The purpose of this study is to develop a valid and reliable scale that
examines the students’ views about lecturers’ pedagogical competencies in a
higher education institution. The study
was conducted in two stages. In the first stage the scale was applied to 250
sophomore and senior university students and exploratory factor analysis (EFA)
was run. In the second stage the questionnaire was revised and 800 participants
were answered the items. In this sample, confirmatory factor analysis (CFA) was
employed to determine the construct validity of the scale. Cronbach α and two
half-test reliability was computed to assess the reliability and t-test was
used to compare the mean values of participants in 27% lower and upper groups
for independent samples in order to determine item distinctiveness. While the results of
EFA yielded five factors, CFA indicated a four-factor structure. Because of the
high correlation between factors in this scale, three factors were combined and
a second CFA was conducted. Goodness of fit indexes verified the two factor
structure of the scale. Findings showed that a 20-item, two-factor (Democratic
attitude competencies and teaching competencies) structure of the Pedagogical
Competency Scale (PCS) explained %46.21 of total variance in the data. The
Cronbach α-coefficient of whole scale was calculated as .91 and two
half-test reliability was .84. These findings of the PCS were found to be
satisfactory and the PCS may be used to examine the students’ views about
lecturers’ pedagogical competencies in a higher education institution.
Higher education pedagogical competency evaluation of lecturer students evaluation of lecturers.
Bu araştırmanın amacı
öğretim elemanlarının pedagojik yeterliklerinin öğrenciler tarafından
değerlendirilmesini amaçlayan bir ölçek geliştirmektir. Ölçeğin geçerliği için
açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri, güvenirliği için Cronbach Alfa
katsayısı kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, Karadeniz Bölgesi’nde bir
devlet üniversitesinin çeşitli fakültelerinden toplanmıştır. Birinci örneklem
grubundan (n=250) elde edilen veriler üzerinde yapılan açımlayıcı faktör
analizi sonucu beş faktörlü bir yapı ortaya çıkmış ancak ikinci örneklem
grubundan (n=800) elde edilen veriler üzerinde yapılan doğrulayıcı faktör
analizi sonucunda bir faktör doğrulanmadığı için çıkarılmıştır. Diğer dört
faktör (Demokratik Tutum Yeterlikleri, Ders Girişine İlişkin Yeterlikler, Ders
Sürecine İlişkin Yeterlikler, Ölçme-Değerlendirme Yeterlikleri) üzerinden
gerçekleştirilen ikinci bir doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin
kullanılabilir olduğunu gösteren uyum indeksleri elde edilmiştir. Bazı
faktörler arasında korelasyon katsayılarının yüksek olması nedeniyle analizler
tekrarlanmış ve en uygun yapının ders girişi, ders süreci ve ölçme
değerlendirme yeterlikleri boyutlarının birleştirilmesiyle elde edilen yapı
üzerinde gözlendiği görülmüştür. Birleştirilen bu boyuta öğretim yeterlikleri
adı verilmiştir. Son durumda demokratik tutum ve öğretim yeterlikleri olmak
üzere iki faktöre toplanan 20 madde öğretim elemanlarının pedagojik
yeterliklerine ilişkin öğrenci görüşlerinin %46,21’ini açıklamaktadır. Ölçeğin
Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı 0,906’dır. Elde edilen tüm bu sonuçlar Pedagojik
Yeterlik Ölçeği’nin, öğretim elemanlarının pedagojik yeterliklerinin üniversite
öğrencileri tarafından değerlendirilebilmesi amacıyla kullanılabilecek geçerli
ve güvenirliği yüksek bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.