Research Article
BibTex RIS Cite

Examining the Relationships between Epistemological Beliefs and Teaching and Learning Conceptions of Lower-Secondary Education Teachers

Year 2017, Volume: 18 Issue: 1, 344 - 358, 19.04.2017
https://doi.org/10.17679/inuefd.307065

Abstract

The purpose of
this study is to determine the relationships between lower-secondary education
teachers’ epistemological beliefs and their conceptions about teaching and
learning. The sample of this descriptive study is comprised of 184
lower-secondary school teachers. As data collection tools, the Epistemological
Belief Questionnaire (EBQ) and the Teaching and Learning Conception Scale were
used. In the analysis of the data, descriptive statistics, t-test, one-way
variance analysis (ANOVA) and multiple regression analysis were employed. The
findings of the study revealed that the teachers’ level of beliefs about the
sub-dimensions of Authority/Expert Knowledge and Learning Effort/Process was
found to be high, their level of beliefs about the sub-dimension named as
Innate/Fixed Ability was found to be medium and their level of beliefs about
the sub-dimension of Certainty of Knowledge is low. Though the teachers mostly
prefer constructivist conception to shape their instructional practices, they
also have a considerable orientation towards the adoption of traditional
conception. Moreover, it was concluded that the teachers’ epistemological
beliefs are a significant predictor of their preferences for constructivist and
traditional teaching and learning conceptions.

References

  • Akça, S. (2007). İlköğretim 5. sınıf matematik programının öğretmen yönetici ve ilköğretim müfettişleri görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi (Afyonkarahisar ili örneği). [Evaluation of the 5 th primary school 2005 mathematics curriculum considering the opinion of teachers, headmasters and inspectors]. Master’s thesis, Afyon Kocatepe University, Afyon, Turkey.
  • Akkaya, Recai. (2010). Olasılık ve İstatistik Öğrenme Alanındaki Kavramların Gerçekçi Matematik Eğitimi ve Yapılandırmacılık Kuramına Göre Bilgi Oluşturma Sürecinin İncelenmesi. [The investigation of knowledge construction process of concepts in probability and statistical learning field according to the realistic mathematic education and constructivism theory]. Doctoral dissertation, Uludağ University, Bursa, Turkey.
  • Aksan, N., & Sözer, M. A. (2007). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8(1), 31-50.
  • Akyıldız, S. (2014). Lise öğretmenlerinin epistemolojik inançları ile öğretme-öğrenme anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Investigating the relationship between high school teachers' epistemological beliefs and their teaching-learning approaches]. Doctoral dissertation, Fırat University, Elazığ, Turkey.
  • Aydın, Ö., Tunca, N., & Alkın-Şahin, S. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretme ve öğrenme anlayışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1331-1346.
  • Aypay, A. (2011a). Öğretme ve öğrenme anlayışları ölçeği’nin Türkiye uyarlaması ve epistemolojik inançlar ile öğretme ve öğrenme anlayışları arasındaki ilişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 7-29.
  • Aypay, A. (2011b). Epistemolojik inançlar ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Anagün, S. S., Yalçinoğlu, P., & Ersoy, A. (2012). Sınıf Öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersi öğretme-öğrenme sürecine ilişkin inançlarının yapılandırmacılık açısından incelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science/Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(1), 1-16.
  • Bacanlı-Kurt, C. (2010). Öğretmenlerin epistemolojik inançları ve değişime direnme tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Examination of relationships between teachers epistemogical beliefs and attitude of resist to organizational change]. Master’s thesis, Gazi University, Ankara, Turkey.
  • Baş, G. (2015). Öğretmenlerin eğitim felsefesi inançları ile öğretme-öğrenme anlayışları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 40(182), 111-126.
  • Başbay, M. (2013). Epistemolojik inancın eleştirel düşünme ve üstbiliş ile ilişkisinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(169), 249-262.
