It has been aimed
with this study that the elementary school students’ awareness related to the
environment is determined. The survey model has been used in the research, and
the sampling consists of 60 students in total that they receive their
education at the forth grade at a state elementary school on Turkey’s north
part. “Elementay School Awareness Scale” which was developed by Yıldız Yılmaz
and Mentiş Taş (2017) has been used as the data collection tool in the
research. The scale consists of 35 items and 4 aspects. The data which was
obtained in the research was analyzed as the percentage (%) and frequency (f).
As a result of the research, it can be said that the elementary school
students had the high awareness on the environment when it is considered that
they had the points in the Elementary Environment Awareness Scale related to the
Elementary School Students. Furthermore, the research results reveal that the
elementary school students have some deficient and incorrect knowledge. In the
research, it is interesting to note that the students state that electricity
is an consumable energy source. In addition, it is thought that the reason why
students do not decide on membership of civil society organizations such as
TEMA, which carries out studies related to erosion, forestation and
conservation of natural assets, is not aware of these institutions.
Bu araştırma ile
ilkokul öğrencilerin çevreye yönelik farkındalıklarının belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada, tarama modeli kullanılmış olup örneklemini,
Türkiye’nin kuzeyinde bir devlet ilkokulunun 4. sınıfta öğrenim görmekte olan
toplam 60 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak,
Yıldız Yılmaz ve Mentiş Taş (2017) tarafından geliştirilen “İlkokul Çevre
Farkındalık Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek, 35 madde ve 4 boyuttan
oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler, yüzde (%) ve frekans (f) olarak
analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, ilkokul öğrencilerinin İlkokul Çevre
Farkındalık Ölçeğinden aldıkları puanlar göz önüne alındığında çevreye yönelik
farkındalıklarının yüksek olduğu söylenebilir. Ayrıca, araştırma sonuçları
ilkokul öğrencilerinin eksik ve yanlış bilgiye sahip olduğunu ortaya
koymaktadır. Araştırmada, öğrencilerin elektriğin tükenebilir bir enerji
kaynağı olduğunu belirtmesi ilginç bir sonuçtur. Ayrıca, öğrencilerin erozyonla
mücadele, ağaçlandırma ve doğal varlıkları koruma ile ilgili çalışmaları yapan
TEMA gibi sivil toplum kuruluşlarına üye olma konusunda karar vermemelerinin
nedeninin bu kuruluşlar hakkında bilgi sahibi olmadıkları şeklinde
düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.