Leadership, which
has been the subject of many scientific researches for more than a century,
has become more effective and significant with the increase of the level of
competition environment. Leadership that is quite effective in educational
institutions plays a crucial role in goal-achieving. As a result of women’s
active role in working life recently, they have started to participate in
administrative positions. This study is to define whether there is a
statistically meaningful difference in teachers’ perception of woman
administrators’ transformational and interactional leadership behaviors with
respect to factors based on teachers’ gender, age, seniority, educational
background, branch, marital status, and mater and working time. The population
of the study consists of 250 preschool, primary, secondary and high school
teachers appointed by the Ministry of National Education in Erzincan city and
provinces around. The sample group consists of 22 schools administered by
woman teachers and 289 teachers working in these schools. The frequency and
percent value of demographic features has been analyzed with data analysis on
SPSS 17.0. The averages and standard deviation of the points in the scales has
been calculated. T test, variance analysis (One Way ANOVA), Kruskal Wallis-H
test were applied in difference tests. The study results revealed that the
woman administrators generally show transformational leadership behaviors in
regard to the perceptions of teachers. While the teachers with a low level of
seniority think woman administrators show transformational leadership
behaviors, teachers with high level of seniority think woman administrators
show interactional leadership behaviors. Furthermore, teachers’ perception of
woman administrators is affected by several factors.
Yüzyılı aşkın süredir birçok bilimsel çalışma konusu
olan liderlik, rekabet ortamının artması ile birlikte günümüzde etkili ve
önemli hale gelmiştir. Eğitim kurumları içinde etkili olan liderlik, amaçlara
ulaşmada büyük öneme sahiptir. Son dönemlerde kadınların çalışma hayatında etkin
rol oynaması, beraberinde yönetici kadrolarında yer almalarını sağlamıştır. Bu
çalışmada, öğretmenlerin eğitim kurumlarındaki kadın yöneticilere yönelik
algıladıkları dönüşümcü ve etkileşimci liderlik davranışları, öğretmenlerin
cinsiyet, yaş, kıdem, öğrenim düzeyi, branş, medeni durum, mezun olduğu okul,
öğretmenin kadın yöneticiyle çalıştığı süre değişkenine göre istatistiksel
olarak anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırma
evrenini, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Erzincan ili ve ilçelerinde MEB’e
bağlı 250 okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenler
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, kadın yöneticinin görev yaptığı
22 okul ile bu okullarda görevli 289 öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde
SPSS 17.0 paket programı kullanılarak demografik özelliklerin frekans ve yüzde
değerleri incelenmiş, ölçeklerden alınan puanların aritmetik ortalamaları ve
standart sapmaları hesaplanmış, fark testlerinde t testi, varyans analizi (One-
Way ANOVA), Kruskal Wallis-H testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda,
öğretmenlerin algılarına göre kadın yöneticiler genellikle dönüşümcü liderdik
davranışlarını sergilemektedir. Kıdemi az ve gençlik yaş döneminde olan
öğretmenler, kadın yöneticilerin dönüşümcü liderlik davranışlarını
sergilediklerini düşünmekte iken, kıdemi fazla ve orta yaş döneminde olan
öğretmenler, kadın yöneticilerin etkileşimci liderlik davranışlarını
sergilediklerini düşünmektedirler. Ayrıca öğretmenlerin kadın yöneticilerde
algıladıkları liderlik davranışlarının çeşitli faktörlerden etkilendiği
belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.