Research Article
BibTex RIS Cite

Opinions of Social Studies Pre-service Teachers regarding Professional Competencies of Teaching

Year 2021, Volume: 22 Issue: 2, 1352 - 1386, 31.08.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.915732

Abstract

The aim of this study was to determine the opinions of social studies pre-service teachers regarding the professional competencies of teachers. The study was designed as a case study from qualitative research methods. Participants of the study consisted of 15 social studies pre-service teachers from a university located in the Western Black Sea. The data were collected using a semi-structured interview form with the interview technique. The data obtained in the study were analyzed by the descriptive analysis method. As a result of the study, pre-service teachers expect a teacher to have professional competencies such as having sufficient field knowledge, being equipped with professional skills, and having the attitudes and values required by the profession. It is important that the teacher plans and applies the teaching process and practices by considering individual differences, using different methods and techniques, using effective materials, and a process-oriented assessment and evaluation approach. Comprehensive teaching should be planned to have teachers with these competencies. Therefore, education faculties that train teachers and the Ministry of National Education (MEB) should work in cooperation. Programs to train qualified teachers should be prepared by considering the teacher competencies determined by the MEB. The process of acquiring teacher competencies is a broad and open field that cannot be limited to the undergraduate program. Therefore, the training of the teachers should be supported by in-service training and postgraduate programs.

