Research Article
BibTex RIS Cite

BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİ GÖZÜYLE SAĞLIKLA İLGİLİ FİZİKSEL UYGUNLUK KARNESİ

Year 2018, Volume: 5 Issue: 3, 1 - 24, 25.12.2018

Abstract

Araştırmalar fiziksel
aktivitenin bireyler üzerindeki çok yönlü faydasını ortaya koymaktadır
(Poitras
et al., 2016)
. Fakat, teknolojinin hayatımıza girmesi, sağlıksız
beslenme ve bunun gibi birçok nedenden dolayı hareketsiz ve sağlıksız bireylerin
sayısının arttığı ve bunun üzerinde durulması gereken önemli bir konu olduğu araştırmalar
tarafından ortaya koyulmaktadır (Hallal ve ark., 2012; Ng ve ark., 2014). Bu
nedenle, okullarda öğrencilere fiziksel aktivite farkındalığı kazandırıp
hayatları boyunca devam ettirmelerine katkı sağlayacak olan yeni bir uygulama
başlatılmıştır. Sağlıkla ilgili fiziksel
uygunluk karnesi
olarak isimlendirilen bu uygulamanın incelenerek olumlu ve
olumsuz taraflarının derinlemesine ele alınması gerekli düzenlemelerin yapılabilmesine
katkı sağlayacaktır.
Bu
nedenle,
bu
çalışmanın amacı 2016/2017 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde okullarda
uygulanmaya başlayan sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk karnesi uygulaması
hakkında
beden eğitimi öğretmenlerinin
görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda ilköğretimden
4,
ortaöğretimden 4 olmak üzere toplam 8 öğretmen gönüllü olarak araştırmaya
katılmıştır. İki odak grup görüşmesi ile veriler elde edilmiştir. Elde edilen
verilerin deşifre işleminin ardından, veriler NVIVO 11 programı ile içerik
analizine tabii tutulmuştur. İçerik analizi iki uzman tarafından ayrı ayrı
yapılmıştır. Görüşmelerin analizleri sonucu oluşan kod ve alt temaların 3 ana
tema altında toplandığı belirlenmiştir: Kazanımlar, sorunlar ve öneriler. Bu
bulgular doğrultusunda sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk karnesi uygulamasının çok
yönlü faydaları olduğu ifade edilmiştir. Fakat farklı alanlarda birçok problem
de katılımcılar tarafından ifade edilerek bazı çözüm önerileri sunulmuştur.

