The purpose of
this study is to describe influences of the non-governmental organizations on
education policies and practices in Republic of Turkey. The study group
consists of 13 leading non-governmental organizations. Non-governmental
organizations included in the working group were DES, ERG, EĞİTİM-SEN,
EĞİTİM-İŞ, EĞİTİM-BİR-SEN, LDT, SETA, TOBB Türkiye Eğitim Meclisi, TED, TÜRK
EĞİTİM-SEN, TEGV, TİSK and TÖZOK. Face-to-face interviews were conducted with
the representatives of non-governmental organizations by using a four item semi-structured
interview form developed by the researcher. Interview questions were designed
ideas and opinions of non-governmental organization about their influences on educational
policies and practices. Interviews were recorded and transcribed. Content
analysis technique was used to identify themes and to describe influences of
the non-governmental organizations on education policies and practices. Results
can be summarized as follows: non-governmental organizations, in general,
think that they have limited or partial influences on educational policies.
While non-governmental organizations have adopted an approach based on
personal and institutional relations in their relations with decision makers
in the field of education, in their answers they generally emphasize such
approaches based on personal relationships as one-to-one meetings, visits,
expressing their thoughts, establishing good relations, advocating their certain
policies or principles. Public administrators are expected to be open to
communication, participatory and shared decision making, democratic
participation, encouraging participation and evidence based policy making.
Finally, they stated that in their relations in the field of education, they
have a general influence on decision-makers and that they had influences on educational
policies and practices in the past.
Bu araştırmanın amacı Türkiye’de sivil toplum
kuruluşlarının eğitim politikaları ve uygulamaları üzerindeki etkilerinin belirlenmesine
katkı sağlamaktır. Nitel araştırma modeline göre tasarlanan bu çalışmanın
örneklemi, araştırma konusuna dair zengin veri kaynağı sunacağı düşünülen 13
sivil toplum kuruluşundan oluşmaktadır.
Bu çalışma grubunu oluşturan sivil toplum kuruluşları; DES, ERG,
EĞİTİM-SEN, EĞİTİM-İŞ, EĞİTİM-BİR-SEN, LDT, SETA, TOBB Türkiye Eğitim Meclisi,
TED, TÜRK EĞİTİM-SEN, TEGV, TİSK ve TÖZOK olarak belirlenmiştir. Çalışmada
veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak, sivil toplum kuruluşları
temsilcileriyle yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiş ve kendi görüşleri
doğrultusunda eğitim politikalarına dair etkilerinin ayrıntılı bir biçimde
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Görüşmeler sonucunda toplanan verilerin
analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen
sonuçları şu şekilde özetlemek mümkündür: STK’lar genel olarak eğitim
politikalarını sınırlı oranda ya da zaman zaman etkilediklerini
düşünmektedirler. STK’lar karar alıcılarla eğitim alanındaki ilişkilerinde
kişisel ve kurumsal ilişkilere dayalı yaklaşımı benimserken; cevaplarında
genel olarak birebir görüşmeler, ziyaretler, düşüncelerini ifade etme, iyi
ilişkiler kurma, kendi doğrularını savunma gibi kişisel ilişkilere dayalı
yaklaşıma vurgu yapmaktadırlar. Kamu yöneticilerinden iletişime açık,
katılımcı ve paylaşımcı olmalarını, demokratik olmalarını, cesur
davranmalarını ve veri temelli politika geliştirmelerini beklemektedirler. Son
olarak da karar alıcılarla eğitim alanındaki ilişkilerinde genel olarak etki
güçlerinin olduğunu ve geçmişte bazı kararların alınmasında etkili olduklarını
dile getirmektedirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.