  • Benson, G. D. (1989). Epistemology and science curriculum. Journal of Curriculum Studies, 21(4), 329-344. Brownlee, J. M., Thorpe, K. J., & Stacey, P. S. (2005). Improving learning and teaching in early childhood teacher education: A focus on personal epistemology. Retrieved from http://eprints.qut.edu.au/2126/1/2126.pdf. 22.07.2016.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cano, F. (2005). Epistemological beliefs and approaches to learning: Their change through secondary school and their influence on academic performance. British Journal of Educational Psychology, 75(2), 203-221.
  • Cano, F.,& Rodriguez, L. (2006). The epistemological beliefs, learning approaches and study orchestrations of university students. Studies in Higher Education, 31(5), 617–636.
  • Chan, K-W. (2003). Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs to approaches to learning. Research in Education, 69(1), 36-50.
  • Chan, K-W., & Elliott, R. G. (2000). Exploratory study of epistemological beliefs to hong kong teacher education students: Resolving conceptual and empirical ıssues. Asia Pacific Journal of Teacher Education, 28(3), 225-234.
  • Chan, K. W., & Elliott, R. G. (2002). Exploratory study of Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs: cultural perspectives and implications on beliefs research. Contemporary Educational Psychology, 27(3), 392–414.
  • Chan, K. W., & Elliott, R. G. (2004). Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 20(8), 817-831.
  • Cheng, M. M., Chan, K. W., Tang, S. Y., & Cheng, A. Y. (2009). Pre-service teacher education students' epistemological beliefs and their conceptions of teaching. Teaching and Teacher Education, 25(2), 319-327.
  • Çetin, O., & Günay, Y. (2007). Fen öğretiminde yapılandırmacılık kuramının öğrencilerin başarılarına ve bilgiyi yapılandırmalarına olan etkisi. Eğitim ve Bilim. 32(146), 24-38.
  • Çiftçi, S., Sünbül, A. M., & Köksal, O. (2013). Sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşıma göre düzenlenmiş mevcut programa ilişkin yaklaşımlarının ve uygulamalarının değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 281-295.
  • Çokluk, Ö. (2010). Logistic regression: concept and application. Educational Sciences: Theory & Practice, 10(3), 1357-1407.
  • Demir, Ö., & Acar, M. (1992). Sosyal Bilimler Sözlüğü. Vadi Yayınları, Ankara.
  • Demir, S., & Akınoğlu, O. (2010). Epistemolojik inanışlar ve öğretme öğrenme süreçleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 32, 75–9.
  • Demirel, Ö. (2007). Öğretme Sanatı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Deryakulu, D. (2002). Denetim odağı ve epistemolojik inançların öğretim materyalini kavramayı denetleme türü ve düzeyi ile ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 55-61.
  • Deryakulu, D. (2014). Epistemolojik inançlar. Y. Kuzgun & D. Deryakulu (Ed.), Eğitimde Bireysel Farklılıklar, 259-288. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Ekici, M., & Kaya, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançlarıyla öğretim stilleri arasındaki ilişki. Route Educational and Social Science Journal, 3(1), 195-218.
  • Ekinci, N. (2016). Sınıf öğretmenlerinin öğretme-öğrenme anlayışları ve öğrenen özerkliğini destekleyici davranışları arasındaki ilişkiler. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 1-16.
  • Engin, G. & Daşdemir, İ. (2015). Sınıf öğretmenlerinin öğretme ve öğrenme anlayışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Social Science, 33, 425-432.
  • Gallagher, J. J. (1991). Prospective and practicing secondary school science teachers’ knowledge and beliefs about the philosophy of science. Science Education, 75(1), 121-133.
  • Gray, A. (1997). Contructivist teaching and learning. SSTA Research Centre Report, 97-07. Retrieved from http://archive.li/W1TyV. 18.08.2016.
  • Hashweh, M. Z. (1996). Effects of science teachers' epistemological beliefs in teaching. Journal of Research in Science Teaching, 33(1), 47-63.
  • Hofer, B. K. (2001). Personal epistemology research: Implications for learning and teaching. Educational Psychology Review, 13(4), 353-383.
