Günümüzde bilim ve teknoloji alanında meydana gelen gelişmeler eğitim alanında da önemli etkiler meydana getirmiştir. Bu etkiler eğitim paradigmalarında değişime neden olmuş, salgın hastalık, savaş ve deprem gibi durumlar nedeniyle uzaktan eğitim gibi uygulamalar yaygınlaşmıştır. Bu durumda eğitimde teknoloji kullanımı ve entegrasyonu önem kazanmış, bilişim teknolojileri formatör öğretmenlerine olan ihtiyaç artmıştır. Bu araştırmada, etkileşimli tahtaların bakım ve onarımları ile ilgili öğretmen ve öğrencilere rehberlik için görevlendirilen bilişim teknolojileri formatör öğretmenlerinin okul yöneticilerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseninde tasarlanmıştır. Bu araştırmada, Malatya ili Yazıhan ilçesindeki ortaokullarda görev yapmakta olan yöneticiler arasından belirlenen sekiz okul yöneticisi ile görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve altı sorudan meydana gelen görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, bilişim teknolojileri formatör öğretmeni olarak görevlendirilen öğretmenlerin büyük bir kısmının farklı branşlardaki öğretmenlerden meydana geldiği, BT formatör öğretmeni olarak görevlendirilecek öğretmenlerin BT öğretmeni branşında olması gerektiği, Farklı okullara yapılan görevlendirmeler sonucunda okulda öğretmen yetersizliği, ders programını yapma ve ders görevlendirmelerinde sorunlar yaşandığı, BT formatör öğretmenlerinin özellikle teknolojik bilgi ve teknolojik araç ve gereçlerin bakım ve onarımı konusunda gerekli yeterliklere sahip olmadıkları, teknolojik araç ve gereçlerin bakım ve onarımı için teknik elemanın görevlendirilmesi gerektiği sonuçlara ulaşılmıştır
Etik Kurul Kararı Bu araştırma için Fırat Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu’ndan (13.07.2023 tarih-17198 sayısı) etik izin alınmıştır.
Yok.
Teşekkür ederim.
Today, developments in the field of science and technology have also created significant effects in the field of education. These effects have caused a change in educational paradigms, and practices such as distance education have become widespread due to situations such as epidemics, war and earthquakes. In this case, the use and integration of technology in education has gained importance and the need for information technology formatter teachers has increased. In this research, it is aimed to evaluate the information technologies formatter teachers who are assigned to guide teachers and students regarding the maintenance and repair of interactive whiteboards, in line with the opinions of school administrators. The research was designed in a phenomenology pattern, one of the qualitative research methods. In this research, interviews were conducted with eight school administrators selected from among the administrators working in secondary schools in Yazıhan district of Malatya province. In the study, an interview form developed by the researchers and consisting of six questions was used. Descriptive analysis technique was used to analyze the research data. As a result of the research, it was found that the majority of the teachers appointed as information technologies formatter teachers consist of teachers in different branches, the teachers to be appointed as IT formatter teachers must be in the IT teacher branch, and as a result of assignments to different schools, there is a shortage of teachers in the school, problems in preparing the curriculum and course assignments. It has been concluded that IT format teachers do not have the necessary competencies, especially in terms of technological knowledge and maintenance and repair of technological tools and equipment, and that technical staff should be assigned for the maintenance and repair of technological tools and equipment.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum Development in Education, Curriculum Evaluation in Education, In-Service Training, Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 9, 2023 |
Acceptance Date | December 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 24 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.