) tarafından geliştirilen “Pozitif ve Negatif Duygu Ölçeği” kullanılmıştır. Sonuç olarak; araştırmaya katılan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin spor yaşı değişkeni ile negatif duygu durumu arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Algılanan stres düzeyi ile pozitif- negatif duygu düzeyi arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 18, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume 2 - Issue 4 |