  • Howard, B. C., McGee, S., Schwartz, N., & Purcell, S. (2000). The experience of constructivism: Transforming teacher epistemology. Journal of Research on Computing in Education, 32(4), 455-465.
  • Isikoglu, N., Basturk, R., & Karaca, F. (2009). Assessing in-service teachers' instructional beliefs about student-centered education: A Turkish perspective. Teaching and Teacher Education, 25(2), 350-356.
  • İçen, M. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançlarının sınıf içi uyguladıkları öğretim stratejileri ile ilişkisi. [The epistemologic beliefs of social science teachers and the teaching strategies they apply in the class]. Master’s thesis, Erzincan University, Erzincan, Turkey.
  • Kagan, D. M. (1992). Implication of research on teacher belief. Educational Psychologist, 27(1), 65-90.
  • Kalaycı, N. (2014). Yapılandırmacı yaklaşımın sınıf yönetimi ve öğrenme sürecine yansıması. [The constructi̇vi̇st approach to self-regulati̇on and learni̇ng i̇n the classroom]. Master’s thesis, Sabahattin Zaim University, İstanbul, Turkey.
  • Kaleci, F. (2012). Matematik öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile öğrenme ve öğretim stilleri arasındaki ilişki. [The relationship between pre?service mathematics teacher?s epistemological beliefs and their learning and teaching styles]. Master’s thesis, Necmettin Erbakan University, Konya, Turkey.
  • Kaleci, F. & Yazıcı, E. (2012). Epistemolojik inançlar üzerine bir derleme. 10. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Niğde Üniversitesi. Retrieved from http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2463-30_05_2012-21_30_43.pdf. 25.10.2016.
  • Karasar, N. (1986). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karataş, H. (2011). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları, öğrenme yaklaşımları ve problem çözme becerilerinin akademik motivasyonu yordama gücü. [The prediction of academic motivation using university students' epistemological beliefs, learning approaches and problem solving skills]. Doctoral dissertation, Yıldız Teknik University, İstanbul, Turkey.
  • Kardash, C. M. & Howell, K. L. (2000). Effects of epistemological beliefs and topic-specific beliefs on undergraduates' cognitive and strategic processing of dual-positional text. Journal of Educational Psychology, 9(3), 524-535.
  • Karhan, İ. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin epistemolojik inançlarının demografik özelliklerine ve bilgi teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi. [The investigation of epistemological beliefs of primary school teachers according to some demographic variables and their information technology use]. Doctoral dissertation, Yıldız Teknik University, İstanbul, Turkey.
  • Kaya, Z. & Tüfekçi, S. (2008). Yapılandırmacı yaklaşımın erişiye etkisi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 79-90
  • Kızılgüneş, B., Tekkaya, C., & Sungur, S. (2009). Modeling the relations among students' epistemological beliefs, motivation, learning approach, and achievement. The Journal of Educational Research, 102(4), 243-256.
  • Köse, S., & Dinç, S. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının biyoloji özyeterlik algıları ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 121-141.
  • Myers, R. (1990). Classical and Modern Regression with Applications. Boston, MA: Duxbury.
  • Oğuz, A. (2008). Investigation of Turkish trainee teachers' epistemological beliefs. Social Behavior and Personality: An International Journal, 36(5), 709-720.
  • Oğuz, A. (2011). Öğretmen adaylarının demokratik değerleri ile öğretme ve öğrenme anlayışları. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(22), 139-160.
  • Önen, F. (2005). İlköğretimde basınç konusunda öğrencilerin sahip olduğu kavram yanılgılarının yapılandırmacı yaklaşım ile giderilmesi. [The removing of students misconceptions about pressure with constructivist approach in elementary school]. Master’s thesis, Marmara University, İstanbul, Turkey.
  • Özbaş, N. (2013). Sınıf öğretmenlerinin düşünme stillerinin kullandıkları yöntemler ve epistemolojik inançları açısından incelenmesi. [Investigation of class teachers' thinking styles through the methods they used and epistemological beliefs]. Master’s thesis, Amasya University, Amasya, Turkey.
