The aim of this
study is to develop a scale to determine the level of fear culture experienced
by teachers in schools. For the purpose of this study, a 32-item pool was
created by researchers in the context of literature review and teacher
opinions. These substances were examined with field expert and measurement
assessment specialist and the number of items was reduced to 29. Based on the
opinions obtained from 20 experts for the candidate scale, it was decided that
8 items should be removed from the scale and a 21-item, 5-point Likert-type
scale was created. The resulting scale was prepared as an online form. The
prepared form was delivered to teachers by using e-mail and other communication
tools and feedback was received from 320 teachers. As a result of the
exploratory factor analysis conducted to determine the construct validity of
the scale, it was determined that the scale consists of 3-factor structure
explaining 64,662% of the total variance. It was concluded that factor
structure was appropriate with confirmatory factor analysis. In order to verify
the criterion validity of the study item-total test correlation, t-test between
the upper and lower 27% groups were examined. "Climate of Fear Scale"
was used for similar scale validity. In order to determine the reliability
results, Cronbach's Alpha values were examined according to the sub-dimensions
and total score of the scale and it was found that these values ranged between
0.80 and 0.92. Fear culture level can be determined in schools by taking the total
score of the developed scale.
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin okullarda
yaşadıkları korku kültürü düzeyini belirlemek üzere geçerli ve güvenilir bir
ölçek geliştirmektir. Çalışmanın amacı doğrultusunda araştırmacılar tarafından
alanyazın taraması ve öğretmen görüşleri doğrultusunda 32 maddelik havuz
oluşturulmuştur. Bu maddeler alan uzmanı ve ölçme değerlendirme uzmanı ile
incelenerek madde sayısı 29’a düşürülmüştür. Elde edilen aday ölçek için 20
uzmandan alınan görüşlere dayanarak 8 maddenin ölçekten çıkarılması
gerektiğine karar verilmiş ve 21 maddelik, 5’li likert tipinde ölçek
oluşturulmuştur. Elde edilen ölçek taslağı çevrimiçi form olarak
hazırlanmıştır. Hazırlanan form e-posta ve diğer iletişim araçları
kullanılarak öğretmenlere ulaştırılmış, 320 öğretmenden dönüt alınmıştır. Ölçeğin
yapı geçerliğinin belirlenmesi için gerçekleştirilen açımlayıcı faktör analizi
sonucunda ölçeğin toplam varyansın % 64,662’sini açıklayan 3 faktörlü yapıdan
oluştuğu belirlenmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi ile de faktör yapısının
uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın ölçüt geçerliliğinin
doğrulanması için madde toplam test korelasyonu, alt-üst %27’lik gruplar
arasında t-testi sonuçlarına bakılmıştır. Benzer ölçek geçerliliği için “Korku
İklimi Ölçeği” kullanılmıştır. Güvenirlik sonuçlarının belirlenmesi için
ölçeğin alt boyutları ve toplam puanına göre Cronbach’s Alpha değerlerine
bakılmış ve bu değerlerin 0,80 ve 0,92 arasında değiştiği bulunmuştur. Geliştirilen ölçeğin toplam puanı alınarak
okullarda korku kültürü düzeyi belirlenebilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.