Araştırmanın amacı; spor tutumu ile beden eğitimi ve spor tutumu konulu lisansüstü tezlerin araştırma eğilimlerini betimlemektir. Bu araştırmada yorumlayıcı-nitel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. Çalışmanın verisel alt yapısına Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden ulaşılmıştır. Veri toplama sürecinde doküman incelemesi yönteminden faydalanılmıştır. Verilerin analizinde nitel ve karma araştırma programlarından Maxquda Analytics Pro 2020 versiyon kullanılmıştır. Yapılan araştırmada incelenen çalışmaların hangi üniversitede çalışıldığı, yıllara göre dağılımı, örneklem grupları, kullanılan ölçekler, araştırma modelleri ve çalışılan konu başlıkları ele alınmıştır. Araştırmada spor, beden eğitimi ve tutum kavramlarıyla yapılan aramalarda 34 doktora tezi ve 68 yüksek lisans tezi olmak üzere toplam 102 tez çalışmamızın örneklemini oluşturmaktadır. Dokümanların incelenmesi sonucunda 12 doktora tezi ve 14 yüksek lisans tezi çalışmanın amacıyla bağdaşmayan içeriğe sahip olduğu için çalışmadan elenmiştir. Sonuç olarak çalışmada toplam 76 lisansüstü tez incelenmiştir. Ayrıca yapılan çalışmaların 2006-2022 yılları arasında 40 farklı üniversitede, 5 farklı enstitüde, 8 farklı Anabilim dalında yapıldığı ve 14 farklı örneklem grubu üzerinde 60 farklı ölçek kullanılarak çalışıldığı tespit edilmiştir. En fazla lisansüstü tez 2021 yılında tamamlanmıştır. Veri kaynağındaki tezlerde daha çok beden eğitimi ve spor tutumu çalışılmıştır. Yapılan çalışmaların yöntemi yoğunlukla betimsel tarama yöntemi ile yapılmıştır. Beden eğitimi, spor ve tutum üzerine yapılan çalışmaların büyük bir kısmında nicel çalışma yöntemleri kullanılmıştır. Buna bağlı olarak çalışmalarda ölçek uygulamaları yapılmıştır. Yapılan çalışmalarda çoğunlukla örneklem grubu olarak sırasıyla ilköğretim öğrencileri, öğretmenler, ortaöğretim öğrencileri ve üniversite öğrencileri kullanılmıştır. Spor, beden eğitimi ve tutum özelinde yapılan çalışmaların çoğunlukla nicel yöntem ve eğilimle yapılmış olduğu tespit edilmiştir.
Yapılan araştırma başka hiçbir dergide yayınlanmamıştır ve etik açıdan ihlal edilen bir durum söz konusu değildir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 29, 2024 |
Submission Date | February 13, 2024 |
Acceptance Date | May 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------