This research was carried out to examine the effects of exercises prepared to teach regional plectrum style of Silifke on undergraduate students’ performance levels of particular plectrum style and folk songs of Silifke region. To this aim "One Group Pre-Test-Post-Test Model" was used as the experimental design. The study group was composed of 11 students who were trained in bağlama as their main instrument at Atatürk University, Kazim Karabekir Faculty of Education, Department of Fine Arts, Music Teaching Programme. A "Form of General Information" was prepared by the researchers to obtain the data about the demographic characteristics of the students, and to measure the effects of the experimental process, “Performance Rating Scale for Plectrum Style of Silifke Region in Baglama” and “Performance Rating Scale for Folk Songs of Silifke Region in Baglama” was used with items rated as. In the analysis of the data the Wilcoxon Signed-Ranks Test was used as the nonparametric test to determine whether there was a significant difference between the study group’s pre-test and post-test scores. During the experimental phase of the study, students in the study group were applied “Performance Rating Scale for Plectrum Style of Silifke Region in Baglama” and “Performance Rating Scale for Folk Songs of Silifke Region in Baglama” as a pre-test and post-test, respectively. After a 10-week experimental program, “Performance Rating Scale for Plectrum Style of Silifke Region in Baglama” and “Performance Rating Scale for Folk Songs of Silifke Region in Baglama” were applied again. The results show that the prepared 10-week exercise program was effective on students' performance levels in terms of performing the regional plectrum style of Silifke and playing folk songs of Silifke region.
Baglama Education Regional Plectrum Style Teaching of Regional Plectrum Style Silifke Plectrum Style Baglama Exercises
Bu araştırma, bağlamada Silifke tezene tavrının öğretimine yönelik hazırlanan alıştırmaların bağlama öğrencilerinin Silifke tezene tavrını ve Silifke türkülerini seslendirme düzeyleri üzerindeki etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada deneysel desenlerden “Tek grup ön test-son test desen” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Programı’nda ana çalgısı bağlama olan 11 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğrencilerin demografik özellikleriyle ilgili bilgileri elde etmeye yönelik “Genel Bilgi Formu” ve deneysel sürecin etkilerini ölçmeye yönelik “Silifke Tezene Tavrını” ve “Silifke Türkülerini Bağlamada Seslendirmeye Yönelik Performans Derecelendirme Form”ları kullanılmıştır. Verilerin analizinde çalışma grubu ön test ve son test sonuçları arasında anlamlı fark olup olmadığını belirlemek amacıyla parametrik olmayan testlerden Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Araştırmanın deney sürecinde çalışma grubundaki öğrencilere uygulama öncesi ön test olarak “Silifke Tezene Tavrını” ve “Silifke Türkülerini” Bağlamada Seslendirmeye Yönelik Performans Derecelendirme Formları uygulanmış, 10 haftalık deney programı sonrasında aynı formlar son test olarak tekrar uygulanmıştır. Araştırma sonuçları 10 haftalık deney programının öğrencilerin Silifke tezene tavrını ve Silifke türkülerini seslendirme düzeyi üzerinde etkili olduğunu göstermiştir.
Bağlama Eğitimi Yöresel Tezene Tavrı Yöresel Tezene Tavrı Öğretimi Silifke Tezene Tavrı Bağlama Alıştırmaları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 21 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.