The aim of this study is to investigate cyber security behaviours and information security awareness of university students. In this study, 88 students participated in the Faculty of Education and Engineering at a private university in Turkey. Convergent parallel design is used in this study. Descriptive statistics, independent samples t-test, one-way analysis of variance and correlation analysis were used to analyze the quantitative data. Thematic analysis was used to examine students' views. As a result of this study, it is seen that the awareness of university students about providing personal cyber security and information security, which is one of the most important issues of the internet age, is generally high. However, the results show that there are students with little or no awareness. This issue varies according to the students’ departments or the number of their social media accounts. In order to increase the awareness of the students, it is necessary to place the related courses in the curriculum, to inform the students about these issues from a young age and to be aware of the importance of providing cyber security. Increasing the awareness of the students who meet at a very early age with social media is also important for both individual and community development.
information security information security awareness personal cyber security personal cyber security provision information technologies
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin siber güvenlik davranışları ve bilgi güvenliği farkındalıklarının incelenmesidir. Bu çalışmaya, Türkiye'de özel bir üniversitede Eğitim ve Mühendislik Fakültesi'nde okuyan 88 öğrenci katılmıştır. Bu çalışmada karma araştırma yöntemlerinden yakınsak paralel tasarım kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız örneklemler t-testi, tek yönlü varyans analizi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin görüşlerinin incelenmesinde tematik analiz kullanılmıştır. Bu çalışmanın sonucunda üniversite öğrencilerinin internet çağının en önemli konularından biri olan kişisel siber güvenliği ve bilgi güvenliğini sağlama konusundaki farkındalıklarının genel olarak yüksek olduğu görülmektedir. Ancak sonuçlar farkındalığı olmayan ya da çok düşük olan öğrencilerin olduğunu da göstermektedir. Bu durum bölümlere ya da sosyal medya hesabı sayısına göre farklılık göstermektedir. Öğrencilerin bu farkındalıklarının artırılması amacıyla konuyla ilgili derslerin öğretim programlarına yerleştirilmesi, küçük yaşlardan itibaren öğrencilerin bu konularda bilgilendirilmesi, siber güvenliği sağlamanın öneminin farkında olmalarının sağlanması gerekmektedir. Sosyal medya uygulamalarıyla küçük yaşta tanışan öğrencilerin güvenliklerini sağlama konusunda da farkındalıklarının artması hem bireysel hem de toplum gelişimi için önem arz etmektedir.
bilgi güvenliği bilgi güvenliği farkındalığı kişisel siber güvenlik kişisel siber güvenliği sağlama bilişim teknolojileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 21 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.