References

  • Abanador, J. R., Buesa, G. C. D., Remo, G. M. L. & Manibo, J. (2014). Teaching methods and learning preferences in the Engineering Department of an Asian University. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 3(1), 1-15.
  • Ayık, A., & Ataş, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile öğretme motivasyonları arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25-43.
  • Açışlı, S., & Kolomuç, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 266-271.
  • Akpınar, E., Yıldız, E., & Ergin, Ö. (2006). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 56-62.
  • Adler, S. (2008). The education of social studies teachers. In L. Levstik, & C. Tyson (Eds.), Handbook of research in social studies education, Taylor and Francis.
  • Aisyah, I., Yuliasri, I., & Warsono, W. (2018). The profession¬al and pedagogic competences of English teach¬ers with different UKG (Teaching Competence Test) achievement levels. English Education Journal, 9(1), 74-83.
  • Akpınar, B., & Turan, M. (2002). İlköğretim okullarında fen bilgisi eğitiminde materyal kullanımı. Journal of Science Education and Technology, 6(4), 329- 335
  • Aydın, E. (2020). Beden eğitimi öğretmenlerinin bireysel değerleri ile mesleki motivasyon ve mesleki yeterlilik düzeyleri arasındaki fakın incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 13-24.
  • Başbay, M., Ünver, G., & Bümen, N. T. (2009). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları: Boylamsal bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(59), 345-366.
  • Baykara-Pehlivan, K. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 151-168.
  • Bedel, E. F. (2008). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ve bazı kişilik özellikleri arasındaki ilişkiler. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 4(1), 31-48.
  • Bektaş, M., Aydın, E., & Ayvaz, A. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının gelecekteki mesleki yeterliklerine yönelik görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 174-192.
  • Birgin, O., & Gürbüz, R. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme konusundaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü DergisI, 20, 163-180.
  • Birkök, M. C., & Vuranok, T. T. (2010). Fulfilling the need for knowledge via distance education: A university program proposal. International Journal of Human Sciences, 7(2), 428-444.
  • Bulut, İ. (2014). Öğretmenlerin öğrenme ve öğretme sürecine ilişkin yeterlik algıları. İlköğretim Online, 13(2), 577-593.
  • Capraro, M. M., Capraro, M. R., & Helfeldt, J. (2010). Do differing types of field experiences make a difference in teacher candidates’ perceived level of competence? Teacher Education Quarterly, 37(1), 131-154.
  • Coşkun, E., Özer, B., & Tiryaki, N. E. (2010). Türkçe öğretmen adaylarının özel alan yeterlik algılarının değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 123-136.
  • Cubukcu, F. (2010). Student teachers’ perceptions of teacher competence and their attributions for success and failure in learning. The Journal of International Social Research, 3(10), 213-217.
  • Creswell, J. W. (2008). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Çeli̇k, Ö., Yorulmaz, A., & Çokçalışkan, H. (2019). Öğretmen genel yeterlikleri açısından sınıf öğretmenleri ve öğretmen adaylarının kendilerini değerlendirmeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Armağan Özel Sayısı, 203-215. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548342
  • Çelikkaya, T., & Kuş, Z. (2009). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kullandıkları yöntem ve teknikler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 741-758.
  • Çiçek-Sağlam, A. (2008). Müzik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 59-69.
  • Demetriadis, S., Barbas, A., Molohides, A., Palaigeorgiou, G., Psillos, D., Vlahavas, I., Tsoukalas, I., & Pombortsis, A. (2003). “Cultures in negotiation”: Teachers' acceptance/resistance attitudes considering the infusion of technology into schools. Computers and Education, 41(1), 19-37. https://doi.org/10.1016/S0360-1315(03)00012-5
  • Demircioğlu, İ. H., Genç, İ., & Demircioğlu, E. (2015). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının öğretim strateji, yöntem ve teknikleriyle ilgili bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(USBES Özel Sayısı I), 18-34.
  • Demirel, Ö. (1999). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı. Pegem A Yayıncılık.
  • Demirtaş, H., Cömert, M., & Özer, N. (2011). Öğretmen aday¬larının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim, 36(159), 96-111.
  • Doğan, T., & Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Erişen, Y., & Çeliköz, N. (2003). Öğretmen adaylarının genel öğretmenlik davranışları açısından kendilerine yönelik yeterlilik algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4), 427-439.
  • Erden, M. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. Epsilon Yayıncılık.
  • Gençtürk, E., & Sarpkaya, G. (2009). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yeterlikleri. İçinde M. Safran (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi (ss. 47-64). Pegem Akademi.
  • Goubeaud, K., & Yan, W. (2004). Teacher educators’ teaching methods, assessments, and grading: A comparison of higher education faculty’s instructional practices. The Teacher Educator, 40(1), 1-16.
  • Güçlü N. T., Şahin, S. A., Oğuz, A., & Güner H. Ö. B. (2015). Qualities of ideal teacher educators. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 122-148.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Güneyli, A., & Aslan, C. (2009). Evaluation of Turkish prospective teachers’ attitudes towards teaching profession (Near East University case). Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 313-319. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.059
  • Hughes, I. (1996). How to keep a research diary. Action Research Electronic Reader. Erişim adresi: http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/arr/arow/rdiary.html. 01.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Hussain, S., Ali, R., Khan, M. S., Ramzan, M., & Qadeer, M. Z. (2011). Attitude of secondary school teachers towards teaching profession. International Journal of Academic Research, 3(1), 985-990.
  • İyison, G., & Onur-Sezer, G. (2017). Sınıf öğretmeni aday¬larının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile il¬kokul öğretmenlerinin yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (50), 528-542.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 70-97.
  • Kahramanoğlu, R., & Ay, Y. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının özel alan yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından analizi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 285-301.
  • Kahyaoğlu, M., Tan, Ç., & Kaya, M. F. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(21), 225-236.
  • Karakuş, İ. (2017). Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelen¬mesi. Kesit Akademi Dergisi, 9(9), 361-377. https://doi.org/10.18020/kesit.1178
  • Kararmaz, S., & Arslan, A. (2014). İlköğretim İngilizce öğretmenlerinin öğretmenlik mesleği özel alan yeterliklerine ilişkin algılarının belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 203-232.
  • Karamustafaoğlu, O. (2004) Fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim materyallerini kullanma düzeyleri: Amasya ili örneği. AÜ. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 90-101.
