Araştırma, okul öncesi dönem çocukların dijital
teknolojileriyle etkileşiminin bazı değişkenler yönünden incelenmesi amacıyla
yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2017 yılı Sivas ilinde yaşayan 0- 72 aylık
çocuklar ve ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemine evren içinden
tesadüfî örnekleme yöntemi ile seçilen araştırmaya katılmaya istekli toplam
414 ebeveyn dâhil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Kanak ve
Özyazıcı (2017) tarafından geliştirilen
“Okul Öncesi Dönem Çocukların Dijital Oyun Oynama ve Uygulama Kullanma
Alışkanlıklarına Yönelik Ebeveyn Yaklaşımları” ile demografik bilgilerin yer
aldığı kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizi
SPSS 17 paket programı ile yapılmıştır.
Katılımcıların evlerinde bulunan dijital araçlardan en fazla akıllı
telefon %99, tablet %70,8, en az ise
oyun konsolu Play station %12,1 bulunduğu bunu yanında kişisel dijital aleti
olan çocukların oranın ise %39,6 olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgulara
göre evde en yaygın bulunan ve çocukların vakit geçirmeyi en çok sevdiği
dijital alet akıllı telefondur. Çekirdek ailede yaşan, en çok akıllı telefon
ile vakit geçiren ve kendine ait dijital aleti olan çocukların, ailece açık
hava aktiviteleri yapmayan, ailece hikaye okumayan ailelerde çocukların daha
fazla dijital aletler ile vakit geçirdiği görülmüştür.
The study was conducted
in order to investigate young children’s interaction with digital technology
in relation to a range of variables. The study population consisted of young
children between 0 and 72 months of age who lived in the city of Sivas in 2017
as well as the parents of these children. 414 voluntary parents were included
in the sample by means of random sampling method. “A Scale for Measuring
Parental Attitudes towards Digital Game Playing and Application Use Habits in
the Preschool Period”, a tool developed by the researchers, and the personal
information form that involved demographic information were used as data
collection tools. SPSS 17 was applied for statistical analysis of the data. As
to the types of digital tools, 99% of the participants had a smart phone,
70.8% had a tablet computer and 12.1% had a game console in their houses.
Besides, 39.6% of the participant children owned a personal digital device. As
a result of the study, children’s favorite digital device was found to be
smart phones. Children who lived within a nuclear family and spent most of
their time using a smart phone and who had a personal digital device were
found to use digital devices more than did their peers in families which did
not engage in outdoor activities or read stories together.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.