  • Özdemir, I., & Köksal, N. (2014). The evaluation of elementary school teachers' epistemological beliefs. Egitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(1), 301-326.
  • Özdoğan, M. (2008). Yapılandırmacı yaklaşım doğrultusunda hazırlanan yeni sosyal bilgiler programında aktif öğrenme tekniklerinin kullanımı. [The usage of active learning techniques in a new social studies which is prepared in direction of constructivist approach]. Master’s thesis, Gaziosman Paşa University, Tokat, Turkey.
  • Özkal, K., Tekkaya, C., Cakiroglu, J., & Sungur, S. (2009). A conceptual model of relationships among constructivist learning environment perceptions, epistemological beliefs, and learning approaches. Learning and Individual Differences, 19(1), 71-79.
  • Özenç, M., & Doğan, C. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşım yeterlik düzeylerinin belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 67-83.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Richardson, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. Handbook of research on teacher education, 2, 102-119. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Virginia_Richardson2/publication/239666513_The_role_of_attitudes_and_beliefs_in_learning_to_teach/links/572cdb6f08aeb1c73d11b2e2.pdf. 08.10.2016.
  • Saygın, Ö., Atılboz, N.G., & Salman, S. (2006). Yapılandırmacı öğretim yaklaşımının biyoloji dersi konularını öğrenme başarısı üzerine etkisi: canlılığın temel birimi-hücre. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 51-64.
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
  • Schommer, M. (1993). Epistemological development and academic performance among secondary students. Journal of Educational Psychology, 85(3), 406-411.
  • Schommer, M., & Walker, K. (1997). Epistemological beliefs and valuing school: considerations for college admission and retention. Research Higher Education, 38(2), 173-186.
  • Schommer, M., Crouse, A., & Rhodes, N. (1992). Epistemological beliefs and mathematical text comprehension: Believing it is simple does not make it so. Journal of Educational Psychology, 84(4), 435-443.
  • Schommer-Aikins, M., & Hutter, R. (2002). Epistemological beliefs and thinking about everyday controversial issues. The Journal of Psychology, 136(1), 5-20.
  • Şengül-Turgut, G. (2007). Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı öğretimin lise fizik öğrencilerinin epistemolojik inanışlarına etkisi. [The effect of instruction based on constructivist approach on high school physics students' epistemological beliefs]. Master’s thesis, Marmara University, İstanbul, Turkey.
  • Taşkın, Ç. Ş. (2012). Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 273-285.
  • Tezci, E., & Uysal, A. (2004). Eğitim teknolojisinin gelişimine epistemolojik yaklaşımların etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 3(2), 158-164. Woolley, S. L., Benjamin, W. J. J., & Woolley, A. W. (2004). Construct validity of a self-report measure of teacher beliefs related to constructivist and traditional approaches to teaching and learning. Educational and Psychological Measurement, 64(2), 319-331.
  • Windschitl, M., & Andre, T. (1998). Using computer simulations to enhance conceptual change: the roles of constructivist instruction and student epistemological beliefs. Journal of Research in Science Teaching, 35(2), 145–160.
  • Yanpar–Yelken., Üredi, L., Tanrıseven, I. & Kılıç, F. (2010). İlköğretim müfettişlerinin yapılandırmacı program ile öğretmenlerin yapılandırmacı öğrenme ortamı oluşturma düzeylerine ilişkin görüşleri. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 31-46.
Year 2017, Volume: 18 Issue: 1, 344 - 358, 19.04.2017
https://doi.org/10.17679/inuefd.307065

Abstract

References

  • Akça, S. (2007). İlköğretim 5. sınıf matematik programının öğretmen yönetici ve ilköğretim müfettişleri görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi (Afyonkarahisar ili örneği). [Evaluation of the 5 th primary school 2005 mathematics curriculum considering the opinion of teachers, headmasters and inspectors]. Master’s thesis, Afyon Kocatepe University, Afyon, Turkey.
