In this study, it
is aimed to determine the effect of inquiry-based activities supported by
computer simulations on the misconceptions of physics teacher candidates on
photoelectric effect. Participants of the research constitute 28 teacher
candidates who are registered in Dokuz Eylül University, Buca Faculty of
Education, Department of Physics Education and have taken Modern Physics
course. The study was designed according to the single group pretest-posttest
model. Data collection tools are computer supported inquiry based activity
worksheets prepared by researchers and the Photoelectric Effect Concept Test.
In simulation supported inquiry-based activities, the students completed their
inquiry by following the inquiry cycle phases: orientation, hypothesis
generation, experimentation, data interpretation, conclusion and communication.
Computer simulations are used in the experimentation phase of inquiry cycle in
the research. The findings of the research show that students have
misconceptions on some concepts such as threshold frequency, binding energy,
light intensity before the simulation supported inquiry based learning
activities. In addition, students have difficulties about the effect of the
power supply connected to the circuit on the photoelectric effect experiment.
At the end of photoelectric teaching by using simulation supported
inquiry-based activities, it was determined that students’ misconceptions were
eliminated and the concept test scores increased significantly compared to the
pre-test scores.
Bu çalışmada bilgisayar simülasyonları ile
desteklenen sorgulama temelli etkinliklerin fizik öğretmen adaylarının
fotoelektrik olay konusundaki kavram yanılgılarını gidermedeki etkisinin
belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın katılımcılarını Dokuz Eylül
Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi, Fizik Eğitimi Anabilim Dalında Modern
Fizik I dersine kayıtlı olan 28 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma tek
grup öntest-sontest modeline göre desenlenmiştir. Araştırmanın veri toplama
araçları Fotoelektrik Olay Kavram Testi ve araştırmacılar
tarafından hazırlanan simülasyon destekli sorgulama temelli etkinliklerden oluşmaktadır.
Araştırmada iki etkinlik kullanılmıştır. Simülasyon destekli sorgulama temelli
etkinliklerde öğrenciler yönlendirme, hipotez üretme, deneme, veri yorumlama,
sonuç ve iletişim evrelerinin izlendiği sorgulama
döngüsünü takip ederek etkinliklerini tamamlamıştır. Etkinliklerin deneme
evresinde bilgisayar simülasyonlarından yararlanılmıştır. Araştırma bulguları
etkinlikler öncesinde öğrencilerin eşik frekansı, bağlanma enerjisi, ışık
şiddeti gibi kavramlar hakkında kavram yanılgılarına sahip olduklarını
göstermektedir. Ayrıca öğrencilerin etkinlikler öncesi verdikleri yanıtlar
incelendiğinde devreye bağlanan üretecin fotoelektrik olay deneyine etkisini
yanlış yorumladıkları görülmüştür. Simülasyon destekli sorgulama temelli
etkinlikler ile fotoelektrik olay öğretimi sonunda ise öğrencilerin bu kavram
yanılgılarının giderildiği ve kavram testi puanlarının uygulama öncesine göre
anlamlı düzeyde arttığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.