Bu araştırmanın amacı, okul psikolojik
danışmanlarının mesleki tükenmişliklerinin yordayıcısı olarak özel eğitime
ilişkin öz-yeterlik algılarının incelenmesidir. Bu araştırmanın çalışma
grubunu, 2015 yılında Malatya ve Samsun illerinde çeşitli kurumlarda görev
yapan 192 kadın, 222 erkek olmak üzere toplam 414 okul psikolojik danışmanı
oluşturmuştur. Çalışma grubunun yaş ortalaması 34,2’dir. Bu çalışmada veri
toplama araçları olarak Rehber Öğretmen Özel Eğitim Öz-yeterlik Ölçeği,
Tükenmişlik Ölçeği Kısa Formu ve Kişisel Bilgi Formu
kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde t-testi, korelasyon ve basit doğrusal
regresyon analizi testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, okul psikolojik
danışmanlarının mesleki tükenmişlik düzeylerinin kadınlar lehine anlamlı
düzeyde farklılık gösterdiği saptanmıştır. Okul psikolojik
danışmanlarının, özel eğitime ilişkin
öz-yeterlikleri ile mesleki tükenmişlikleri arasında negatif yönde orta düzeyde
anlamlı bir ilişki olduğu ve özel eğitime ilişkin öz-yeterliklerinin mesleki
tükenmişliğin yaklaşık olarak %13’ünü açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır.
The
purpose of this study was to examine self-efficacy perceptions of school
counselors regarding special education as a predictor of occupational burnout.
A total of 414 school counselors attended the study, including 192 females and
222 males, who served in various institutions in Malatya and Samsun provinces
in 2015. The mean age of the participants was 34.2. In the study, School Counselors’
Self-efficacy Scale, Burnout Syndrome Inventory Short Version, and demographic
form were used as data collection tools. In the analysis of the obtained data,
t-test, correlation and simple linear regression analysis were used. Results
indicated that occupational burnout levels of school counselors differentiated
significantly in favor of women by gender. It was concluded that school
counselors had a moderately significant negative relationship between
self-efficacy and occupational burnout in special education. Additionally,
self-efficacy in special education explained approximately 13% of occupational
burnout
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.