  • Akkaya, Recai. (2010). Olasılık ve İstatistik Öğrenme Alanındaki Kavramların Gerçekçi Matematik Eğitimi ve Yapılandırmacılık Kuramına Göre Bilgi Oluşturma Sürecinin İncelenmesi. [The investigation of knowledge construction process of concepts in probability and statistical learning field according to the realistic mathematic education and constructivism theory]. Doctoral dissertation, Uludağ University, Bursa, Turkey.
  • Aksan, N., & Sözer, M. A. (2007). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8(1), 31-50.
  • Akyıldız, S. (2014). Lise öğretmenlerinin epistemolojik inançları ile öğretme-öğrenme anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Investigating the relationship between high school teachers' epistemological beliefs and their teaching-learning approaches]. Doctoral dissertation, Fırat University, Elazığ, Turkey.
  • Aydın, Ö., Tunca, N., & Alkın-Şahin, S. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretme ve öğrenme anlayışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1331-1346.
  • Aypay, A. (2011a). Öğretme ve öğrenme anlayışları ölçeği’nin Türkiye uyarlaması ve epistemolojik inançlar ile öğretme ve öğrenme anlayışları arasındaki ilişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 7-29.
  • Aypay, A. (2011b). Epistemolojik inançlar ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Anagün, S. S., Yalçinoğlu, P., & Ersoy, A. (2012). Sınıf Öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersi öğretme-öğrenme sürecine ilişkin inançlarının yapılandırmacılık açısından incelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science/Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(1), 1-16.
  • Bacanlı-Kurt, C. (2010). Öğretmenlerin epistemolojik inançları ve değişime direnme tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Examination of relationships between teachers epistemogical beliefs and attitude of resist to organizational change]. Master’s thesis, Gazi University, Ankara, Turkey.
  • Baş, G. (2015). Öğretmenlerin eğitim felsefesi inançları ile öğretme-öğrenme anlayışları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 40(182), 111-126.
  • Başbay, M. (2013). Epistemolojik inancın eleştirel düşünme ve üstbiliş ile ilişkisinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(169), 249-262.
  • Benson, G. D. (1989). Epistemology and science curriculum. Journal of Curriculum Studies, 21(4), 329-344. Brownlee, J. M., Thorpe, K. J., & Stacey, P. S. (2005). Improving learning and teaching in early childhood teacher education: A focus on personal epistemology. Retrieved from http://eprints.qut.edu.au/2126/1/2126.pdf. 22.07.2016.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cano, F. (2005). Epistemological beliefs and approaches to learning: Their change through secondary school and their influence on academic performance. British Journal of Educational Psychology, 75(2), 203-221.
  • Cano, F.,& Rodriguez, L. (2006). The epistemological beliefs, learning approaches and study orchestrations of university students. Studies in Higher Education, 31(5), 617–636.
  • Chan, K-W. (2003). Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs to approaches to learning. Research in Education, 69(1), 36-50.
  • Chan, K-W., & Elliott, R. G. (2000). Exploratory study of epistemological beliefs to hong kong teacher education students: Resolving conceptual and empirical ıssues. Asia Pacific Journal of Teacher Education, 28(3), 225-234.
  • Chan, K. W., & Elliott, R. G. (2002). Exploratory study of Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs: cultural perspectives and implications on beliefs research. Contemporary Educational Psychology, 27(3), 392–414.
  • Chan, K. W., & Elliott, R. G. (2004). Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 20(8), 817-831.
  • Cheng, M. M., Chan, K. W., Tang, S. Y., & Cheng, A. Y. (2009). Pre-service teacher education students' epistemological beliefs and their conceptions of teaching. Teaching and Teacher Education, 25(2), 319-327.
  • Çetin, O., & Günay, Y. (2007). Fen öğretiminde yapılandırmacılık kuramının öğrencilerin başarılarına ve bilgiyi yapılandırmalarına olan etkisi. Eğitim ve Bilim. 32(146), 24-38.