References

  • Aksoydan, E. & Çakır, N. (2011). Adölesanların beslenme alışkanlıkları, fiziksel aktivite düzeyleri ve vücut kitle indekslerinin değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergi, 53, 264-270.
  • Aktaş, D., Öztürk, F. N., & Kapan, Y. (2015). Adölesanlarda obezite sıklığı ve etkileyen risk faktörleri, beslenme alışkanlıklarının belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(5): 406-412.
  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitativeapproaches: Hermeneuticalphenomenologyandgroundedtheory. Journal of Advanced Nursing, 56(1), 55-61.
  • Bilim, A. S., Çetinkaya, C., & Dayı, A. (2016). 12-17 Yaş Arasi Spor Yapan Ve Spor Yapmayan Öğrencilerin Fiziksel Uygunluklarinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 7(2), 53-60.
  • Bowling, A. (2002). ResearchMethods in Health: InvestigatingHealthandHealth Services. Philadelphia, PA: McGraw-Hill House.
  • Çetin, M. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumlarının karşılaştırılması (Kırşehir Örneği). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Demirhan, G.; Bulca, Y., Saçlı, F ve Kangalgil, M. (2014). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Uygulamada Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri, HÜ. Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 57-68.
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim çağındaki 10-14 yaş grubu öğrencilerinin gelişim özellikleri. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(13), 155-187.
  • Erhan, S.E. ve Tamer, K. (2009). Doğu Anadolu bölgesi ilköğretim ve ortaöğretim okullarında beden eğitimi dersi için gereken tesis araç-gereç durumları ile öğrencilerin beden eğitimi dersine ilişkin tutumları arasındaki ilişkiler, Journal of Physical Education and Sport Sciences. 11(3): 57-66.
  • Göktaş, Z. ve Özmaden, M. (2012). Beden eğitimi öğretmenlerinin meslekte karşılaştıkları sorunların bazı değişkenlere göre incelenmesi, International Journal of Human Sciences, 9(2): 1321-1336.
  • Hallal, P. C., Andersen, L. B., Bull, F. C., Guthold, R., Haskell, W., Ekelund, U., & Lancet Physical Activity Series Working Group. (2012). Global physical activity levels: surveillance progress, pitfalls, and prospects. The lancet, 380(9838), 247-257.
  • Hardman, K. (2008). Physical education in schools: A global perspective. Kinesiology,40(1): 5-28.
  • Irmak H, Kesici C, Kahraman N. (2011). [Project of MonitoringGrowth in School Children (agegroup 6-10) in TurkeyResearch Report] Kuban Matbaacılık, Sağlık Bakanlığı Yayın No: 834 1. Basım.
  • Karakuş, E. (2005). Resmi ortaöğretim kurumlarında beden eğitimi dersinin uygulamalarında karşılaşılan sorunlara ilişkin öğrencilerin ve beden eğitimi öğretmenlerinin görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Krueger, R. A.,&Casey, M. A. (2000). Focusgroups: A practicalguideforappliedresearch. (3rd edition). ThousandOaks, CA: Sage.Le Masurier, G. & Corbin, C. B. (2006). Top 10 reasons for quality physical education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 77(6), 44-53.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morgan, P. J. & Hansen, V. (2008). Classroom teachers’ perceptions of the impact of barriers to teaching physical education on the quality of physical Education programs. Research Quarterly for Exercise and Sport, 79(4), 506-516.
  • Ng, M., Fleming, T., Robinson, M., Thomson, B., Graetz, N., Margono, C., ... & Abraham, J. P. (2014). Global, regional, and national prevalence of overweight and obesity in children and adults during 1980–2013: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2013. The lancet, 384(9945), 766-781.
  • Ogden CL, Carroll MD, Kit BK and Flegal KM. (2014). Prevalence of Childhood and Adult Obesity in The United States. Jama; 311(8):806- 814.
  • Osborne R., Belmont R.S., Peixoto R.P., Azevedo I.O.S. & Carvalho Junior A.F.P. (2016). Obstacles for physical education teachers in public schools: an unsustainable situation, Motriz, Rio Claro, v.22 n.4: 310-318.
  • Özer, K. (2001). Fiziksel uygunluk. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Patton MQ (2002): QualitativeResearchand Evaluation Methods. ThousandOaks, CA, Sage.
  • Poitras, V. J., Gray, C. E., Borghese, M. M., Carson, V., Chaput, J. P., Janssen, I., ... & Sampson, M. (2016). Systematic review of the relationships between objectively measured physical activity and health indicators in school-aged children and youth. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 41(6), S197-S239.
  • Pulur, A. ve Tamer, K. (2001). Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri. Ankara: Kozan Ofset.
  • Sağlık Bakanlığı (2017). Beden eğitimi ve spor öğretmenleri için sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk karnesi uygulama rehberi, http://okulsagligi.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_04/06161358_BEDEN_EYYTYMY_YYRETMENLERY_YYYN_FYZ._AKT._UYGUNLUK_KARNESY_UYGULAMA_REHBERY_06.04.2017.pdf 23.07.2018
  • Sönmez, T. ve Sunay, H. (2004). Ankara’daki ortaöğretim kurumlarında uygulanan beden eğitimi ve spor dersinin sorunlarına ilişkin bir inceleme. Milli Eğitim Dergisi, 32 (162), 270-277.
  • Sümen, A.,& Öncel, S. (2017). Türkiye’de lise öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını etkileyen faktörler: Sistematik derleme. Eur J Ther, 23, 74-82.
  • Syed Ali, S.K., Zahidi, M.A. ve Samad, R.S.A. (2014). Influence of school environment in the teaching and learning of physical education, Turkish Journal of Sport and Exercise, 16 (2): 70-76
  • Şanlı, E., & Güzel, N. A. (2008). Öğretmenlerde fiziksel aktivite düzeyi-yaş, cinsiyet ve beden kitle indeksi ilişkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(3), 23-32.
  • Tarakçı, E., Hüseyinsinoğlu, B.E., Çiçek, A., (2016). Çocuklarda Fiziksel İnaktivite, Obezite ve Koruyucu Rehabilitasyon Yaklaşımları. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2):111-8
  • Taşer, H. (2004). Fiziksel Uygunluk Eğitimi. Journal of Physical Education and Sport Sciences, 6(3).
  • Uğur, A. O. (2006). Beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetimi yaklaşımları ve karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma (Ankara İli Örneği). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Ulucan, H., Türkçapar, Ü. ve Cihan, B. B. (2013). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Meslekte Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi (Kırşehir İli Uygulaması), Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD),13(2):265-277.
  • Yıldırım, A.,& Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2018, Volume: 5 Issue: 3, 1 - 24, 25.12.2018