  • Kaya, A., & Büyükkasap, E. (2005). Fizik öğretmenliği programının öğrencilerinin profilleri,öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve endişeleri: Erzurum örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 367-380.
  • Kayabaşı, Y. (2012). Öğretmenlerin öğretim sürecinde kullandıkları öğretim yöntem ve teknikleri ile bunları tercih etme nedenleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27), 45-65.
  • Kobalia, K., & Garakanidze, E. (2010). The professional competencies of the 21st century school teacher. Problems of Education in The 21st Century, (20), 104-108.
  • Koçoğlu, E. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki yeterliliklerine ilişkin öğrenci algıları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 61-78.
  • Koçyi̇ği̇t, M., Erdem, C., & Eğmi̇r, E. (2020). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ilişkin öz değerlendirmeleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(3), 774-799.
  • Lawrence, A. A., & Veena, K. (2012). Improving teacher competency through ICT. Erişim adresi: https://www.academia.edu/1462066/ICT_AND_TEACHER_COMPETENCIES 2.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Luft, J., & Roehrig, G. (2007). Capturing science teachers' epistemological beliefs: The development of the teacher beliefs interview. Electronic Journal of Science Education, 11(2), 38-63.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2008). Öğretmen yeterlikleri: Öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Ankara:Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Erişim adresi: http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf 03.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmeni Özel Alan Yeterlilikleri. Erişim adresi: http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/06160558_9YYretmen_Yeterlikleri_KitabY_sosyal_bilgiler_YYretmeni_Yzel_alan_yeterlikleri_ilkYYretim_parYa_12.pdf 03.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2017b). Sosyal Bilgiler Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri, 173-183. Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü. Ankara. Erişim adresi: http://www.oygm.meb.gov.tr/ 03.02.2021 tarihinde erişilmiştir
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. Milli Eğitim Bakanlığı. Erişim adresi: http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf adresinden 03.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Ministerial Council on Education, (2003). A national framework for professional standards for teaching. MCEETYA.
  • National Standards for Social Studies Teacher (NCSS), (2002). National Standards for Social Studies Teacher Subject Matter Standards (pp.17-50). Erişim adresi: http://www.socialstudies.org/ 03.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • National Council for the Social Studies (NCSS), (2012). Curriculum Standards for Social Studies: Introduction: Erişim adresi: http://www.ncss.org/standards/introduction 03.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • New Zealand Ministry of Education, (1999). Professional Standards: Criteria for quality teaching. Area school teachers and unit holders. Wellington. Erişim adresi: http://www.minedu.govt.nz/schools/PerformanceManagement 02.02.2021 tarihinde edinilmiştir.
  • Osunde, A. U., & Izevbigie, T. U. (2006). An assessment of teachers’ attitude towards teaching profession in Midwestern Nigeria. Education, 126(3), 462-467.
  • Özer, B., & Gelen, İ. (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeyleri hakkında öğretmen adayları ve öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 39-55.
  • Rahmani, B. D., & Alyani, F. (2020). Structural equation mod¬elling (sem) on teacher competencies test of Indo¬nesian EFL senior high school teachers. Journal of Education Research and Evaluation, 4(2),103-108.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen adaylarının öğretmen yeterlilikleri açısından kendilerini değerlendirmeleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 131-140.
  • Sönmez, V. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara Anı Yayıncılık.
  • Şahi̇n, M. (2015). Öğretim materyallerinin öğrenme-öğretme sürecindeki işlevine ilişkin öğretmen görüşlerinin analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 995-1012.
  • Şeker, H., Deniz, S., & Görgen, İ. (2005). Tezsiz yüksek lisans öğretmen adaylarının öğretmenlik yeterlikleri üzerine değerlendirmeleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (42), 237-253.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: Modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 63-82.
  • Taşar, H. H. (2012). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin mesleki yeterlik algılarının incelenmesi (Adıyaman ili örneği). Verimlilik Dergisi, (4), 67-77.
  • Taşgın, A. (2010). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinden; öğretme ve öğrenme süreci yeterlikleri ile öğrenmeyi, gelişimi izleme ve değerlendirme yeterliklerinin sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Erzurum Atatürk Üniversitesi.
  • Taşgın, A., & Sönmez, S. (2013). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, (3), 80-90.
  • Tatar, A. (2004). Etkili öğretmen . Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2) Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/yyuefd/issue/13722/166079. 15.01.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Teacher Development Agency (TDA), (2007). Professional standards for teachers in England from September 2007. Erişim adresi: http://www.tda.gov.uk/teachers/professionalstandards.aspx 01.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Terzi, A. R., & Tezci, E. (2007). Necatibey eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52, 593-614.
  • The Teaching Council, (2009). Codes of professional conduct for teachers. Ireland.
  • The National Board for Professional Teaching Standards (NBPTS), (2002). What teachers should know and be able to do. 14-800-22teach. Erişim adresi: http://www.nbpts.org/UserFiles/File/what_teachers.pdf. 02.01.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Tosuntaş, Ş. (2020). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin İncelenmesi. Academy Journal of Educational Sciences, 4(1), 53-61.
  • Tuğluk, M., & Kürtmen, S. (2018). Türkiye'de öğretmen yeterlikleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (30), 809-841.
  • Ünlü, İ., Kaşkaya, A., & Kızılkaya, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 651-667.
  • Üzümcü, M. (2020). Öğretmenlik mesleki yeterlilikleri bağlamında öğretmenlik. İçinde A. Güneş (Ed), Geçmişten Geleceğe Öğretmen ve Öğretmenlik(ss. 197-230). Otto Yayınları.
  • World Bank. (2005). Learning to teach in the knowledge society. Final Report. Task Manager Juan Manuel.
  • Yaman, S., & Karamustafaoğlu, S. (2011). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme alanına yönelik yeterlik algı düzeylerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 53-72.
  • Yenen, E., & Kılınç, H. (2018). Öğretmenlerin öğretmenlik mesleği genel yeterliliklerine sahip olma düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2767-2787
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yeşilyurt, E. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğinin genel yeterliklerine yönelik yeterlik algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 71-100.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK), (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK), (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007): Öğretmenin üniversitede yetiştirilmesinin değerlendirilmesi. Y. Kavak., A. Aydın., & A. S. Altun (Eds.). Yükseköğretim Kurulu Yayını.