  • Çiftçi, S., Sünbül, A. M., & Köksal, O. (2013). Sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşıma göre düzenlenmiş mevcut programa ilişkin yaklaşımlarının ve uygulamalarının değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 281-295.
  • Çokluk, Ö. (2010). Logistic regression: concept and application. Educational Sciences: Theory & Practice, 10(3), 1357-1407.
  • Demir, Ö., & Acar, M. (1992). Sosyal Bilimler Sözlüğü. Vadi Yayınları, Ankara.
  • Demir, S., & Akınoğlu, O. (2010). Epistemolojik inanışlar ve öğretme öğrenme süreçleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 32, 75–9.
  • Demirel, Ö. (2007). Öğretme Sanatı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Deryakulu, D. (2002). Denetim odağı ve epistemolojik inançların öğretim materyalini kavramayı denetleme türü ve düzeyi ile ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 55-61.
  • Deryakulu, D. (2014). Epistemolojik inançlar. Y. Kuzgun & D. Deryakulu (Ed.), Eğitimde Bireysel Farklılıklar, 259-288. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Ekici, M., & Kaya, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançlarıyla öğretim stilleri arasındaki ilişki. Route Educational and Social Science Journal, 3(1), 195-218.
  • Ekinci, N. (2016). Sınıf öğretmenlerinin öğretme-öğrenme anlayışları ve öğrenen özerkliğini destekleyici davranışları arasındaki ilişkiler. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 1-16.
  • Engin, G. & Daşdemir, İ. (2015). Sınıf öğretmenlerinin öğretme ve öğrenme anlayışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Social Science, 33, 425-432.
  • Gallagher, J. J. (1991). Prospective and practicing secondary school science teachers’ knowledge and beliefs about the philosophy of science. Science Education, 75(1), 121-133.
  • Gray, A. (1997). Contructivist teaching and learning. SSTA Research Centre Report, 97-07. Retrieved from http://archive.li/W1TyV. 18.08.2016.
  • Hashweh, M. Z. (1996). Effects of science teachers' epistemological beliefs in teaching. Journal of Research in Science Teaching, 33(1), 47-63.
  • Hofer, B. K. (2001). Personal epistemology research: Implications for learning and teaching. Educational Psychology Review, 13(4), 353-383.
  • Howard, B. C., McGee, S., Schwartz, N., & Purcell, S. (2000). The experience of constructivism: Transforming teacher epistemology. Journal of Research on Computing in Education, 32(4), 455-465.
  • Isikoglu, N., Basturk, R., & Karaca, F. (2009). Assessing in-service teachers' instructional beliefs about student-centered education: A Turkish perspective. Teaching and Teacher Education, 25(2), 350-356.
  • İçen, M. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançlarının sınıf içi uyguladıkları öğretim stratejileri ile ilişkisi. [The epistemologic beliefs of social science teachers and the teaching strategies they apply in the class]. Master’s thesis, Erzincan University, Erzincan, Turkey.
  • Kagan, D. M. (1992). Implication of research on teacher belief. Educational Psychologist, 27(1), 65-90.
  • Kalaycı, N. (2014). Yapılandırmacı yaklaşımın sınıf yönetimi ve öğrenme sürecine yansıması. [The constructi̇vi̇st approach to self-regulati̇on and learni̇ng i̇n the classroom]. Master’s thesis, Sabahattin Zaim University, İstanbul, Turkey.
  • Kaleci, F. (2012). Matematik öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile öğrenme ve öğretim stilleri arasındaki ilişki. [The relationship between pre?service mathematics teacher?s epistemological beliefs and their learning and teaching styles]. Master’s thesis, Necmettin Erbakan University, Konya, Turkey.
  • Kaleci, F. & Yazıcı, E. (2012). Epistemolojik inançlar üzerine bir derleme. 10. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Niğde Üniversitesi. Retrieved from http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2463-30_05_2012-21_30_43.pdf. 25.10.2016.
