Bu çalışmanın amacı, farklı
branşlarda eğitim alan öğretmen adaylarının, özel gereksinimli bireylere
yönelik tutumlarının, cinsiyet ve öğretmenlik eğitimi alınan bölüm değişkenleri
açısından incelenmesidir. Araştırmada
veri toplama aracı olarak, “Yetersizlikten Etkilenmiş Kişilere Yönelik Tutum
Ölçeği – O Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizi için, tek yönlü varyans
analizi (ANOVA) ve bağımsız gruplarda t-testleri kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına
göre özel gereksinimli bireylere yönelik tutumun erkek öğretmen adayları lehine
anlamlı şekilde kadın öğretmen adaylarından farklılaştığı görülmüştür (p<0.05).
ANOVA test sonuçları da benzer şekilde farklı öğretmenlik eğitimi
programlarında öğrenim gören öğretmen adaylarının özel gereksinimli kişilere yönelik tutumları arasında anlamlı
farklılıklar olduğunu ortaya koymuştur (p<0.05). Tanımlayıcı istatistik
verileri Beden Eğitimi ve Resim-İş öğretmenlik programında öğrenim gören
öğretmen adaylarının, özel gereksinimli
bireylere yönelik tutumlarının normal gelişim gösteren bireylere yönelik
tutumlarıyla oldukça benzer olduğunu göstermiştir. Sonuçlar, özel gereksinimli bireyleri tanımaya
yönelik daha fazla ders içeren bölümlerdeki öğrencilerin bu bireylere yönelik
tutumlarının normal gelişim gösteren bireylerden farklılaştığını
göstermektedir. Öğretmen eğitim programlarının içeriğine özel gereksinimli bireylere yönelik
kuramsal ve uygulamalı derslerin eklenmesi ve etkili şekilde uygulanması,
olumlu tutum gelişimini desteklerken, özel
gereksinimli bireylerin özel gereksinime ihtiyacı olmayan bireylerden
farklılıklarının da anlaşılmasının önünü açarak, öğretmenlik uygulama sürecinin
kalitesini arttırabilir.
The purpose of this
study is to examine the attitudes of the prospective teachers towards disabled
people in terms of their department and
gender. “The Attitude Toward Disables Persons Scale” was used as data collection tool
in the research. One-way analysis of variance (ANOVA) and independent samples
t-test analysis were used to analyze the data. The results of the t-test
revealed that the attitudes towards the special needs individuals of
prospective male teachers was significantly different than prospective female teachers
(p<0.05). ANOVA test results also revealed that there is a difference between
the attitudes of the teacher candidates who were
in different teaching programs (p<0.05). Descriptive statistics showed that the attitudes towards
special needs individuals were similar to individuals without special needs
among the teacher candidates who were educated
in the Physical Education and Art Teacher Program. Prospective teachers, in the
departments that have more courses to identify specific needs individuals, reported that disabled individuals
were considerably different compared to normal individuals. The addition and
effective application of theoretical and applied lessons in various teacher
education departments may increase the quality of the teaching practice through
the development of positive attitudes and understand
the differences of the disabilities from the individuals who don’t need special
needs.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Sporda Psiko-sosyal Alanlar |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | December 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------