Öğretmenlik Mesleki Yeterliliklerine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görüşleri

Year 2021, Volume: 22 Issue: 2, 1352 - 1386, 31.08.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.915732

Abstract

Araştırmanın amacı öğretmenlik mesleki yeterliliklerine yönelik sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşlerini belirlemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak desenlemiştir. Araştırmanın katılımcılarını Batı Karadeniz’de bir üniversitede yer alan 15 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturur. Veriler görüşme tekniğiyle yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının öğretmenden beklediği mesleki yeterlilikler yeterli alan bilgisine sahip olması, mesleki becerilere yönelik donanımlı olması, mesleğin gerektirdiği tutum ve değerlere sahip olmasını beklemektedir. Öğretmenin öğretim sürecini ve uygulamalarını; bireysel farklılıkları gözeterek farklı yöntem ve tekniklerle, etkili materyaller kullanarak, süreç odaklı ölçme değerlendirme yaklaşımıyla planlaması ve uygulaması önemlidir. Bu niteliklere sahip öğretmenlerin yetişebilmesi için kapsamlı bir eğitim planlanması gerekmektedir. Bu nedenle öğretmen yetiştiren eğitim fakülteleri ve Milli Eğitim Bakanlığı (MEB)’nın işbirliği içinde çalışması gerekmektedir. MEB’in belirlemiş olduğu öğretmen yeterlilikleri dikkate alınarak nitelikli öğretmen yetiştirmeye yönelik programlar hazırlanmalıdır. Öğretmen yeterlilikleri edinme süreci lisans programıyla sınırlandırılmayacak kadar geniş ve gelişime açık bir alandır. Bu nedenle hizmet içi eğitimler ve lisansüstü programlarla öğretmen eğitimleri desteklenmelidir.

