The study aims to reveal the situations faced by the
teacher candidates in the process of applying the instructional activities
suitable to mathematical skills to the mainstreaming students. The study group
of the research conducted with the explanatory case study consists of 76
teacher candidates studying at Giresun University, Faculty of Education
Department of Mathematics Teaching. The data were collected using
"Interview Form for Teacher Candidates" consisting of open-ended
questions prepared by the researcher and "Instructional Activity
Reports" prepared by the candidates. Data obtained from forms and reports
were subjected to content analysis. Participants in the dimension of
instructional activity stated that they had difficulties in communicating,
doing practices, forgetting the purpose in the next class, designing
activities, designing methods/techniques, finding everyday life samples, and
designing materials. Participants in the dimension of mainstreaming students
stated that they had difficulties in practice because they are reluctant,
absent and forgetful, they lacked readiness, they had difficulty in gathering
attention and solving questions, not wanting to practice, getting bored
quickly, being too introvert or too mobile. It has been concluded from the findings
of the achievements of the activities to the mainstreaming students that their
liking to mathematics increased, they have a better understanding of mathematics,
they find classes more enjoyable, and they are more effective in increasing
their cognitive, social-emotional, and mental development. According to the
results obtained, the participants think that the difficulties they experienced
before the service will gradually disappear with the effect of their experience
in service, and they have faith and confidence that they can teach mathematics
to such special students when they start their active service.
Instructional activities Mathematical concept/skills Mainstreaming student Elementary mathematics teacher candidates
Çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının
matematiksel becerilere uyarlanan öğretimsel etkinlikleri kaynaştırma öğrencisine
uygulanması sürecinde karşılaştıkları durumları ortaya koymaktır. Açıklayıcı
durum çalışması ile yürütülen araştırmanın çalışma grubunu Giresun Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören 76
öğretmen adayı oluşturmuştur. Veriler,
araştırmacı tarafından hazırlanan açık uçlu sorulardan oluşan “Öğretmen
Adaylarına İlişkin Görüşme Formu” ve adayların hazırladıkları “Öğretimsel Etkinlik
Raporu” kullanılarak toplanmıştır. Formlardan
ve raporlardan elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Katılımcıların
öğretimsel uygulamalarda; kaynaştırma
öğrencileriyle İletişim kurma, dikkat eksikliği, sürekli tekrar ve öğretimsel
amaca uyarlanan etkinlik tasarlama konusunda problem yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Kaynaştırma öğrencisi boyutunda
ise, öğrencilerin isteksiz, dalgın ve unutkan olması, hazırbulunuşluklarının
eksik olması, dikkatini toplayamaması, soruları çözerken zorlanması, uygulama
yapmak istemesi ve çok çabuk sıkılması nedeniyle uygulamada zorlandıkları elde
edilen sonuçlar arasındadır. Uygulamaların öğrencilere
kazanımlarına ilişkin sonuçlara bakıldığında ise; matematiğe
değer verme, günlük hayatla ilişkilendirme, matematiği oyun görme, problem çözme
becerisi geliştirme ve somut model/materyallerle matematik becerisi geliştirme,
dersin daha eğlenceli geçmesinde, bilişsel, duyuşsal ve devinişsel
gelişimlerinin artmasında etkili olduğu açığa çıkmıştır. Katılımcılar hizmet öncesinde
yaşadıkları problemlerin, hizmet içindeki deneyimlerinin etkisi ile zamanla ortadan
kalkacağını düşündüklerini, göreve başladıklarında bu tür özel öğrencilere
matematiği öğretebileceğine olan inanç ve özgüvenlerinin olduğu söylenebilir.
Buradan hareketle, matematiksel kavram/becerilere uyarlanan öğretimsel
etkinliklere ve kaynaştırma öğrencilerine uygulanma durumlarını ortaya koyacak
çalışmaların, bu alanda yürütülecek iyileştirme ve gelişme adına hizmet
öncesinde öğretmen adaylarına yaşatılması sağlanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.