Ortaokul öğrencilerinin söz varlığı
bakımından sözlük ihtiyacı, öğrenci ders
ve çalışma kitaplarındaki kelimelerdir. Bu, aynı zamanda öğrencilerin hedef söz
varlığıdır. Türkçe eğitiminde kullanılacak ortaokul sözlükleri bu hedef söz
varlığını yansıtacak biçimde hazırlanmış olmalıdır.
Bu çalışmada piyasada var olan
ortaokul sözlüklerinin Türkçe eğitiminde öğrencilerin söz varlığı bakımından
hissettikleri ihtiyacı dikkate alıp almadıkları araştırılmıştır. Bunun için 2015-2016 eğitim-öğretim yılında
MEB Yayınları tarafından hazırlanıp okullara gönderilen Türkçe ders ve çalışma
kitaplarının söz varlığı listelenmiş ve ortaokul sözlüklerinin bu söz
varlığıyla uyumu, örneklem kabul edilen A, B, C harfleriyle başlayan maddeler
bakımından kontrol edilmiştir.
Araştırma
neticesinde ortaokul öğrencileri için hazırlanan sözlüklerin öğrencilerin hedef
söz varlığını esas almadıkları ve birbirinden farklı kelime listeleri
sundukları görülmüştür. Söz varlıkları farklı ve hedef söz varlığını esas
almayan bu eserlerin kullanılabilirlik ilkesi doğrultusunda yeniden
düzenlenmesi, her sınıf seviyesine uygun ayrı ayrı sözlüklerin hazırlanması ve
bu eserlerin yetkili bir kurul tarafından kontrol edildikten sonra onaylanarak
kullanıma sunulması gerekmektedir.
Secondary school students'
need for dictionary in terms of vocabulary is the words in student's text and
workbooks. This is also the target vocabulary of the students. Secondary school
dictionaries to be used in Turkish education should be prepared in such a way
as to reflect this target vocabulary.
In this study, it was
researched whether the secondary school dictionaries existing in the market
took into consideration the felt needs of students in terms of vocabulary in
Turkish education. For this purpose, the vocabulary of the Turkish text and
workbook prepared by MEB Publications in the academic year of 2015-2016 was
listed and the compatibility with the vocabulary of the secondary school
vocabulary was checked with respect to the accepted paradigm items starting
with the letters A, B, C.
As a result of the research, it was seen that the dictionaries prepared
for the secondary school students did not take the target vocabulary of the
students as a basis and offered different word lists from each other. It is necessary to
rearrange these works which have different vocabulary and not based on target
vocabulary in line with the usability principle, to prepare separate
dictionaries for each class level and to use these works after they are
checked by an authorized board.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.