References

  • Abanador, J. R., Buesa, G. C. D., Remo, G. M. L. & Manibo, J. (2014). Teaching methods and learning preferences in the Engineering Department of an Asian University. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 3(1), 1-15.
  • Ayık, A., & Ataş, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile öğretme motivasyonları arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25-43.
  • Açışlı, S., & Kolomuç, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 266-271.
  • Akpınar, E., Yıldız, E., & Ergin, Ö. (2006). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 56-62.
  • Adler, S. (2008). The education of social studies teachers. In L. Levstik, & C. Tyson (Eds.), Handbook of research in social studies education, Taylor and Francis.
  • Aisyah, I., Yuliasri, I., & Warsono, W. (2018). The profession¬al and pedagogic competences of English teach¬ers with different UKG (Teaching Competence Test) achievement levels. English Education Journal, 9(1), 74-83.
  • Akpınar, B., & Turan, M. (2002). İlköğretim okullarında fen bilgisi eğitiminde materyal kullanımı. Journal of Science Education and Technology, 6(4), 329- 335
  • Aydın, E. (2020). Beden eğitimi öğretmenlerinin bireysel değerleri ile mesleki motivasyon ve mesleki yeterlilik düzeyleri arasındaki fakın incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 13-24.
  • Başbay, M., Ünver, G., & Bümen, N. T. (2009). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları: Boylamsal bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(59), 345-366.
  • Baykara-Pehlivan, K. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 151-168.
  • Bedel, E. F. (2008). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ve bazı kişilik özellikleri arasındaki ilişkiler. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 4(1), 31-48.
  • Bektaş, M., Aydın, E., & Ayvaz, A. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının gelecekteki mesleki yeterliklerine yönelik görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 174-192.
  • Birgin, O., & Gürbüz, R. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme konusundaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü DergisI, 20, 163-180.
  • Birkök, M. C., & Vuranok, T. T. (2010). Fulfilling the need for knowledge via distance education: A university program proposal. International Journal of Human Sciences, 7(2), 428-444.
  • Bulut, İ. (2014). Öğretmenlerin öğrenme ve öğretme sürecine ilişkin yeterlik algıları. İlköğretim Online, 13(2), 577-593.
  • Capraro, M. M., Capraro, M. R., & Helfeldt, J. (2010). Do differing types of field experiences make a difference in teacher candidates’ perceived level of competence? Teacher Education Quarterly, 37(1), 131-154.
  • Coşkun, E., Özer, B., & Tiryaki, N. E. (2010). Türkçe öğretmen adaylarının özel alan yeterlik algılarının değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 123-136.
  • Cubukcu, F. (2010). Student teachers’ perceptions of teacher competence and their attributions for success and failure in learning. The Journal of International Social Research, 3(10), 213-217.
  • Creswell, J. W. (2008). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Çeli̇k, Ö., Yorulmaz, A., & Çokçalışkan, H. (2019). Öğretmen genel yeterlikleri açısından sınıf öğretmenleri ve öğretmen adaylarının kendilerini değerlendirmeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Armağan Özel Sayısı, 203-215. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548342
  • Çelikkaya, T., & Kuş, Z. (2009). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kullandıkları yöntem ve teknikler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 741-758.
  • Çiçek-Sağlam, A. (2008). Müzik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 59-69.
  • Demetriadis, S., Barbas, A., Molohides, A., Palaigeorgiou, G., Psillos, D., Vlahavas, I., Tsoukalas, I., & Pombortsis, A. (2003). “Cultures in negotiation”: Teachers' acceptance/resistance attitudes considering the infusion of technology into schools. Computers and Education, 41(1), 19-37. https://doi.org/10.1016/S0360-1315(03)00012-5
  • Demircioğlu, İ. H., Genç, İ., & Demircioğlu, E. (2015). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının öğretim strateji, yöntem ve teknikleriyle ilgili bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(USBES Özel Sayısı I), 18-34.
  • Demirel, Ö. (1999). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı. Pegem A Yayıncılık.
  • Demirtaş, H., Cömert, M., & Özer, N. (2011). Öğretmen aday¬larının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim, 36(159), 96-111.
  • Doğan, T., & Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Erişen, Y., & Çeliköz, N. (2003). Öğretmen adaylarının genel öğretmenlik davranışları açısından kendilerine yönelik yeterlilik algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4), 427-439.
  • Erden, M. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. Epsilon Yayıncılık.
  • Gençtürk, E., & Sarpkaya, G. (2009). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yeterlikleri. İçinde M. Safran (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi (ss. 47-64). Pegem Akademi.
  • Goubeaud, K., & Yan, W. (2004). Teacher educators’ teaching methods, assessments, and grading: A comparison of higher education faculty’s instructional practices. The Teacher Educator, 40(1), 1-16.
  • Güçlü N. T., Şahin, S. A., Oğuz, A., & Güner H. Ö. B. (2015). Qualities of ideal teacher educators. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 122-148.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Güneyli, A., & Aslan, C. (2009). Evaluation of Turkish prospective teachers’ attitudes towards teaching profession (Near East University case). Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 313-319. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.059
  • Hughes, I. (1996). How to keep a research diary. Action Research Electronic Reader. Erişim adresi: http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/arr/arow/rdiary.html. 01.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Hussain, S., Ali, R., Khan, M. S., Ramzan, M., & Qadeer, M. Z. (2011). Attitude of secondary school teachers towards teaching profession. International Journal of Academic Research, 3(1), 985-990.
  • İyison, G., & Onur-Sezer, G. (2017). Sınıf öğretmeni aday¬larının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile il¬kokul öğretmenlerinin yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (50), 528-542.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 70-97.
  • Kahramanoğlu, R., & Ay, Y. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının özel alan yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından analizi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 285-301.
  • Kahyaoğlu, M., Tan, Ç., & Kaya, M. F. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(21), 225-236.
  • Karakuş, İ. (2017). Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelen¬mesi. Kesit Akademi Dergisi, 9(9), 361-377. https://doi.org/10.18020/kesit.1178
  • Kararmaz, S., & Arslan, A. (2014). İlköğretim İngilizce öğretmenlerinin öğretmenlik mesleği özel alan yeterliklerine ilişkin algılarının belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 203-232.
  • Karamustafaoğlu, O. (2004) Fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim materyallerini kullanma düzeyleri: Amasya ili örneği. AÜ. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 90-101.
  • Kaya, A., & Büyükkasap, E. (2005). Fizik öğretmenliği programının öğrencilerinin profilleri,öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve endişeleri: Erzurum örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 367-380.
