Educating
individuals with mathematical literacy and using mathematics language is
considered important in the updated Mathematics instruction program. Because
without knowing the language of mathematics, mathematical numbers and symbols
can not be interpreted correctly. To be able to use a language, it is very
important to be literate on that level. Considering this importance, the main
purpose of this research is to determine the primary pre-service teachers’
usage level of mathematical language and mathematical literacy self-efficacy
perceptions in mathematic instruction. The research was designed as a
descriptive study in the survey model. The participants of the research
constitute a total of 270 pre-service teachers who are studying at the 1st,
2nd, 3rd and 4th grade of the Department of Primary Education programme at the
Faculty of Education of a state university. “The Language In Mathematics
Teaching Scale” and the “Mathematics Literacy Self-Efficacy Scale” were used
for data collection within the scope of the research. Data was analyzed with
SPSS-Windows 18 package programme and Mann Whitney U-test, Kruskal Wallis
H-test, t-test, one way analysis of variance and correlation analysis were used
to investigate sub-problems. It has been determined that preservice teachers
mathematics language usage differ significantly in favour of female pre-service
teachers in terms of gender and in favour of lower classes in terms of class
level. For the mathematics literacy self-efficacy perception, it was determined
that significant difference in terms of gender in favour of male preservice
teachers and in terms of class level in favour of upper classes. It was
concluded that there was a low correlation between language use in mathematics
instruction and mathematics literacy self-efficacy perception in the study.
Proposals have been made in the direction of the findings obtained from the
research, about the use of mathematical language and the mathematics literacy
self-efficacy perception
Matematik okuryazarı bireylerin yetiştirilmesi ve
matematik dilinin kullanılması güncellenen Matematik dersi öğretim programında
önemsenmektedir. Çünkü matematiğin dilini bilmeden, matematiksel sayı ve semboller
doğru bir şekilde yorumlanamayabilir. Bir dili kullanabilmek için ise o dilde
okuryazar olmak oldukça önemlidir. Bu
önemden hareketle, bu araştırmanın temel amacı, sınıf öğretmeni adaylarının
matematik öğretiminde, matematik dili kullanımlarının ve matematik
okuryazarlığı öz yeterlik algılarının belirlenmesidir. Araştırma tarama
modelinde betimsel bir çalışma olarak desenlenmiştir. Araştırmanın
katılımcılarını, bir devlet
üniversitesinin Eğitim Fakültesi’nde,
Sınıf Öğretmenliği lisans programının 1, 2, 3 ve 4. sınıflarında
öğrenim görmekte olan toplam 270 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma
kapsamında verilerin toplanmasında, “Matematik Öğretiminde Dil Ölçeği” ile
“Matematik Okuryazarlığı Öz yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler,
SPSS-Windows 18 paket programı ile analiz edilmiş, araştırmanın alt problemleri
doğrultusunda Mann Whitney U-testi, Kruskal Wallis H-testi, t-testi, tek yönlü varyans analizi ve
korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada matematik öğretiminde dil
kullanımının cinsiyet açısından kadın öğretmen adaylarının; sınıf düzeyi
açısından alt sınıfların lehine anlamlı olarak farklılaştığı belirlenmiştir.
Matematik okuryazarlığı öz yeterlik algısı için ise cinsiyet açısından anlamlı
farkın erkek öğretmen adaylarının ve sınıf düzeyi açısından anlamlı farkın üst
sınıfların lehine olduğu belirlenmiştir. Araştırmada matematik öğretiminde dil
kullanımı ile matematik okuryazarlığı öz yeterlik algısı arasında düşük bir
ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular
doğrultusunda, matematik dili kullanımı ve matematik okuryazarlığı özyeterlik
algısı konularında öneriler getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.