Bu çalışmanın amacı, duygusal farkındalığı oluşturan duygusal dikkat, duygusal netlik ve duygusal onarım
boyutlarının, üniversite öğrencilerinin benlik saygısı, sosyal kaygı ve
depresyon düzeylerini yordayıp yordamadıklarının incelenmesidir. Araştırmanın örneklemi, bir devlet üniversitesinin
çeşitli fakültelerinde öğrenim görmekte olan 801 (502 kadın, 299 erkek) lisans
öğrencisinden oluşmaktadır. Bu çalışmada “Kişisel Bilgi Formu”nun yanısıra,
“Duygu Durum Farkındalığı Ölçeği”, “Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği”,
“Etkileşim Kaygısı Ölçeği” ve “Beck Depresyon Ölçeği” olmak üzere toplam dört
ölçme aracı kullanılmıştır. Araştırma verileri, Pearson korelasyon katsayısı ve
çoklu regresyon analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına
göre duygusal dikkat, duygusal netlik ve duygusal onarım değişkenleri,
üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve depresyon düzeylerini pozitif yönde
yordamaktadır. Bununla birlikte, duygusal netlik ve duygusal onarım
değişkenlerinin birlikte üniversite öğrencilerinde sosyal kaygıyı yordadıkları
ancak duygusal dikkat ile sosyal kaygı arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı
belirlenmiştir. Elde edilen bulgular tartışılarak, uygulamalara ve gelecek
çalışmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
The purpose of the
study was to examine the extent to which the dimensions of emotional awareness
(emotional attention, emotional clarity, and emotional repair) predicted
self-esteem, social anxiety, and depression levels of university students. The
sample of the study consisted of 801 (502 female, 299 male) undergraduate
students enrolled in different faculties of a state university. Four
instruments, namely “Trait Meta-Mood Scale”, “Rosenberg Self-Esteem Scale”,
“Interaction Anxiousness Scale” and “Beck Depression Inventory” were used in
the study. Correlational analysis and multiple regression analysis were used to
analyze the data. The results of the analyses indicated that emotional
attention, emotional clarity, and emotional repair significantly predicted both
self-esteem and depression among university students. Moreover, the results
revealed that emotional clarity and emotional repair were the significant
predictors of social anxiety, while there was no any significant relationship
between emotional attention and social anxiety. Implications of the findings
were discussed and some suggestions were made for further research.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.