Sanat, topluma dair diğer
bilgi ve bilimler, fen bilimleri, matematik ve diğer birçok konu ve dersin
öğretilmesi için başlangıç noktası olarak yerel ortamı ve toplumu kullanma
süreci olarak tanımlanan YTE; gerçek dünya konularını keşfeden, anlamlı ve ilişkili
projeler kullanarak öğrencileri gerçek yaşama bağlayan uygulamalı ve deneyimsel
bir pedagojidir. Bilgi, beceri, tutum ve değerlerin yerel deneyimlerle
kazanılmasını amaçlayan YTE yaklaşımının öğrenme sürecinde birincil kaynağını
içinde yaşanılan yer ve toplum oluşturmaktadır. Bu yaklaşımının en önemli gücü,
yerin özelliklerine uyum sağlayarak okul ile öğrencinin günlük yaşamı
arasındaki kopukluğu gidermesidir. Bu araştırmanın amacı, YTE uygulamalarının
4, 5, 6 ve 7. sınıf sosyal bilgiler öğretim programlarına ne derecede
yansıdığını ortaya koymaktır. Nitel araştırma yaklaşımına göre tasarlanan
çalışmada sosyal bilgiler öğretim programları doküman analizine tabi tutularak
programların ilgili kısımları (genel amaçlar, programın genel yaklaşımı,
öğrenme alanları, kazanımlar, etkinlikler, değerler, beceriler, kavramlar)
üzerine betimsel içerik analizi yapılmıştır. Araştırma bulguları; dördüncü
sınıftan yedinci sınıfa doğru gidildikçe YTE ile ilişkili öğrenme alanları,
kazanımlar ve etkinliklerin azaldığını göstermiştir. Ayrıca bütün sınıf
seviyelerindeki kazanımların yaklaşık üçte biri YTE ile doğrudan ilişkilidir.
YTE ile ilişkili değerler en fazla 5. ve 6. sınıf seviyelerinde yer alırken 7.
sınıf seviyesinde YTE ile ilgili herhangi bir değere rastlanmamıştır. Yedinci
sınıf seviyesinde YTE ile ilgili doğrudan verilecek herhangi bir beceriye
rastlanmamıştır. Sosyal katılım becerisi hem 5. sınıf hem de 6. sınıf
seviyesinde yer alırken; mekânı algılama becerisi 4. sınıf, gözlem becerisi 5. sınıf ve girişimcilik becerisi
6. sınıf seviyesinde YTE ile ilişkili doğrudan verilecek beceriler arasında yer
almıştır. Sosyal bilgiler programlarında yer alan kavramların % 18,32’si YTE
yaklaşımıyla doğrudan ilişkilidir. Araştırma sonuçları YTE yaklaşımının sosyal
bilgiler programlarında çok fazla yer almadığını göstermektedir.
yer temelli eğitim sosyal bilgiler sosyal bilgiler öğretim programı doküman analizi yer temelli öğrenme
PBE is described as using domestic environment and society in teaching
process for art, humanities, natural sciences, math and other subjects as a
reference point. It is considered as the application of empirical pedagogy
which explores real-world subjects, engage students into real life situations
through sensible and relevant projects. Aiming to develop learners’ expertise
and experiences of knowledge, skills, attitudes, the PBE approach, which are to
be acquired by means of domestic experiences, is comprised of the place and
society where the learners live. The most prominent strength of this approach
is to eliminate disconnection between school and daily life of learners by
adjusting to the characteristics of the concerned place. The purpose of this
study is to reveal how PBE applications do reflect on social studies curricula
of the 4th, 5th, 6th and 7th
graders in Turkey. Designed as a qualitative research, the current study
examines middle school social studies curricula by means of the document
analysis technique. The relevant sections of the curricula (general objectives
and general approach of the curricula, themes, attainment targets, suggested
activities and the foreseen values, skills and concepts) are then descriptively
and thematically analyzed. The research findings indicate that the proportion
of the PBE-related themes, attainment targets and suggested activities
decreases while students pass from grade 4 to grade 7. Moreover, almost one
third of the attainment targets at all grade levels are directly related with
PBE. Whereas the highest number of values related with PBE was placed at the 5th
and 6th grade levels, no PBE-related value was found in grade 7
curriculum. There is not any PBE-related skill that could directly be presented
to students attaining grade 7. While social participation skill is found
amongst the skills directly related with PBE at both 5th and 6th
grade levels; place perception skill is found at the 4th grade;
observation skill is at 5th grade; entrepreneurship skill is found
at the 6th grade levels. Additionally, 18.32% of concepts in social
studies curricula are directly related with PBE approach. The study results
indicate that PBE approach is not included in social studies curricula
frequently enough.
place-based education social studies social studies curriculum document analysis place-based learning.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.