  • Kayabaşı, Y. (2012). Öğretmenlerin öğretim sürecinde kullandıkları öğretim yöntem ve teknikleri ile bunları tercih etme nedenleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27), 45-65.
  • Kobalia, K., & Garakanidze, E. (2010). The professional competencies of the 21st century school teacher. Problems of Education in The 21st Century, (20), 104-108.
  • Koçoğlu, E. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki yeterliliklerine ilişkin öğrenci algıları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 61-78.
  • Koçyi̇ği̇t, M., Erdem, C., & Eğmi̇r, E. (2020). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ilişkin öz değerlendirmeleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(3), 774-799.
  • Lawrence, A. A., & Veena, K. (2012). Improving teacher competency through ICT. Erişim adresi: https://www.academia.edu/1462066/ICT_AND_TEACHER_COMPETENCIES 2.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Luft, J., & Roehrig, G. (2007). Capturing science teachers' epistemological beliefs: The development of the teacher beliefs interview. Electronic Journal of Science Education, 11(2), 38-63.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2008). Öğretmen yeterlikleri: Öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Ankara:Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Erişim adresi: http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf 03.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmeni Özel Alan Yeterlilikleri. Erişim adresi: http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/06160558_9YYretmen_Yeterlikleri_KitabY_sosyal_bilgiler_YYretmeni_Yzel_alan_yeterlikleri_ilkYYretim_parYa_12.pdf 03.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2017b). Sosyal Bilgiler Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri, 173-183. Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü. Ankara. Erişim adresi: http://www.oygm.meb.gov.tr/ 03.02.2021 tarihinde erişilmiştir
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. Milli Eğitim Bakanlığı. Erişim adresi: http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf adresinden 03.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Ministerial Council on Education, (2003). A national framework for professional standards for teaching. MCEETYA.
  • National Standards for Social Studies Teacher (NCSS), (2002). National Standards for Social Studies Teacher Subject Matter Standards (pp.17-50). Erişim adresi: http://www.socialstudies.org/ 03.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • National Council for the Social Studies (NCSS), (2012). Curriculum Standards for Social Studies: Introduction: Erişim adresi: http://www.ncss.org/standards/introduction 03.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • New Zealand Ministry of Education, (1999). Professional Standards: Criteria for quality teaching. Area school teachers and unit holders. Wellington. Erişim adresi: http://www.minedu.govt.nz/schools/PerformanceManagement 02.02.2021 tarihinde edinilmiştir.
  • Osunde, A. U., & Izevbigie, T. U. (2006). An assessment of teachers’ attitude towards teaching profession in Midwestern Nigeria. Education, 126(3), 462-467.
  • Özer, B., & Gelen, İ. (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeyleri hakkında öğretmen adayları ve öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 39-55.
  • Rahmani, B. D., & Alyani, F. (2020). Structural equation mod¬elling (sem) on teacher competencies test of Indo¬nesian EFL senior high school teachers. Journal of Education Research and Evaluation, 4(2),103-108.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen adaylarının öğretmen yeterlilikleri açısından kendilerini değerlendirmeleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 131-140.
  • Sönmez, V. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara Anı Yayıncılık.
  • Şahi̇n, M. (2015). Öğretim materyallerinin öğrenme-öğretme sürecindeki işlevine ilişkin öğretmen görüşlerinin analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 995-1012.
  • Şeker, H., Deniz, S., & Görgen, İ. (2005). Tezsiz yüksek lisans öğretmen adaylarının öğretmenlik yeterlikleri üzerine değerlendirmeleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (42), 237-253.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: Modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 63-82.
  • Taşar, H. H. (2012). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin mesleki yeterlik algılarının incelenmesi (Adıyaman ili örneği). Verimlilik Dergisi, (4), 67-77.
  • Taşgın, A. (2010). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinden; öğretme ve öğrenme süreci yeterlikleri ile öğrenmeyi, gelişimi izleme ve değerlendirme yeterliklerinin sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Erzurum Atatürk Üniversitesi.
  • Taşgın, A., & Sönmez, S. (2013). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, (3), 80-90.
  • Tatar, A. (2004). Etkili öğretmen . Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2) Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/yyuefd/issue/13722/166079. 15.01.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Teacher Development Agency (TDA), (2007). Professional standards for teachers in England from September 2007. Erişim adresi: http://www.tda.gov.uk/teachers/professionalstandards.aspx 01.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Terzi, A. R., & Tezci, E. (2007). Necatibey eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52, 593-614.
  • The Teaching Council, (2009). Codes of professional conduct for teachers. Ireland.
  • The National Board for Professional Teaching Standards (NBPTS), (2002). What teachers should know and be able to do. 14-800-22teach. Erişim adresi: http://www.nbpts.org/UserFiles/File/what_teachers.pdf. 02.01.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Tosuntaş, Ş. (2020). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin İncelenmesi. Academy Journal of Educational Sciences, 4(1), 53-61.
  • Tuğluk, M., & Kürtmen, S. (2018). Türkiye'de öğretmen yeterlikleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (30), 809-841.
  • Ünlü, İ., Kaşkaya, A., & Kızılkaya, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 651-667.
  • Üzümcü, M. (2020). Öğretmenlik mesleki yeterlilikleri bağlamında öğretmenlik. İçinde A. Güneş (Ed), Geçmişten Geleceğe Öğretmen ve Öğretmenlik(ss. 197-230). Otto Yayınları.
  • World Bank. (2005). Learning to teach in the knowledge society. Final Report. Task Manager Juan Manuel.
  • Yaman, S., & Karamustafaoğlu, S. (2011). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme alanına yönelik yeterlik algı düzeylerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 53-72.
  • Yenen, E., & Kılınç, H. (2018). Öğretmenlerin öğretmenlik mesleği genel yeterliliklerine sahip olma düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2767-2787
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yeşilyurt, E. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğinin genel yeterliklerine yönelik yeterlik algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 71-100.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK), (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK), (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007): Öğretmenin üniversitede yetiştirilmesinin değerlendirilmesi. Y. Kavak., A. Aydın., & A. S. Altun (Eds.). Yükseköğretim Kurulu Yayını.
There are 86 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Arda Kayran This is me 0000-0003-1927-7379