Abstract

References

  • Aksoydan, E. & Çakır, N. (2011). Adölesanların beslenme alışkanlıkları, fiziksel aktivite düzeyleri ve vücut kitle indekslerinin değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergi, 53, 264-270.
  • Aktaş, D., Öztürk, F. N., & Kapan, Y. (2015). Adölesanlarda obezite sıklığı ve etkileyen risk faktörleri, beslenme alışkanlıklarının belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(5): 406-412.
  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitativeapproaches: Hermeneuticalphenomenologyandgroundedtheory. Journal of Advanced Nursing, 56(1), 55-61.
  • Bilim, A. S., Çetinkaya, C., & Dayı, A. (2016). 12-17 Yaş Arasi Spor Yapan Ve Spor Yapmayan Öğrencilerin Fiziksel Uygunluklarinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 7(2), 53-60.
  • Bowling, A. (2002). ResearchMethods in Health: InvestigatingHealthandHealth Services. Philadelphia, PA: McGraw-Hill House.
  • Çetin, M. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumlarının karşılaştırılması (Kırşehir Örneği). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Demirhan, G.; Bulca, Y., Saçlı, F ve Kangalgil, M. (2014). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Uygulamada Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri, HÜ. Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 57-68.
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim çağındaki 10-14 yaş grubu öğrencilerinin gelişim özellikleri. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(13), 155-187.
  • Erhan, S.E. ve Tamer, K. (2009). Doğu Anadolu bölgesi ilköğretim ve ortaöğretim okullarında beden eğitimi dersi için gereken tesis araç-gereç durumları ile öğrencilerin beden eğitimi dersine ilişkin tutumları arasındaki ilişkiler, Journal of Physical Education and Sport Sciences. 11(3): 57-66.
  • Göktaş, Z. ve Özmaden, M. (2012). Beden eğitimi öğretmenlerinin meslekte karşılaştıkları sorunların bazı değişkenlere göre incelenmesi, International Journal of Human Sciences, 9(2): 1321-1336.
  • Hallal, P. C., Andersen, L. B., Bull, F. C., Guthold, R., Haskell, W., Ekelund, U., & Lancet Physical Activity Series Working Group. (2012). Global physical activity levels: surveillance progress, pitfalls, and prospects. The lancet, 380(9838), 247-257.
  • Hardman, K. (2008). Physical education in schools: A global perspective. Kinesiology,40(1): 5-28.
  • Irmak H, Kesici C, Kahraman N. (2011). [Project of MonitoringGrowth in School Children (agegroup 6-10) in TurkeyResearch Report] Kuban Matbaacılık, Sağlık Bakanlığı Yayın No: 834 1. Basım.
  • Karakuş, E. (2005). Resmi ortaöğretim kurumlarında beden eğitimi dersinin uygulamalarında karşılaşılan sorunlara ilişkin öğrencilerin ve beden eğitimi öğretmenlerinin görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Krueger, R. A.,&Casey, M. A. (2000). Focusgroups: A practicalguideforappliedresearch. (3rd edition). ThousandOaks, CA: Sage.Le Masurier, G. & Corbin, C. B. (2006). Top 10 reasons for quality physical education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 77(6), 44-53.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morgan, P. J. & Hansen, V. (2008). Classroom teachers’ perceptions of the impact of barriers to teaching physical education on the quality of physical Education programs. Research Quarterly for Exercise and Sport, 79(4), 506-516.
  • Ng, M., Fleming, T., Robinson, M., Thomson, B., Graetz, N., Margono, C., ... & Abraham, J. P. (2014). Global, regional, and national prevalence of overweight and obesity in children and adults during 1980–2013: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2013. The lancet, 384(9945), 766-781.
