It is seen that oral history has not been used enough in the field of
education in Turkey such as those in the United States, England, and Canada and
the method is not being systematically integrated into educational practices. The
aim of this current study is to determine the pedagogical potential of oral
history, its contributions to students and the issues that students can be
encountered in the process of integrating it into the social studies lessons.
In order to accomplish these goals, exploratory research design, one of the
qualitative research methods was utilized. The working group was consisted of sixth-grade students (20) according to
purposive sample method. Obtained data were analyzed and interpreted by
conducting content analysis method. The research findings have indicated that
the oral history implementation has contributed to students in personal,
academic, and psychological dimensions. The study has improved the most
communication skills of students, besides making many contributions such as
using historical research steps, interviewing, learning local history and
acquiring self-confidence. All these results have indicated that oral history
can be used as an effective and efficient learning and teaching method in
social studies classes.
Sözlü tarih, Amerika
Birleşik Devletleri, İngiltere ve Kanada gibi ülkelerde olduğu gibi Türkiye’de
eğitim alanında yeterince kullanılmadığı için eğitim uygulamalarına sistemli bir
şekilde entegre edilememiştir. Bu ihtiyaçtan yola çıkarak tasarlanan çalışmanın
amacı, sözlü tarihin sosyal bilgiler derslerindeki pedagojik potansiyelini,
katkılarını ve sosyal bilgiler derslerine entegre edilme sürecinde
karşılaşılabilecek muhtemel sorunları belirlemektir. Bu amaçlara ulaşmak için
araştırma modeli olarak nitel araştırma yöntemlerinden keşfedici araştırma
yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu, amaçlı örneklem yöntemine göre 6. sınıf
öğrencilerinden (20) oluşturulmuştur. Toplanan veriler, içerik analiziyle
değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Çalışmanın bulguları; sözlü tarih
uygulamasının öğrencilere kişisel, akademik ve psikolojik boyutlarda çeşitli
katkıları olduğunu göstermektedir. Çünkü bu çalışma, öğrencilerin en çok
iletişim becerilerini geliştirmiş, bunun yanında tarihsel araştırma
basamaklarını kullanma, görüşme yapma, yerel tarihi öğrenme ve özgüven kazanma
gibi birçok katkı yapmıştır. Bütün bu sonuçlar, sözlü tarihin sosyal bilgiler
derslerinde etkili ve verimli bir öğrenme ve öğretme yöntemi olarak
kullanılabileceğini ortaya çıkarmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.