Canan Tunç Şahin 0000-0003-0997-2124

Publication Date August 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 22 Issue: 2

Cite

APA Kayran, A., & Tunç Şahin, C. (2021). Öğretmenlik Mesleki Yeterliliklerine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 1352-1386. https://doi.org/10.17679/inuefd.915732
AMA Kayran A, Tunç Şahin C. Öğretmenlik Mesleki Yeterliliklerine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görüşleri. INUJFE. August 2021;22(2):1352-1386. doi:10.17679/inuefd.915732
Chicago Kayran, Arda, and Canan Tunç Şahin. “Öğretmenlik Mesleki Yeterliliklerine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görüşleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no. 2 (August 2021): 1352-86. https://doi.org/10.17679/inuefd.915732.
EndNote Kayran A, Tunç Şahin C (August 1, 2021) Öğretmenlik Mesleki Yeterliliklerine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 2 1352–1386.
IEEE A. Kayran and C. Tunç Şahin, “Öğretmenlik Mesleki Yeterliliklerine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görüşleri”, INUJFE, vol. 22, no. 2, pp. 1352–1386, 2021, doi: 10.17679/inuefd.915732.
ISNAD Kayran, Arda - Tunç Şahin, Canan. “Öğretmenlik Mesleki Yeterliliklerine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görüşleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/2 (August 2021), 1352-1386. https://doi.org/10.17679/inuefd.915732.
JAMA Kayran A, Tunç Şahin C. Öğretmenlik Mesleki Yeterliliklerine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görüşleri. INUJFE. 2021;22:1352–1386.
MLA Kayran, Arda and Canan Tunç Şahin. “Öğretmenlik Mesleki Yeterliliklerine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görüşleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 22, no. 2, 2021, pp. 1352-86, doi:10.17679/inuefd.915732.
Vancouver Kayran A, Tunç Şahin C. Öğretmenlik Mesleki Yeterliliklerine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görüşleri. INUJFE. 2021;22(2):1352-86.

2017 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.