The aim of this
study is to reveal the mediating role of interpersonal cognitive distortions
in the relationship between loneliness and internet addiction in university
students. 412 students from various departments studying at the Faculty of
Education of Gaziantep University have participated in the study during the
2017-2018 academic year. Personal Information Forms, UCLA Loneliness Scale,
Internet Addiction Scale and The Interpersonal Cognitive Distortions Scale
have been used in this study. In order to test the construct validity of the
scales with the study group, the Exploratory Factor Analysis and the
Confirmatory Factor Analysis have been conducted. During the analysis process,
with the descriptive analysis, the t test, ANOVA, Structural Equation Modelling,
and as a mediator, the Sobel Test have been used. In examining the results,
men have been found to have scored higher in gender-based loneliness, internet
addiction and the “avoidance of intimacy” sub-dimension of interpersonal
cognitive distortions. No significant relationship has been observed regarding
school year. As a result of the analysis, a positive correlation between
loneliness, and internet addiction and interpersonal cognitive distortions
have been found. Interpersonal cognitive distortions have been concluded to
have a mediating role in the relationship between loneliness and internet addiction.
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinde
yalnızlık ve internet bağımlılığı arasındaki ilişkide ilişkilerle ilgili
bilişsel çarpıtmaların aracı rolünü ortaya koymaktır. Çalışmaya Gaziantep
Üniversitesi Eğitim Fakültesinde 2017- 2018 eğitim-öğretim yılında eğitim alan
farklı bölümlerden 412 öğrenci katılmıştır. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu,
UCLA Yalnızlık Ölçeği, İnternet Bağımlılığı Ölçeği ve Kişilerarası İlişkilerle
İlgili Bilişsel Çarpıtmalar Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeklerin çalışma grubuyla
olan yapı geçerliliğini test etmek amacıyla Keşfedici Faktör Analizi ve
Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmıştır. Verilerin analizi sürecinde betimsel
istatistiklerle birlikte t testi, ANOVA, Yapısal Eşitlik Modellemesi ve en son
aracılık için de Sobel Testi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular
incelendiğinde; cinsiyete göre yalnızlık, internet bağımlılığı ve ilişkilerle
ilgili bilişsel çarpıtmaların “yakınlıktan kaçınma” alt boyutunda erkeklerin
daha fazla puan aldıkları sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf düzeyine göre ise
anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir. Yapılan analizler neticesinde
yalnızlık ile internet bağımlılığı ve kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel
çarpıtmalar arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. İlişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaların yalnızlık ve internet
bağımlılığı ilişkisinde kısmi aracı rolü olduğu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.