Bu çalışma sınıf ve okul öncesi öğretmenlerinin
sınıflarındaki farklı etnik köken (Çerkez, Kürt, Arnavut) ve sosyo ekonomik
düzeydeki (SED) ailelerden gelen çocuklara yaklaşımlarını mesleki etik
değerler açısından detaylı bir şekilde değerlendirebilmeyi amaçlamıştır.
Araştırmanın katılımcıları Samsun ilinin çeşitli bölgelerindeki okullarda
görev yapmaktadırlar. Öğretmenlerden dördü okul öncesi, on biri ise sınıf
öğretmenidir. Öğretmenlerin mesleki deneyimleri 8-30 yıl arasında değişmekte
olup yedisi köy okulunda, sekizi ise il merkezinde bulunan okullarda
çalışmaktadırlar. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni
kullanılmıştır. Öğretmenlerin farklı etnik köken ve sosyo-ekonomik düzeydeki
ailelerden gelen çocuklara yaklaşımlarını belirleyebilmek için yarı
yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşmeler ortalama olarak 30
ile 50 dakika arasında sürmüştür. Araştırmada elde edilen veriler betimsel
veri analizi tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda,
araştırmaya katılan öğretmenlerin davranışları meslek etiği kodları üzerinden
incelendiğinde en fazla eşitlik, tarafsızlık ve adalet gibi kodlarda ikileme
düştükleri görülmektedir.
In this study, it
was aimed to examine the attitudes of classroom teachers and preschool teachers
towards their students from different ethnic origins and socioeconomic segments
in terms of the occupational ethics in detail. The participants of this study
were working at the schools located in different regions of Samsun. Four of the
teachers were preschool teachers, while eleven of the teachers were elementary
school teachers. The occupational experience of teachers varies between 8 and
30 years; seven of them were working at village schools, while eighteen of them
were working in schools located in city center. In the research, phenomenology,
one of the qualitative research methods, was used. In order to determine the
attitudes of teachers towards the students from different ethnic origins and
socioeconomic segments, semi-structured interview method was employed. The
interviews took approx. 30-50 minutes. The data obtained in this study were
analyzed using descriptive analysis method. As a result of the study, it was
concluded that, when considered from the aspect of the codes of occupational
ethics, the teachers experience dilemma most frequently in terms of equality,
objectivity, and fairness codes.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.