  • Karasar, N. (1986). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karataş, H. (2011). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları, öğrenme yaklaşımları ve problem çözme becerilerinin akademik motivasyonu yordama gücü. [The prediction of academic motivation using university students' epistemological beliefs, learning approaches and problem solving skills]. Doctoral dissertation, Yıldız Teknik University, İstanbul, Turkey.
  • Kardash, C. M. & Howell, K. L. (2000). Effects of epistemological beliefs and topic-specific beliefs on undergraduates' cognitive and strategic processing of dual-positional text. Journal of Educational Psychology, 9(3), 524-535.
  • Karhan, İ. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin epistemolojik inançlarının demografik özelliklerine ve bilgi teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi. [The investigation of epistemological beliefs of primary school teachers according to some demographic variables and their information technology use]. Doctoral dissertation, Yıldız Teknik University, İstanbul, Turkey.
  • Kaya, Z. & Tüfekçi, S. (2008). Yapılandırmacı yaklaşımın erişiye etkisi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 79-90
  • Kızılgüneş, B., Tekkaya, C., & Sungur, S. (2009). Modeling the relations among students' epistemological beliefs, motivation, learning approach, and achievement. The Journal of Educational Research, 102(4), 243-256.
  • Köse, S., & Dinç, S. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının biyoloji özyeterlik algıları ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 121-141.
  • Myers, R. (1990). Classical and Modern Regression with Applications. Boston, MA: Duxbury.
  • Oğuz, A. (2008). Investigation of Turkish trainee teachers' epistemological beliefs. Social Behavior and Personality: An International Journal, 36(5), 709-720.
  • Oğuz, A. (2011). Öğretmen adaylarının demokratik değerleri ile öğretme ve öğrenme anlayışları. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(22), 139-160.
  • Önen, F. (2005). İlköğretimde basınç konusunda öğrencilerin sahip olduğu kavram yanılgılarının yapılandırmacı yaklaşım ile giderilmesi. [The removing of students misconceptions about pressure with constructivist approach in elementary school]. Master’s thesis, Marmara University, İstanbul, Turkey.
  • Özbaş, N. (2013). Sınıf öğretmenlerinin düşünme stillerinin kullandıkları yöntemler ve epistemolojik inançları açısından incelenmesi. [Investigation of class teachers' thinking styles through the methods they used and epistemological beliefs]. Master’s thesis, Amasya University, Amasya, Turkey.
  • Özdemir, I., & Köksal, N. (2014). The evaluation of elementary school teachers' epistemological beliefs. Egitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(1), 301-326.
  • Özdoğan, M. (2008). Yapılandırmacı yaklaşım doğrultusunda hazırlanan yeni sosyal bilgiler programında aktif öğrenme tekniklerinin kullanımı. [The usage of active learning techniques in a new social studies which is prepared in direction of constructivist approach]. Master’s thesis, Gaziosman Paşa University, Tokat, Turkey.
  • Özkal, K., Tekkaya, C., Cakiroglu, J., & Sungur, S. (2009). A conceptual model of relationships among constructivist learning environment perceptions, epistemological beliefs, and learning approaches. Learning and Individual Differences, 19(1), 71-79.
  • Özenç, M., & Doğan, C. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşım yeterlik düzeylerinin belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 67-83.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Richardson, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. Handbook of research on teacher education, 2, 102-119. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Virginia_Richardson2/publication/239666513_The_role_of_attitudes_and_beliefs_in_learning_to_teach/links/572cdb6f08aeb1c73d11b2e2.pdf. 08.10.2016.
  • Saygın, Ö., Atılboz, N.G., & Salman, S. (2006). Yapılandırmacı öğretim yaklaşımının biyoloji dersi konularını öğrenme başarısı üzerine etkisi: canlılığın temel birimi-hücre. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 51-64.
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
  • Schommer, M. (1993). Epistemological development and academic performance among secondary students. Journal of Educational Psychology, 85(3), 406-411.
