The aim of this research is to determine the verbal-linguistic intelligence levels, which is one of the intelligence areas determined in line with Gardner's Multiple Intelligence Theory, and their attitudes towards the Turkish lesson, and to examine the effects of verbal intelligence games on the development of this intelligence area and their attitudes towards the Turkish lesson. This research was carried out using a quasi-experimental design with pretest-posttest control group, one of the quantitative research methods. The study group of the research consists of 2nd grade primary school students studying in public schools in Yeşilyurt district of Malatya province. As data collection tools in the study, the "Multiple Intelligence Scale for Children" developed by Susar Kırmızı (2006) to determine the verbal-linguistic intelligence levels of the students, and the "Attitude Scale Towards Turkish Lesson" developed by Topçuoğlu Ünal and Köse (2014) to determine their attitudes towards the Turkish lesson. used after obtaining necessary permissions. During the research process, the verbal intelligence games "resfebe", "deleted letters", "missing letters" and "cryptic word" games were applied as a lesson hour two days a week for eight weeks. With the control group students, educational activities continued in a pre-planned manner. For the statistical analysis of the obtained data, an appropriate analysis program was used and the statistical data were interpreted by tabulating. According to the research findings, it was concluded that verbal intelligence games were effective in the development of verbal-linguistic intelligence areas of primary school 2nd grade students and in developing positive attitudes towards the Turkish lesson. Based on these results, it has been suggested that activities for verbal intelligence games should be given more place in primary school programs and even mind games should be included in the curriculum as an independent discipline area by associating them with other lessons at primary school level.
Bu araştırmanın amacı ilkokul 2. sınıf öğrencilerin Gardner’in Çoklu Zekâ Kuramı doğrultusunda belirlediği zekâ alanlarından biri olan sözel-dilsel zekâ düzeyleri ile Türkçe dersine yönelik tutumlarını belirlemek ve bu zekâ alanının geliştirilmesi ile Türkçe dersine yönelik tutumlarında sözel zekâ oyunlarının etkisini incelemektir. Bu araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Malatya ili Yeşilyurt ilçesinde bir devlet okulunda öğrenim gören ilkokul 2. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Zaman, işgücü, maliyet gibi kısıtlayıcı unsurlar sebebiyle evrenin uygun ve kolayca ulaşılabilen kesimi seçilerek uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama araçları olarak öğrencilerin sözel-dilsel zeka düzeylerini belirleyebilmek için Susar Kırmızı (2006) tarafından geliştirilen “Çocuklar için Çoklu Zeka Ölçeği”, Türkçe dersine yönelik tutumlarını belirleyebilmek için Topçuoğlu Ünal ve Köse (2014) tarafından geliştirilen “Türkçe Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” gerekli izinler alındıktan sonra kullanılmıştır. Araştırma sürecinde deney grubuna sözel zekâ oyunlarından “resfebe”, “silinen harfler”, “eksik harfler” ve “şifreli sözcük” oyunları sekiz hafta boyunca haftada iki gün bir ders saati olarak uygulanmıştır. Kontrol grubu öğrencileriyle ise önceden planlanmış şekilde eğitim-öğretim faaliyetlerine devam edilmiştir. Elde edilen verilerin istatistiksel analizi için uygun analiz programı kullanılmış ve istatistiksel veriler tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Araştırma bulgularına göre sözel zekâ oyunlarının ilkokul 2. sınıf öğrencilerin sözel-dilsel zekâ alanlarının gelişiminde ve Türkçe dersine yönelik olumlu tutum geliştirmelerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlara dayanarak sözel zekâ oyunlarına yönelik etkinliklere ilkokul programlarında daha fazla yer verilmesi gerektiği ve zekâ oyunlarının ilkokul düzeyinde diğer derslerle ilişkilendirilerek bağımsız bir disiplin alanı olarak öğretim programlarında yer alması gerektiği önerilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 9, 2023 |
Acceptance Date | December 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 24 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.