The system of education that is infuenced by social, economical and cultural changes has been reorganized with allowable policies. In recent years it is seen that in Turkey privatization policies in education is at the forefront. It is thought that in consideration of education policies which aim at improving quality of education while reducing burden of public, the working conditions of the teachers working in private schools should be questioned. The main purpose of the research was to determine the views of teachers about working conditions and future anxieties of teachers at private schools. The research was designed as a phenomenology model. Maximum variation sampling method was prefered in the research and participants were 12 teachers who work in private schools and who have different seniority. Data were collected by semi-structured interviews. Data have been analyzed through descriptive analysis. Generally, the participants said that the working conditions affected the teachers negatively. Also, participants stated that working at private schools was not their first choice, they have future anxieties as regards re-employment. According to results of research, it is necessary that improving the working conditions of teachers working in private schools, providing job security for reducing future anxieties and improving personal rights.
Eğitim sistemi
toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlerden etkilenerek uygun görülen
politikalarla yeniden düzenlenmektedir. Son yıllarda Türkiye’de eğitimde
özelleştirme politikalarının ön planda olduğu görülmektedir. Kamunun yükünün
azaltılarak eğitimin kalitesinin arttırılmasını hedefleyen eğitim politikaları
ışığında sayıları her geçen gün artan özel okullarda çalışan öğretmenlerin
çalışma şartlarının sorgulanması gerektiği düşünülmektedir. Bu araştırmanın
temel amacı, özel okullarda çalışan öğretmenlerin çalışma koşulları ve gelecek
kaygıları üzerine görüşlerini tespit etmektir. Araştırmada nitel araştırma
desenlerinden araştırmanın doğasına uygun olan olgubilim deseni
kullanılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme
yöntemiyle mesleğinde farklı hizmet sürelerine sahip özel okulda çalışan 12
öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Araştırma verileri, nitel araştırma
yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır.
Çalışmada verilerin, betimsel analiz ile çözümlenmesi gerçekleştirilmiştir.
Katılımcılar genel olarak özel okulların çalışma şartlarının öğretmenler
üzerinde olumsuz etkiler oluşturduğunu düşünmektedir. Ayrıca katılımcılar genel olarak özel okulda
öğretmenlik yapmayı isteyerek seçmediklerini, sosyal ve ekonomik anlamda plan
yapamadıklarını ve gelecek kaygısı taşıdıklarını ifade etmişlerdir.
Katılımcılar özel okulları ifade ederken lunapark, paralı dadılık,
hizmetçilik, bakıcılık, yarı açık cezaevi, bozuk araba, enerji emici makine,
atari salonu, ticarethane, otelcilik hizmeti gibi metaforları kullanmıştır.
Özel okullarla ilgili öğretmenlerin olumsuz görüşleri özel okullarda çalışan
öğretmenlerin çalışma şartlarının iyileştirilmesi, gelecek kaygılarının
azaltılması için iş güvencelerinin sağlanması, özlük haklarının
iyileştirilmesi gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 21 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.