  • Schommer, M., & Walker, K. (1997). Epistemological beliefs and valuing school: considerations for college admission and retention. Research Higher Education, 38(2), 173-186.
  • Schommer, M., Crouse, A., & Rhodes, N. (1992). Epistemological beliefs and mathematical text comprehension: Believing it is simple does not make it so. Journal of Educational Psychology, 84(4), 435-443.
  • Schommer-Aikins, M., & Hutter, R. (2002). Epistemological beliefs and thinking about everyday controversial issues. The Journal of Psychology, 136(1), 5-20.
  • Şengül-Turgut, G. (2007). Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı öğretimin lise fizik öğrencilerinin epistemolojik inanışlarına etkisi. [The effect of instruction based on constructivist approach on high school physics students' epistemological beliefs]. Master’s thesis, Marmara University, İstanbul, Turkey.
  • Taşkın, Ç. Ş. (2012). Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 273-285.
  • Tezci, E., & Uysal, A. (2004). Eğitim teknolojisinin gelişimine epistemolojik yaklaşımların etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 3(2), 158-164. Woolley, S. L., Benjamin, W. J. J., & Woolley, A. W. (2004). Construct validity of a self-report measure of teacher beliefs related to constructivist and traditional approaches to teaching and learning. Educational and Psychological Measurement, 64(2), 319-331.
  • Windschitl, M., & Andre, T. (1998). Using computer simulations to enhance conceptual change: the roles of constructivist instruction and student epistemological beliefs. Journal of Research in Science Teaching, 35(2), 145–160.
  • Yanpar–Yelken., Üredi, L., Tanrıseven, I. & Kılıç, F. (2010). İlköğretim müfettişlerinin yapılandırmacı program ile öğretmenlerin yapılandırmacı öğrenme ortamı oluşturma düzeylerine ilişkin görüşleri. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 31-46.
There are 71 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Necla Ekinci

Publication Date April 19, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Ekinci, N. (2017). Examining the Relationships between Epistemological Beliefs and Teaching and Learning Conceptions of Lower-Secondary Education Teachers. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 344-358. https://doi.org/10.17679/inuefd.307065
AMA Ekinci N. Examining the Relationships between Epistemological Beliefs and Teaching and Learning Conceptions of Lower-Secondary Education Teachers. INUJFE. April 2017;18(1):344-358. doi:10.17679/inuefd.307065
Chicago Ekinci, Necla. “Examining the Relationships Between Epistemological Beliefs and Teaching and Learning Conceptions of Lower-Secondary Education Teachers”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, no. 1 (April 2017): 344-58. https://doi.org/10.17679/inuefd.307065.
EndNote Ekinci N (April 1, 2017) Examining the Relationships between Epistemological Beliefs and Teaching and Learning Conceptions of Lower-Secondary Education Teachers. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18 1 344–358.
IEEE N. Ekinci, “Examining the Relationships between Epistemological Beliefs and Teaching and Learning Conceptions of Lower-Secondary Education Teachers”, INUJFE, vol. 18, no. 1, pp. 344–358, 2017, doi: 10.17679/inuefd.307065.
ISNAD Ekinci, Necla. “Examining the Relationships Between Epistemological Beliefs and Teaching and Learning Conceptions of Lower-Secondary Education Teachers”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18/1 (April 2017), 344-358. https://doi.org/10.17679/inuefd.307065.
JAMA Ekinci N. Examining the Relationships between Epistemological Beliefs and Teaching and Learning Conceptions of Lower-Secondary Education Teachers. INUJFE. 2017;18:344–358.
MLA Ekinci, Necla. “Examining the Relationships Between Epistemological Beliefs and Teaching and Learning Conceptions of Lower-Secondary Education Teachers”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 18, no. 1, 2017, pp. 344-58, doi:10.17679/inuefd.307065.
Vancouver Ekinci N. Examining the Relationships between Epistemological Beliefs and Teaching and Learning Conceptions of Lower-Secondary Education Teachers. INUJFE. 2017;18(1):344-58.

Cited By








2017 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.