  • Ogden CL, Carroll MD, Kit BK and Flegal KM. (2014). Prevalence of Childhood and Adult Obesity in The United States. Jama; 311(8):806- 814.
  • Osborne R., Belmont R.S., Peixoto R.P., Azevedo I.O.S. & Carvalho Junior A.F.P. (2016). Obstacles for physical education teachers in public schools: an unsustainable situation, Motriz, Rio Claro, v.22 n.4: 310-318.
  • Özer, K. (2001). Fiziksel uygunluk. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Patton MQ (2002): QualitativeResearchand Evaluation Methods. ThousandOaks, CA, Sage.
  • Poitras, V. J., Gray, C. E., Borghese, M. M., Carson, V., Chaput, J. P., Janssen, I., ... & Sampson, M. (2016). Systematic review of the relationships between objectively measured physical activity and health indicators in school-aged children and youth. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 41(6), S197-S239.
  • Pulur, A. ve Tamer, K. (2001). Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri. Ankara: Kozan Ofset.
  • Sağlık Bakanlığı (2017). Beden eğitimi ve spor öğretmenleri için sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk karnesi uygulama rehberi, http://okulsagligi.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_04/06161358_BEDEN_EYYTYMY_YYRETMENLERY_YYYN_FYZ._AKT._UYGUNLUK_KARNESY_UYGULAMA_REHBERY_06.04.2017.pdf 23.07.2018
  • Sönmez, T. ve Sunay, H. (2004). Ankara’daki ortaöğretim kurumlarında uygulanan beden eğitimi ve spor dersinin sorunlarına ilişkin bir inceleme. Milli Eğitim Dergisi, 32 (162), 270-277.
  • Sümen, A.,& Öncel, S. (2017). Türkiye’de lise öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını etkileyen faktörler: Sistematik derleme. Eur J Ther, 23, 74-82.
  • Syed Ali, S.K., Zahidi, M.A. ve Samad, R.S.A. (2014). Influence of school environment in the teaching and learning of physical education, Turkish Journal of Sport and Exercise, 16 (2): 70-76
  • Şanlı, E., & Güzel, N. A. (2008). Öğretmenlerde fiziksel aktivite düzeyi-yaş, cinsiyet ve beden kitle indeksi ilişkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(3), 23-32.
  • Tarakçı, E., Hüseyinsinoğlu, B.E., Çiçek, A., (2016). Çocuklarda Fiziksel İnaktivite, Obezite ve Koruyucu Rehabilitasyon Yaklaşımları. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2):111-8
  • Taşer, H. (2004). Fiziksel Uygunluk Eğitimi. Journal of Physical Education and Sport Sciences, 6(3).
  • Uğur, A. O. (2006). Beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetimi yaklaşımları ve karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma (Ankara İli Örneği). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Ulucan, H., Türkçapar, Ü. ve Cihan, B. B. (2013). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Meslekte Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi (Kırşehir İli Uygulaması), Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD),13(2):265-277.
  • Yıldırım, A.,& Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Sporda Psiko-sosyal Alanlar
Authors

Ufuk Salman This is me

İhsan Sarı 0000-0002-9090-8447

A. Dilşad Mirzeoğlu This is me

Publication Date December 25, 2018
Submission Date August 9, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Salman, U., Sarı, İ., & Mirzeoğlu, A. D. (2018). BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİ GÖZÜYLE SAĞLIKLA İLGİLİ FİZİKSEL UYGUNLUK KARNESİ. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 1-24.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------